دو روزنامه‌نگار روی تخت بیمارستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نگرانی از بیماری زندانیان مطبوعاتی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر کردستان اعلام کرد محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر به دنبال تشدید ناراحتی‌های قلبی و عروقی روز دوشنبه از زندان اوین به بیمارستان مدرس تهران منتقل شده است؛ همزمان منابع خبری حقوق بشری به نقل از نزدیکان خانواده عیسی سحرخیز، دیگر روزنامه نگار و فعال سیاسی در بند اعلام کرده‌اند که وی به به دلیل نیاز به مراقبت پزشکی، ماه گذشته به بیمارستان امام خمینی منتقل شده است.

پریناز حسینی، همسر محمد صدیق کبودوند ضمن تائید خبر انتقال همسرش به بیمارستان در مصاحبه با روز می گوید وی در طول چند سال گذشته نیاز شدید به رسیدگی پزشکی داشته اما مسئولان زندان هر بار به دلیلی از این امر خودداری کرده‌اند.

نزدیکان خانواده عیسی سحرخیز هم به کمپین بین المللی حقوق بشر گفته‌اند بستگان این روزنامه نگار زندانی تحت فشار شدید برای مصاحبه نکردن با رسانه‌های خارج از ایران هستند و به همین دلیل موضوع بستری شدن او در بیمارستان تا کنون رسانه‌ای نشده است.

 

مرخصی نمی‌دهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان دفاع حقوق بشر کردستان، محمد صدیق کبودوند به دنبال “تشدید ناراحتی‌های قلبی و عروقی” و همچنین “سردرد‌ها و سرگیجه‌های متوالی”، روز دوشنبه نوزدهم دیماه به بیمارستان منتقل شده است.

خانواده آقای کبودوند گفته اند پس از اعزام او به بیمارستان مدرس، آزمایشهای گوناگونی از جمله آزمایش خون و قلب و عروق و همچنین مغز و اعصاب بر روی وی انجام گرفته است.

پریناز حسینی، همسر این روزنامه نگار زندانی می‌گوید انتقال آقای کبودوند به درخواست پزشکی قانونی صورت گرفته و پیش بینی می‌شود آزمایش های دیگری هم در روزهای آینده بر روی او انجام شود.

رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان موضوع انتقال به بیمارستان را تلفنی به خانواده‌اش اطلاع داده و آنطور که خانم حسینی می‌گوید تا این لحظه موفق به ملاقات با او نشده‌اند.

او در مورد ملاقات با همسرش می‌گوید: “دوسال است که ملاقات حضوری نداریم. آخرین بار دو هفته پیش درخواست ملاقات حضوری کردیم که باز موافقت نکردند.”

محمد صدیق کبودوند، موسس و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، نوشته‌ها و تاسیس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشر کردستان به بیش از ۱۰ سال زندان محکوم شده است. وی اکنون در پنجمین سال زندانش به سر می‌برد و حکم او قطعی و درخواست رسیدگی مجدد نیز رد شده است.

هر چند بیش از یک سوم دوران حبس آقای کبودوند می‌گذرد، اما وی تاکنون به مرخصی نیامده است.

این فعال حقوق بشر کرد طی دو سال گذشته سه بار سکته ناقص قلبی ومغزی داشته است. در ماه‌های گذشته خانواده و بسیاری از فعالان حقوق بشر بار‌ها نسبت به وضعیت سلامت جسمی او هشدار داده‌اند.

 

سحرخیز؛ یک ماه در بیمارستان

همزمان کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که عیسی سحرخیز، روزنامه نگار و فعال سیاسی از تاریخ ۲۳ آذر ماه از زندان به بیمارستان امام خمینی منتقل شده است.

یکی از نزدیکان آقای سحرخیز به کمپین بین المللی حقوق بشر گفته است: “همه سعی کردند که خبر انتقال او را به بیمارستان پخش نکنند تا مبادا دوباره او را به زندان بفرستند. همه اطرافیانش سکوت کرده‌اند تا بلکه مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز تا قبل از انتقال دوباره او به زندان انجام شود.”

بر اساس این گزارش عیسی سحرخیز در ماه‌های گذشته دچار “کم خونی شدید، نوسان فشار خون و درد در ناحیه کمر و گردن بود. مدتی هم در زندان رجایی شهر کرج روی ویلچر می‌نشست. بالاخره با وخیم شدن حالش به بیمارستان منتقل شده است. او اکنون تحت معاینات پزشکی است و حال خوبی ندارد.”

عیسی سحر خیز از چهره‌های فعال سیاسی و مطبوعاتی ایران که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی مدتی مدیر کلی مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد را به عهده داشت، در پی حوادث بعد از انتخابات مناقشه برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری بازداشت شد. او در مهرماه سال گذشته به اتهام “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” به سه سال حبس تعزیری، پنج سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و نیز یک سال ممنوع الخروجی محکوم شده است.

این روزنامه نگار زندانی در تیرماه سال جاری در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، آنچه در زندانهای جمهوری اسلامی می‌گذرد را “جنایت علیه بشریت” توصیف کرد که “چیزی کمتر ازاقدامات ضد انسانی استالین در اردوگاه‌های کار اجباری سیبری ندارد.”

 

نگرانی از بیماری زندانیان مطبوعاتی

در روزهای گذشته اخبار نگرانی خانواده ها از وضعیت نا‌مناسب سلامتی برخی دیگر از روزنامه نگاران زندانی نیز منتشر شده است.

مسعود باستانی از جمله کسانی است که وب سایت کلمه از وخیم بودن وضعیت جسمانی‌اش خبر داده؛ این روزنامه نگار زندانی از ۱۴ تیر ماه ۸۸ در زندان است و به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او در زندان رجایی شهر به سر می‌برد و از مرخصی محروم است.

معصومه ملول، مادر این زندانی سیاسی در مصاحبه با روز ضمن تشریح وضعیت فرزندش، از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های خانواده برای انتقال آقای باستانی جهت رسیدگی پزشکی به بیمارستان خبر داده بود.

مهدی محمودیان دیگر روزنامه نگار زندانی است که هفته گذشته برخی وب سایت‌ها از انتقال او به بند ۲ الف سپاه و ضرب و شتم شدید وی خبر داده‌اند. فاطمه الوندی، مادر این روزنامه نگار ضمن تائید این خبر به روز گفته بود: “مهدی را از رجایی شهر یکباره به بند ۲ الف سپاه زندان اوین منتقل کرده‌اند و توی راه اینقدر او را کتک زده‌اند و با باتوم به سرش کوبیده‌اند که بی‌هوش شده و با اکسیژن و نفس مصنوعی او را به هوش آورده‌اند.”

مهدی محمودیان روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت است که به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و در زندان رجایی شهر به سر می‌برد.