احمدی مقدم مشاور رئیس جمهور شد

نویسنده

ahmadimoghadam458.jpg

مازیار رادمنش

بنا به گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مرحله دوم طرح ارتقای امنیت اجتماعی از امروز با فعالیت گشت‌های سیار پلیس اجرا می‌شود. نیروی انتظامی اعلام کرد که در مرحله نخست اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی استقرار نیروها در محل‌های شناسایی شده بود، ولی از امروز با اجرای مرحله دوم این طرح گشت‌های سیار ارشاد نیروی انتظامی علاوه بر مراکز استقرار 23 گانه تهران فعالیت می‌کنند. نیروی انتظامی اعلام کرد: “مصادیق برخورد نیروی انتظامی تغییری نکرده است و برخورد با مزاحمان نوامیس مردم و مزاحمان خیابانی در سرلوحه کار پلیس امنیت اجتماعی است ضمن اینکه برخورد با زنان و مردان بدحجاب، اراذل و اوباش و معتادان نیز کماکان ادامه دارد.” این طرح تقریبا مهم ترین طرح نیروی انتظامی پس از روی کار آمدن اسماعیل احمدی مقدم است.

اسماعیل احمدی مقدم کیست؟

اسماعیل احمدی مقدم: متولد 1340 در شهر تهران. سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه دفاع ملی جمهوری اسلامی و کارشناسی ارشد علوم اجتماعی از دانشگاه تهران را دارد وی یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و بسیج بوده و جانشین فرمانده کل بسیج، سرتیپ محمد حجازی بود و فرماندهی بسیج در منطقه تهران را نیز برعهده داشت. سردار احمدی مقدم توسط رهبری از روز 18 تیر 1384 به جای سردار قالیباف که برای انتخابات ریاست جمهوری استعفا داده بود، منصوب شد. در فاصله استعفای قالیباف تا انتصاب احمدی مقدم، سرتیپ عبداللهی برای مدتی بیش از سه ماه سرپرست موقت این نیرو بود. آیت الله خامنه ای در حکم انتصاب وی از او خواست با استفاده از “عناصر مومن و انقلابی و کارآمد” دستاوردهای مسوولان قبلی به ویژه محمدباقر قالیباف را تکمیل کند.

دندانهای پلیس تیزتر می شود

سردار احمدی مقدم پس از روی کار آمدن اعلام کرد که سیاست های قبلی قالیباف که نسبت به گذشته نرم تر و منطقی تر و اصولا غیر سیاسی بود، ادامه می دهد، اما، پس از مدت کوتاهی در سرکوب شدید زنان در میدان هفت تیر که توسط پلیس های مانتو پوشیده بسیار خشن صورت گرفت و سرکوب رانندگان اتوبوسرانی، سرکوب دانشجویان و

سرکوب زنان و معلمان نشان داد که قصد دارد، دندانهای پلیس را دائما به مردم نشان دهد.

طرح مبارزه با بدحجابی

طرح مبارزه با بدحجابی: از اولین روز اردی بهشت سال 86 احمدی مقدم در اولین همایش سالانه مدیران مبارزه با مفاسد اجتماعی استان های سراسر کشور، هشدار داد که برخورد شدید با بدحجابی را شروع می کند. او در یک مصاحبه پر سروصدا گفت: “کسانی که نیروی انتظامی را به خاطر طرح های امنیت اخلاقی و برخورد با بد حجابی مذمت می کنند، باید استیضاح شوند… برخی تصور می کنند، می توانند با مطرح کردن چنین مسائلی در ایام انتخابات، محبوبیت و آرای بیشتری کسب کنند؛ در حالی که این افراد با اظهار مخالفت با طرح ناجا در برخورد با بدحجابی موقعیت خود را از دست داده و نتیجه معکوس می گیرند…. موضوع امنیت اخلاقی و مبارزه با تهاجم فرهنگی، صرفا به عنوان یک تکلیف قانونی و پاسخگویی به مطالبات مردم مورد توجه نیست، بلکه یک تهدید علیه امنیت ملی محسوب می شود که ابعاد پیچیده ای دارد.” احمدی مقدم گفت: “پلیس در طرح امنیت اخلاقی حد عرفی حجاب را مورد توجه قرار می دهد و موارد برخورد شامل لباس کوتاه، پوشش نامناسب موی سر، لباس محرک و بدن نما و آرایش های زننده خواهد بود. وی با اشاره به برخورد پلیس با آقایانی که پوشش مناسب ندارند، افزود؛ استفاده از لباس های زشت و زننده و ترس آور توسط آقایان نیز قطعا سبب برخورد پلیس خواهد شد.”

احمدی مقدم و سایر آسیب های اجتماعی

احمدی مقدم با اظهار تاسف در مورد کشف سالانه چهار میلیون لیتر مشروبات الکلی در کشور گفت؛ فاصله تولید تا مصرف و ورود مشروبات الکلی به کشور ما تنها ۱۰ روز است و فروشندگان مشروبات الکلی نیز در بیرون مرز تا قبل از مصرف مشروبات، هیچ پولی از توزیع کننده دریافت نمی کنند. فرمانده نیروی انتظامی یادآور شد؛ تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد مشروبات الکلی توزیع شده در کشور به وسیله پلیس کشف می شود و متاسفانه قوانین موجود در این زمینه نیز چندان بازدارنده نیست. با مشروبات الکلی به عنوان کالای قاچاق برخورد شده و خودروی جاسازی شده نیز به مالک بازگردانده می شود.

مواد مخدر

اسماعیل احمدی مقدم گفت: “از زمان ورود آمریکا به افغانستان تولید موادمخدر در این کشور چهار برابر شده است. همچنین وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد در کشور، جامعه و خانواده را به شدت آزرده می کند.” احمدی مقدم با اشاره به اینکه پارک ها باید محل آسایش خانواده باشد، گفت: “در سال های گذشته بعضا دیده می شد که پارک ها به محل مبادله موادمخدر و حضور مجرمان تبدیل شده بود، به جای آنکه محلی برای آسایش خانواده ها باشد، بنابراین این اماکن نباید آسایشگاه مجرمان محسوب شود.”

حکم اعدام برای توزیع کنندگان فیلم های خصوصی

احمدی مقدم گفت که در سال گذشته افکار عمومی خواستار دفاع پلیس از حریم خصوصی افراد شد. فرمانده نیروی، برای افرادی که نسبت به توزیع و تهیه فیلم های خصوصی اقدام می کنند حکم اعدام پیش بینی شده و لازم است مراحل دادرسی نیز در این خصوص کوتاه تر شود. او در مورد تقسیم بندی افراد فاسد گفت: “نخستین گروه مفسدان طراحان و سازمان دهندگان فساد هستند که نسبت به تهیه و توزیع مشروبات الکلی، موادمخدر و یا راه اندازی پارتی های فساد اقدام می کنند. فرمانده نیروی انتظامی افزود؛ توزیع کنندگان فساد، متجاوزان به حریم خصوصی، وبلاگ نویسان و فیلمسازان که از این طریق فساد را ترویج می کنند، جزو نخستین گروه مفسدان هستند که با آنها برخورد قاطع صورت می گیرد. گروه دوم مفسدان هستند که ناجا در برخورد با این افراد، تنها در صورت اخذ گزارش و وجود شاکی اقدام خواهد کرد و در غیر این صورت به حریم خصوصی افراد وارد نمی شود. رسیدگی به وضعیت گروه دوم مفسدان، وظیفه نهادهای فرهنگی است و پلیس در حریم خصوصی افراد تجسس نمی کند. گروه سوم مفسدان متظاهران به فساد هستند که این افراد با نیت قبلی یا بدون نیت به فساد تظاهر می کنند که مصادیق آن تنها خانم های بدحجاب نیست، بلکه آقایان با پوشش نامناسب را نیز در برمی گیرد.”


پلیس و اینترنت و تکنولوژِی

سردار احمدی مقدم معتقد است که دفاع از حریم خصوصی افراد به ویژه فضای مجازی را از مهمترین برنامه های پلیس است، به همین حاطر پلیس با مراکز تعمیر موبایل و کامپیوتر که نسبت به توزیع فیلم های خصوصی افراد اقدام می کنند، به شدت برخورد می شود و نسبت به پلمپ مغازه و اعزام آنان به دادسرا اقدام خواهیم کرد. احمدی مقدم، ایجاد امنیت برای آحاد مردم جامعه، پاکسازی و منزه کردن جامعه از پلیدی ها و زشتی ها، مبارزه با جرایم سازمان یافته و… را از دیگر برنامه های ناجا دانست. احمدی مقدم با اشاره به اینکه در پایان سال نتایج خوبی در حوزه امنیت اخلاقی حاصل می شود، گفت؛ پلیس با جدیت این موضوع را پیگیری می کند و دستگاه قضائی نیز قول داد که در این زمینه شعب ویژه ای برای جرایم امنیت اجتماعی نه از بعد حجاب، بلکه برای زنان خیابانی، اوباش قداره بند و مزاحمان خیابانی و متجاوزان به عنف تشکیل دهد. وی در پایان گفت؛ در سال گذشته یک میلیون تذکر ارشاد توسط پلیس به افراد بدحجاب داده شد که تنها ۱۰ هزار نفر از آنان به دادگاه معرفی شدند، اما امسال افراد در صورت تذکر مجدد، مجرم تلقی شده و به مراجع قضائی معرفی می شوند. فرمانده نیروی انتظامی درخصوص استفاده خانواده ها از ماهواره نیز اظهار نگرانی کرده است و با تاکید بر اینکه بخش های غیراخلاقی ماهواره مورد استفاده قرار می گیرد، گفت؛ استفاده های نابه جا از اینترنت و ماهواره آثار سوء و مخربی را به همراه دارد که بنیاد خانواده ها را متزلزل می کند. احمدی مقدم افزود؛ خوشبختانه با نصب فیلترینگ ها دسترسی به برخی سایت های غیراخلاقی محدود شده است، اما در مواردی به دلیل بی اطلاعی خانواده ها شاهد بروز ناهنجاری هایی در بین جوانان هستیم.

مخالفان طرح و سیاست سکوت

به دنبال اجرای طرح مبارزه با بدحجابی، هاشمی شاهرودی به این طرح اعتراض کرد. روزنامه های اصلاح طلب نیز به این طرح معترض شدند. دادستان شیراز هم این برخوردها را بی فایده دانست. اما سید احمد خاتمی، در نماز جمعه، از این طرح حمایت شدید کرد. هنوز یک هفته از اجرای طرح نگذشته بود که احمدی مقدم مشاور نخست وزیر شد.