تازه چه خبر

نویسنده
بهاره خسروی

مهران مدیری هم گرفتار ممیزی تلویزیون شد

قهوه‌ی تلخ در کام مدیری

ممیزی و نگاه سختگیرانه‌ی مدیران تلویزیون ایران عاقبت گریبان مهران مدیری، بازیگر و کارگردان طنز ایران را هم گرفت.

بیش از یک دهه است که نام مهران مدیری برای مردم ایران با مجموعه‌های 90 قسمتی طنز عجین شده است.از زمستان سال گذشته هم در رسانه‌های ایران خبری منتشر شد مبنی بر آغاز ساخت مجموعه‌ای تلویزیونی به نام”قهوه‌ی تلخ “. در همان خبرها آمده بود که این مجموعه بهمن ماه بر روی آنتن شبکه سوم تلویزیون می‌رود. اما با گذشت حدود 8 ماه از این تاریخ نه تنها امکان پخش این مجموعه‌ی طنز از تلویزیون فراهم نشد بلکه خبرها حاکی از توزیع این مجموعه در شبکه نمایش خانگی دارد.

 

 یک فنجان قهوه‌ی تلخ

“قهوه تلخ” که قرار بود در 50 قسمت و برای شبکه سه سیما ساخته شود از مضمونی تاریخی برخوردار است و داستان‌های آن در یک کاخ می‌گذرد.

این مجموعه که 33 بازیگر اصلی دارد و داستان آن با بازی سیامک انصاری در نقش مورخ آغاز می‌شود می‌توانست بار دیگر در ساعاتی توجه مردم ایران را به تلویزیون جلب کند.

سیامک انصاری در ابتدای داستان که در دنیای امروز می‌گذرد، یک فنجان قهوه تلخ می‌خورد و با خوردن آن به تاریخ سفر می‌کند. او در طول زمان به مورخی تبدیل می‌شود که در مرور خاطرات تاریخی خود، هربار دچار مسائلی می‌شود که این مسائل داستان‌های سریال را رقم می‌زند.

 

 داستان حاشیه‌های مهران مدیری

مهران مدیری از معدود بازیگران و کارگردانان تلویزیون ایران است که فعالیت‌هایش علاوه بر جلب نظر مخاطب عام از سوی قشرهای تحصیلکرده هم با اشتیاق دنبال می‌شود.

به زعم مخاطبان خاص، مدیری به دلیل احاطه‌ای که بر کار هنری دارد  با وجود شرایط  و خطوط قرمز پر رنگ حاکم بر رسانه‌های ایران، بسیاری از انتقادات گزنده را در قالب طنز مطرح می‌کند.

به همین دلیل است که همزمان با پخش کارهای مدیری از نشریات اصولگرا گرفته تا نمایندگان مجلس و مدیران اداره‌های دولتی  به شدت بر او می‌تازند و تهدید می‌کنند که در صورت ادامه‌ی روند از این چهره‌ی محبوب شکایت می‌کنند.

 

مشابه سازی‌های تاریخی، دلیل توقیف

منابع مطلع یکی از اصلی‌ترین دلایل توقیف قهوه‌ی تلخ را به نگاه مدیری در این مجموعه مرتبط می‌کنند.نگاهی که با توجه به شرایط حاکم بر ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند به زیان روسای دستگاه تبلیغاتی دولت تمام شود.همان دردسری که بسیاری از نویسندگان و کلا فعالین عرصه‌ی هنر با آن دست به گریبانند. یعنی مشابه‌سازی صحنه‌ها با شرایط حاکم بر ایران.

یعنی اگر عملا از حاکمی زورگو سخن به میان آید فوری این برداشت به ذهن متبادر می‌شود که قطعاً منظور حاکمیت فعلی است.

گو آنکه در کارهای گذشته مدیری مثل “شب‌های برره” با وجود آنکه زمان و مکان کاملا نامشخص بود اما کمترین عملکرد ماموران برقراری نظم در برره با نیروهای انتظامی فعلی مقایسه می‌شد و یا تمجیدهای بی حد بعضی افراد در مقابل عکس”اعلا حضرت” که کاملا مصادیقش در زمان حال مشخص است.

 

پخش نمی‌شود

خبرنگاران زیادی تاکنون در مورد سرنوشت این مجموعه از مدیران مربوطه پرسیده‌ا‌ند اما کمتر نکته‌ی تازه‌ای دستگیر آنها شده است.

علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سوم سیما هم در خرداد در مورد خبر پخش این سریال که در خبرگزاری‌های منتشر شده بود، گفت: “برخلاف خبرهای منتشر شده، جلسه‌ای با دست‌اندرکاران این سریال نداشتیم و توافقی هم در کار نبوده است.”

او ادامه داد: “فعلاً برنامه‌ای برای پخش سریال قهوه تلخ نداریم و قرار نیست این سریال روی آنتن رود. مشکلاتی پیش روی هست این کار مسایلی دارد که باید حل شود.”

پورمحمد در گفت و گویی دیگر اعلام کرده که تا به حال 5 قسمت از سریال که برای ما فرستاده شده را مورد بازبینی قرارداده‌ایم. “قهوه تلخ” چند مشکل دارد که باید با حضور مسوولان سازمان حل شود.

او در توضیح بیشتر پیرامون این مشکلات تصریح کرد: بخشی از این مسائل مربوط به ما و شبکه است و بخش دیگری از آن به بیرون از سازمان مربوط می‌شود که باید حل شود.حل این مشکلات سرنوشت پخش “قهوه تلخ” را مشخص می‌کند.

این گفته‌ها در حالی عنوان می‌شود که از ابتدای کار مجموعه، نماینده‌ای از سازمان صدا و سیما به دلیل حساسیت‌ها و حواشی که همواره فعالیت‌های مدیری و گروهش داشته، در پشت صحنه حضور داشت.

 

هزینه نکرده‌ایم

بعد از انتقادات فراوان نسبت به هزینه‌ی ساخت این سریال مدیران شبکه سه اعلام کردند که تلویزیون بودجه‌ای صرف ساخت سریال نکرده است.

این موضوع از آن رو مورد تاکید  بود که همواره مهران مدیری به دلیل ارایه‌ی کارهای باکیفیت، هزینه‌های زیادی را هم بر روی دست سازمان صدا و سیما و تهیه‌کننده‌ها می‌گذارد.

 

تکذیب‌های بی اثر

 

اما برادران آقاگلیان و مهران مدیری که تا اواخر تیرماه امید زیادی به حل شدن مشکل سریال‌شان داشتند و حتی مدیر روابط‌عمومی پروژه خود را به آن واداشتند که اعلام کند با تلویزیون اختلافی ندارند و مشکلاتشان حل شده است، این اواخر در مقابل موضع شبکه سه صحبتی نکردند و ترجیح دادند فعلاً سرنوشت سریال و در واقع آینده‌ی کاری‌شان را پیچیده‌تر نکنند.

وفا ملک‌زاده، 17 فروردین ماه در گفت‌وگو با فارس در مقام مدیر روابط‌عمومی این پروژه گفته بود: “تمام اخبار منتشر شده درباره تعطیلی این پروژه، اختلاف سازندگان آن با صداوسیما و… شایعه است و سریال قهوه‌ تلخ بزودی روی آنتن می‌رود.”

اظهار نظری که شاید اگر دست‌اندرکاران این سریال می‌دانستند ماجرای پخش شدن این سریال را تا این حد پیچیده می‌کند و به جای تلویزیون مجبور به نمایش آن در شبکه‌ی خانگی ‌می‌کند، هیچ‌گاه آن را بیان نمی‌کردند.

 

پخش خانگی به جای تلویزیون

 

آخرین خبرها از سرنوشت قهوه‌ی تلخ مدیری حکایت از آن دارد که از 20 شهریورماه و هر هفته 3 قسمت در یک بسته، از طریق فروشگاه‌های سراسر کشور عرضه می‌شود.

در این مجموعه که به تهیه کنندگی “مجید آقاگلیان” و “حمید آقاگلیان” ساخته شده، بازیگرانی نظیر سیامک انصاری، علی لک‌پوریان، آرام جعفری، سحر زکریا، الیکا عبدالرزاقی، سحر جعفری جوزانی، هادی کاظمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، فلامک جنیدی، سعید پیردوست، ساعد هدایتی و… ایفای نقش می‌کنند.

داستان‌های مجموعه تلویزیونی “قهوه تلخ” توسط امیر مهدی ژوله و خشایار الوند نوشته شده است.

این که چرا مدیری اصرار به عدم نمایش این سریال ندارد هم به ساختار معیوب سینما و نمایش ایران بر‌می‌‌گردد. چون اصلاً عجیب نیست که بعد از مدتی کوتاه مدیری و گروهش سی‌دی‌های با کیفیت مجموعه‌شان را در دست دستفروشان کنار خیابان ببینند. که در این صورت از نظر مالی هم هیچ مبلغی عایداشان نخواهد شد.

بلایی که بر سر تعداد زیادی از کارگردانان صاحب نام سینمای ایران آمده است.