سریال روز♦ تلویزیون ‏

نویسنده

ساخت مجموعه هایی با محوریت جنگ و تبعات آن مدت هاست که در دستور کار مدیران تولید سیما قرار گرفته است. ‏این روند به کلیشه شدن پیرنگ ها و نخ نما قصه ها نزد تماشاگر انجامیده و تنها کسی که کوشیده نگاهی تازه و کمی ‏متفاوت به این مقوله بیندازد، ابراهیم حاتمی کیاست. کسی که در سال های اخیر برای ساخت هر اثر تازه با مشکلات ‏عدیده ای نیز مواجه شده، اما با این وجود خاک سبز وی هنوز تازه ترین و متفاوت سریال در این گونه به شمار می ‏رود. چیزی که ودادی هم کوشیده با هویت به آن دست پیدا کرده و دریچه تازه ای به این موضوع باز کند. تلاشی که ‏متاسفانه به شعارزدگی منتهی شده و بیان واقعیت تلخ جنگ وتبعات آن را نادیده انگاشته است….‏

hoviat1.jpg

‎ ‎هویت‎ ‎

نویسنده و کارگردان: مهدی ودادی. موسیقی: رضا عطار. مدیر فیلمبرداری: فرشاد گل سفیدی. تدوین: علی همراز. ‏طراح صحنه: عباس حاجی درویش. بازیگران: حسن جوهرچی[رضا]، مهدی امینی خواه[اکبر]، علی طالب لو[علی]، ‏فلورنظری[شیدا]، محسن اصلانی، گلاره عباسی[لیلا]، امیرگلدسته، مهدی میرکاظمی، مهدی شاه محمدی، طلا ‏محمودی، شهنازخزائی، محسن خرمدره، مهری امیرحسینی، مرجان سپهری، مجید سعیدی. 16 قسمت 45 دقیقه ای. ‏محصول گروه فیلم وسریال شبکه سوم سیما. ‏

داستان زندگی سه دوست صمیمی و هم سنگر در دوران دفاع مقدس که پس از گذشت سال ها بعد از جنگ هر یک به ‏شغلی مشغولند و طی اتفاقی بر سر راه یکدیگر قرار می گیرند. ‏

‎ ‎درام اجتماعی با پس زمینه جنگ‏‎ ‎

نویسنده محوریت قصه خود را برمثلثی بنا نهاده است که درهریک ازضلع های آن یک دوست قراردارد. رضا مسئول ‏گردانی ست که اینک پس ازگذشت سال ها ازجنگ، حجره ای دربازاربرای خود دست وپا کرده است. علی دوست ‏صمیمی او پس ازگذشت سال های متمادی از جنگ بر اثراستشمام مواد شیمیایی به بیماری سختی دچارشده است. اما ‏اکبر نفر سوم این جمع به دلیل جدا شدن از همسرش و مشکلات خانوادگی به یک خلافکار حرفه ای تبدیل شده است. ‏رضا پس از اینکه از وضعیت جسمی علی باخبر می شود، تمام هزینه های درمانی علی را برای رفتن وی به خارج از ‏کشور متقبل می شود. رضا، به دلیل مشغله کاری، مسئولیت بردن علی به خارج را به اکبر می سپارد، غافل از اینکه ‏اکبر پس از مطلع شدن از مبلغ چک ناپدید می شود و حال علی رو به وخامت می رود اما… ‏

hoviat2.jpg

نویسنده به خوبی از چنین تمهیدی استفاده کرده است و اتفاقات را در کنار یکدیگر طراحی کرده است. اطلاعات درباره ‏شخصیت ها به صورت جزء به جزء برای مخاطب بازگو می شود و نوع نگارش دیالوگ ها به گونه ای است که در ‏انتهای هر جمله پاسخ روشنی در ارتباط با اتفاق مورد نظر و نتیجه نهایی رویداد نمایان نمی شود. بنابراین مخاطب ‏ناچاراست که برای باخبرشدن از ادامه سرنوشت شخصیت ها اتفاقات را پیگیری کند. درواقع نویسنده استفاده درست و ‏مناسبی ازکشمکش تصاعدی می کند، هرچه از زمان داستان می گذرد طرح اصلی داستان گسترش می یابد و مخاطب با ‏کنارهم قراردادن افراد و اتفاقات به سوی تکمیل شدن پازل قصه نزدیک ترمی شود. ‏

شاید تنها ایرادی که می توان به نویسنده اثرگرفت، پرداخت شخصیت های فرعی داستان است. به عنوان مثال درمعرفی ‏شخصیت فریده که دختردانشجوی رضاست، هیچ اطلاعات جزئی ازشخصیت او به مخاطب داده نمی شود و تماشاگر ‏تنها پرخاشگربودن او را می بیند، بدون اینکه دلیل چنین رفتاری را بداند. کارگردان اثر نسبت به نویسنده یک گام عقب ‏تر است، زیرا دکوپاژی او از قصه، دکوپاژی خطی، ساده و بدون خلاقیت است. قاب بندی ها ودادی دوتایی و درنهایت ‏سه تایی است. درصورتی که یک کارگردان خلاق و جسورازسکانس- پلان ها و ترکیب بندی های پیچیده برای ‏بهترشدن جلوه های بصری کارش استفاده می کند. ‏

hoviat3.jpg

ایراد دیگری که درکارگردانی نمود مشهودی دارد، نحوه میزانسن اثراست. نحوه قرار گرفتن بازیگران نسبت به اشیاء ‏در صحنه، طراحی حرکت برای بازیگران و نحوه تبادل دیالوگ ها میان بازیگران از نکات بسیارمهمی است که ‏کارگردان کمترین توجه را به آنها کرده است. به عنوان مثال وقتی رضا برای دیدن علی به خانه او می رود، با توجه به ‏رابطه ای که میان این دو دوست است باید ارتباط نزدیک تر و فاصله نزدیک تری نسبت به یکدیگرداشته باشند. اما این ‏نکته از سوی کارگردان رعایت نمی شود و همین امرباعث برداشت نماهای اضافی می شود که برای مخاطب کسالت ‏بار است. ‏

انتخاب بازیگران اثر با تضادی فاحش رودرروست. حسن جوهرچی در نقش رضا بازی باورپذیر ومتفاوتی از خود ‏ارائه می دهد. اما مهدی امینی خواه با تمام تلاشی که از خود نشان می دهد، نمی تواند از پس شخصیت اکبر بربیاید. در ‏واقع او بیشتر تحلیل اثر را بازی می کند تا شخصیت را، علی طالب لو هم درنقش علی بازی کند و یکنواختی از خود ‏ارائه می دهد. شخصیت علی از آن دسته کاراکترهایی است که اگر بازیگرخلاقی آن را بازی می کرد تاثیرمثبتی بر ‏روند حرکتی سریال و داستان می گذاشت. “هویت” درامی اجتماعی با پس زمینه جنگ است که اگردر روند انتخاب ‏عوامل با تأمل بیشتری پیش می رفت، می توانست به مجموعه ای قابل اعتنا تبدیل شود.‏