ایران نرخ ارز واردات را تعیین کرد

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون

ایران به سیستم سه نرخی برای ارز باز می گردد. رسانه های دولتی گزارش دادند برای برخی از اقلام وارداتی نرخ ارز جدیدی در نظر گرفته خواهد شد: این نشانه ای از مشکلاتی است که دولت ایران در اثر تحریم های غرب با آن روبرو شده است.

ریال ایران سال گذشته بر اثر تشدید تحریم های اقتصادی بر سر برنامه هسته ای بحث انگیز جمهوری اسلامی نیمی از ارزش خود را از دست داد.

فروش نفت ایران، که درآمد های آن منبع اصلی تامین ارز خارجی است، در سال اخیر رو به کاهش رفته است؛ در مواردی هم که ایران توانسته علی رغم تحریم ها نفت خود را بفروشد، به دلیل تحریم بانک مرکزی این کشور، در دریافت پول آن دچار مشکل شده است.

با وجود اینکه نرخ رسمی برابری دلار در برابر ریال ۱۲۲۶۰ ریال است، ولی میزان اندکی از دلار به این قیمت در بازار این معامله می شود و اکثر ایرانی ها دلار را در بازار غیر رسمی به مبلغ ۱۹۰۰۰ ریال خریداری می کنند.

دولت گفته است که برای واردات “کالاهای اساسی” دلار را به قیمت رسمی ارائه خواهد داد و برای کالاهای “سرمایه ای و واسطه ای” دلار را به قیمت ۱۵۰۰۰ ریال عرضه خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، کالاهای لوکس، مانند “اتوموبیل و عروسک” باید با دلار بازار آزاد وارد شود، که این به معنی آن است که قیمت آن صعود شدیدی خواهد داشت.

ارسلان فتحی پور، رئیس کمیته اقتصادی مجلس ایران گفت: “طرحی برای تغییر نرخ ارز وجود ندارد. پیشنهاد قبلی ما این بود که کالاهای اساسی در اولویت واردات قرار گیرند و دولت هم این مساله را پذیرفته است.”

Bottom of Form

منبع: شیکاگو تریبون – ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۲