هشدار نسبت به گسترش قدرت سپاه

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

گلن کسلر

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا،  با اشاره به اینکه سپاه  بر بخش اعظم امور اقتصادی، سیاسی و نظامی چنگ انداخته است، گفت: “ایران بسرعت به سوی یک دیکتاتوری نظامی پیش می رود”.

کلینتون این اظهارات را ابتدا در قطر و بعد در مقابل خبرنگارانی که او را در سفرش همراهی می کردند و بار دیگر بعد از ملاقاتش با ملک عبدالله، پادشاه عربستان ابراز کرد و کاملا مشخص بود که قصد دارد کاری کند تا تلاش های دستگاه دیپلوماسی  آمریکا برای تحریم های جدید  ایران مورد حمایت میزبانانش قرار بگیرد.

کلینتون تلاش می کرد تا نسبت به افزایش قدرت سپاه در ایران هشدار بدهد؛ شاید به این امید که بین سپاه و نخبگان سیاسی ایران شکافی ایجاد کند و تردید کشورهایی مانند چین و برزیل را نسبت به تحریم بیشترایران، از بین ببرد.

ایران اصرار دارد که به یهچ عنوان قصد تولید سلاح اتمی ندارد، اما در ماه های اخیر با بالاگرفتن بحران سیاسی در ایران، رهبران این کشور پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درمورد برنامه های اتمی را با کشورهای قدرتمند جهان، رد کردند.

مقامات آمریکایی گفتند که ان بار قصد دارند با تحریم ها سپاه را نشانه بگیرند، زیرا  این ارگان در برنامه های موشکی و اتمی ایران دست دارد. به عقیده این مقامات چنین روشی به قدرت ساختاری این ارگان ضربه جدی می زندو کم ترین صدمه را  به مردم عادی ایران خواهد زد. کلینتون پیشنهاد داد که این تحریم ها مانع از رشد روز افزون نقش سپاه در سیاست داخلی ایران، می شود.

هیلاری کلینتون به دانشجویان قطری گفت: “در ایران این روند قابل مشاهده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در صدد جایگزینی حکومت، رهبری و مجلس و استقرار یک دیکتاتوری نظامی است”.

سپاه، که در سرکوب معترضان مخالف نقش مهمی دارد، و بر اساس گفته های رسانه های دولتی در دو سال گذشته از طریق قرار دادهای دولتی بیش از 6 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است؛ اما این رقم احتمالا بزرگ تر خواهد بود زیرا بسیاری از این قرارداد ها هنوز فاش نشده است. سپاه از طریق بخش های خصوصی که در اختیار دارد، فرودگاه بین المللی تهران را اداره می کند، بزرگراه های کشور را می سازد و سیستم های مخابراتی را راه اندازی می کند. همچنین تجارت کارخانه های تسلیحاتی کشور هم با سپاه است که این  شامل برنامه های موشکی می شود.

اگرچه دولت اوباما دائما گفته است که بدنبال دخالت در مسائل سیاسی ایران نیست، کلینتون گفت که فضای سیاسی حاکم بر ایران نشان می دهد که عقاید مختلفی در میان رهبران روحانی این کشور وجود دارد.

کلینتون در کنفرانس مطبوعاتی با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، گفت که امیدوار است که این یک تغییر دائمی نباشد اما رهبران مذهبی و سیاسی ایران باید اقتداری را که باید از جانب مردم اعمال شود را پس بگیرند.

کلینتون در اظهارات مشابهی به خبرنگاران گفت که رهبران غیر نظامی یا درگیر وضعیت سیاسی هستند یا عرصه را در اختیار سپاه که تلاش می کند با معترضان مقابله کند، گذاشته اند.

کلینتون در اقامتگاه صحرایی ملک عبدالله در 60 مایلی شمال ریاض بسر می برد. بعد از صرف یک ناهار مفصل، آنها درحدود 4 ساعت درباره مسائل مختلفی تبادل نظر کردند از جمله افغانستان، یمن و مناقشه اسرائیل و فلسطین. اما ایران موضوع اصلی مذاکرات بود.

بزگ ترین مانع برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران، چین است که روابط گسترده اقتصادی با ایران دارد. دولت اوباما، عربستان سعودی، بزرگ ترین کشوری که نفت در اختیار چین می گذارد را تشویق کرده  است تا روی چین فشار بیاورد. ایران سومین کشوری است که نفت در اختیار چین قرار می دهد.

بعد از این مذاکرات، سعود الفیصل درباره احتمال بی تاثیر بودن تحریم ها صخبت کرد و گفت: “ممکن است این تحریم ها در دراز مدت موثر باشد اما سعودی ها نگران تاثیر آن در کوتاه مدت هستند زیرا آنها به تهدیدی به اسم ایران، نزدیک تر هستند”.

اما در عین  حال وی نسبت به بی تمایلی چین نسبت به پذیرفتن تحریم های شدید تر علیه ایران ابراز نا خشنودی کرد. وی گفت که مطمئن است که چین نقش خود را بعنوان عضودائمی سازمان ملل با جدیت ایفا خواهد کرد و آنها هیچ نیازی به توصیه عربستان برای کاریکه باید انجام بدهند، ندارند.

کلینتون در دوحه، گفت: “دولت آمریکا همچنان راه را برای مذاکرات باز گذاشته است اما دست روی دست نخواهد گذاشت تا ایران به بمب اتمی دست پیدا کند”. وی بار دیگر در مورد چتر دفاعی که در کمپین انتخاباتی اش در سال 2008 جنجال آفرین شده بود، بار دیگر تاکید کرد و گفت که ما همیشه از خودمان دفاع می کنیم و همیشه از دوستان و متحدانمان دفاع خواهیم کرد. مسلم  است که ما از کشورهای خلیج فارس که با تهدید مستقیم ایران روبرو هستند نیز دفاع خواهیم کرد.

 

منبع: واشنگتن پست 16 فوریه