پشت ویترین

نویسنده

پشت ویترین به معرفی جدیدترین کتاب های منتشر شده در ایران می پردازد

“تضاد دولت و ملت” در “افکار عمومی”

یادداشت‌های یک پزشک جوان

نویسنده: میخاییل بولگاکوف

مترجم:   آبتین گلکار

نوبت چاپ: ۱

تاریخ چاپ بهار: ۱۳۹۱

تعداد صفحه: ۲۱۶

مجموعه داستان “خاطرات پزشک جوان” نوشته می‌خاییل بولگاکف با ترجمه فهیمه توزنده‌جانی منتشر شد. در این مجموعه داستان‌های کوتاهی از خالق “مرشد و مارگاریتا” آمده است که خود در جوانی، در رشته پزشکی تحصیل کرده بود. بولگاکف با نام کامل می‌خاییل ‌آفاناسیویچ بولگاکف در سال ۱۹۴۰ میلادی و در سن ۴۹ سالگی از دنیا رفت. وی در طول همین مدت توانست به رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویسی مطرح تبدیل شود.

در بخشی از این کتاب آمده: “در سورتمه از جایم بلند شدم به اطراف نگاهی انداختم. صدای عجیب، غمگین و خشنی در جایی در تاریکی به گوش رسید و سپس به سرعت خاموش شد. نمی‌دانم چرا ناگهان احساس ناخوشایندی وجودم را فرا گرفت و یاد مباشر افتادم و اینکه اکنون در حالی که سرش را در دستانش نگه داشته چقدر دلتنگ است. در امتداد دست راستم ناگهان لکه سیاهی را تشخیص دادم ناگهان لکه بزرگ‌تر شد به اندازه یک گربه سیاه و سپس بزرگ‌تر و بزرگ‌تر. آتش‌نشان به من نگاهی انداخت، فکش به لرزه افتاده بود. پرسید: دیدید دکتر؟ آهی کشیدم، به خود می‌گفتم: همه چیز رو به راه می‌شود.”

 

 

یکی از ما

نویسنده: ویلا کا‌تر

مترجم: نسرین شیخ نیا

ناشر: ماهی

تعداد صفحه: ۴۲۴

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

این نویسنده آمریکایی بیشتر شهرت خود را از طریق خلق رمان‌هایی به دست آورد که به زندگی نخستین مهاجرین اروپایی ساکن در ایالات غربی آمریکا می‌پرداختند و از شیوه‌های زندگی در دشت‌های بزرگ حکایت داشتند

کتاب فوق یکی از این داستان هاست که سرشار از عواطف بشری و سیرۀ مردمان پاکدل ده نشین و روستایی است. بخش مهمی از این داستان با زندگی خود ویلا کا‌تر در دوران کودکی و نوجوانیش مرتبط است و از طرز زندگانی نخستین مهاجرین اروپایی که به نواحی ایالات غربی و مرکزی می‌وست آمدند، حکایت می‌کند و به توصیف محیط خانوادگی و اجتماعات کوچک آنان می‌پردازد…

 

 

گزیدهٔ افسانهٔ شاعر گمنام

نویسنده: محمدعلی سپانلو

نوبت چاپ: ۱

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

تعداد صفحات:      ۸۰ صفحه

ناشر: افق

قیمت:    ۳۸۰۰ تومان

دفتر شعر گزیدهٔ افسانهٔ شاعر گمنام حکایت شاعری است که نه تنها گمنام نیست بلکه در آستانهٔ سالخوردگی به زبانی شناسنامه‌دار در شعر رسیده است. محمدعلی سپانلو شاعر، مترجم و مولف بیش از پنجاه کتاب است. او نشان شوالیهٔ نخل (بزرگ‌ترین نشان فرهنگی فرانسه) و جایزهٔ ماکس ژاکوب را دریافت کرده است.

 

تضاد دولت و ملت

نظریهٔ تاریخ و سیاست در ایران

نویسنده: محمدعلی همایون کاتوزیان

مترجم: علیرضا طیب

تعداد صفحات: ۴۱۶

نوبت چاپ: نهم

برای بررسی گذشته و حال ایران رویکردی که به‌راستی توانایی تبیین و پیش‌بینی داشته باشد لازم به‌نظر می‌رسد. این رویکرد و بررسی‌های مبتنی بر آن به ما کمک می‌کند تا تاریخ و سیاست ایران را بهتر بفهمیم. و به حل بسیاری از مسائل پیچیده و بغرنج ــ مانند علل دشمنی مستمر میان دولت و جامعه ایران ‌ــ دست یابیم.

این کتاب مجموعه مقالاتی مستقل و، درعین‌حال، وابسته به‌هم‌اند که در مجموع دلایل و شواهد مؤید نظریهٔ حکومت خودکامه را به‌دست می‌دهند. و در آن‌ها ریشه‌ها و اعتبار علمی نظریهٔ حکومت خودکامه و مطالعات موردی مرتبط با آن ارائه شده است. همچنین نظریهٔ عمومی انقلاب‌های ایرانی، فرّه ایزدی و حق الهی پادشاهان، لیبرالیسم اروپایی و مفاهیم نو آزادی در ایران، و… مورد بررسی قرار گرفته است.

 

یادداشت‌ها

جلد اول (۱۹۳۵-۱۹۴۲)، جلد دوم (۱۹۴۲-۱۹۵۱)، جلد سوم (۱۹۵۱-۱۹۵۹)، جلد چهارم (یادداشت‌های سفر)

نویسنده: آلبر کامو

مترجم:   خشایار دیهیمی، شهلا خسروشاهی

نوبت چاپ: ۲

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

تعداد صفحه: ۹۲۳

ناشر: ماهی

کتاب “یادداشت‌ها” ی آلبر کامو حاوی یادداشت‌های شخصی و پراکنده این نویسنده‌اند که با ترجمه خشایار دیهیمی منتشر شد. به گفته دیهیمی، این یادداشت‌ها بیان‌گر امید سرشار کامو به زندگی هستند.

 

دیوید لینچ

نویسنده: میشل لوبلان - کالین آدل

مترجم: مهدی مصطفوی

ناشر: کتاب آوند دانش

تعداد صفحه: ۱۸۴

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۲

پنجمین شماره از مجموعه کتاب‌های کوچک کارگردانان به معرفی “دیوید لینچ”، معرفی فیلم‌های وی و درون مایه آن‌ها اختصاص یافته است.

 ”دیوید لینچ” نقاش، مجسمه ساز، نویسنده، کاریکاتوریست، آهنگ ساز و فیلم ساز آمریکایی است. او بی‌شک غریب‌ترین، مهیج‌ترین و سورئال‌ترین استعدادی است که در سینمای امروز کار می‌کند. اثری از او نیست که ساخته شده و واکنش بینندگان را برنیانگیخته باشد. آثارش در سینما و تلویزیون، منتقدان و مخاطبان را به دو دسته تقسیم کرده است؛ عده‌ای او را می‌پرستند و عده‌ای از او منزجرند.

فیلم‌های لینچ چندلایه هستند و همگی ظاهرا آنچه را که هنجار نام گرفته کنار می‌زنند تا به کندوکاو در تاریکی پنهان بپردازند. جوامعی که او در فیلم‌هایش به تصویر می‌کشد، از لندن ویکتوریایی گرفته تا تویین پیکس، در ظاهر سالم به نظر می‌رسند، اما همگی به نوعی خطرناک هستند.

 

 

طراحی پژوهش‌های اجتماعی

نویسنده: نورمن بلیکی

مترجم: حسن چاوشیان

 تعداد صفحات: ۴۲۴

 نوبت چاپ: ششم

 طراحی پژوهش‌های اجتماعی اثری روشن و دقیق دربارهٔ مرحلهٔ برنامه‌ریزی و طراحی پژوهش است. کتاب‌های موجود روش‌های تحقیق اجتماعی در ایران ــ اعم از ترجمه یا تألیف ــ همگی کتاب‌های عمومی روش تحقیق به‌شمار می‌آیند و بیشتر آن‌ها از حد مطالب مقدماتی جلو‌تر نمی‌روند. به همین دلیل است که جای خالی کتاب‌هایی که به تفصیل وارد بحث‌های تخصصی‌تری دربارهٔ محورهای اصلی روش تحقیق شوند به‌شدت احساس می‌شود. این کتاب مرور کاملی است به همهٔ مسائلی که دانشجویان و پژوهشگران و اساتید علوم اجتماعی در طراحی پژوهش‌ها و رساله‌های خود با آن‌ها مواجه می‌شوند.

تأکید روشنگرانه بر رابطهٔ ارگانیک نظریه و پژوهش، و توجه متوازن به روش‌های کیفی و کمی، و بحث مفصلی دربارهٔ استراتژی‌های پژوهش ــ که مبحث جدیدی در کتاب‌های روش تحقیق در ایران به شمار می‌آید ــ از مزیت‌های بارز و کمیاب این کتاب در مقایسه با کتاب‌های دیگر است.

طراحی پژوهش‌های اجتماعی خصوصاً برای دانشجویانی که در مرحلهٔ تدوین رساله هستند و استادانی که به‌تازگی کار راهنمایی پایان‌نامه‌ها را آغاز می‌کنند، بسیار سودمند خواهد بود.

 

افکار عمومی

نویسنده: ژودیت لازار

مترجم: مرتضی کتبی

تعداد صفحات: ۲۱۶

نوبت چاپ: نهم

تاریخ تفکر باید با تاریخ رخدادهای اجتماعی همراه باشد. این کتاب ما را از یونانیان به رومیان می‌کشاند و از حرف‌های کوچه‌بازاری قرون وسطی به نخستین بیانیهٔ مطبوعاتی هدایت می‌کند، شایعات را می‌شکافد و به قلب جدل دربارهٔ نقش نظرسنجی‌ها می‌زند.

یکی از نکات اساسی این کتاب پیشرفت تدریجی آن است. مفاهیم را یکی یکی تعریف می‌کند، طرز تشکیل ساختار و مکانیسم‌های افکار عمومی را مورد مطالعه قرار می‌دهد، بستن مفهوم افکار عمومی در قالب نظرسنجی‌های بازاری را به‌سختی افشا می‌کند و با این کار خود دام‌ها و موانع شناخت‌شناسی آن را نشان می‌دهد.

این کتاب جمع‌بندی کوتاه اما کاملی از وضعیت کنونی دانش در مورد این مفهوم است. در کتاب، مثال‌های بارزی به‌کار گرفته شده، طرح‌واره‌های توجیهی روشنی ارائه گردیده و حق اندیشه‌های اساسی بنیان‌گذاران نظریهٔ افکار عمومی ادا شده است.