کودتای داخلی در روزنامه ایران

نویسنده
فیروزه متین

» حضور پلیس ۱۱۰ در محل ارگان دولت

با آغاز شمارش معکوس پایان دولت ۸ ساله محمود احمدی نژاد، رسانه های جناح راست، از انجام کودتایی در روزنامه ایران علیه مدیر عامل آن خبر داده اند؛ کودتایی که با زد و خورد فیزیکی همراه بوده و منجر به توقف به روز رسانی سایت “شبکه ایران” شده است.

در وبلاگ یکی از خبرنگاران این روزنامه، در باره حوادث دیروز آمده است: “حوالی ظهر امروز(چهارشنبه) هیات مدیره موسسه ایران به صورت دسته جمعی به اتاق مدیر عامل آمده و بعد از مشاجره شدید به صورت فیزیکی با وی درگیر شدند. در این درگیری برخی از اعضای هیات مدیره موسسه ایران و افراد مستعفی سابق، حنیف حسین ستاریان مدیر عامل را آماج فحش و ضرب و شتم قرار دادند.اعضای هیات مدیره موسسه ایران که از ۴ ماه پیش به این سمت گمارده شدند شامل بهمن شریف زاده،حسن قاسمی،وحید شاکری ،مصطفی زرقونی ،سید جمال الدین حسینی و امیدی شهرکی هستند.هر شش نفر مذکور جزو سران اصلی ستاد انتخاباتی رحیم مشائی موسوم به دولت بهار بودند. درجریان درگیری در ساختمان روزنامه، زرقونی (عضو هیات مدیره و معاون کنونی خبرگزاری ایرنا)ولی زاده(منشی سابق و اخراج شده ستاریان)هدایتی و وحید شاکری از مسئولان ستاد مشائی ،حسین نوبختی مشاور مشائی حضور داشته اند. درگیری و اختلاف اصلی از آنجا آغاز شد که برخی افراد مذکور خواهان برداشت خارج از ضوابط ۲ میلیارد تومان از حساب دارایی موسسه نزد بانک ملی شدند. هم اکنون امیدی شهرکی مدیر عامل ایرنا برای میانجیگری میان هیات مدیره و مدیرعامل در موسسه ایران حضور یافته است و در همان حال بدنبال بالاگرفتن درگیری فیزیکی، پلیس ۱۱۰ نیز به موسسه ایران اعزام شده است “.

دعوای فیزیکی پس از آن به وقوع پیوست که سایت “نکات پرس” تحت مدیریت محمد رحمانی از خبرنگاران سیاسی روزنامه ایران با درج خبری علیه مدیر عامل موسسه از رفتن ستاریان خبرداد.

نکات پرس که روز سوم تیر و در جشنی به همین مناسبت رونمایی شده است، در خبر خود نوشته بود: “عملکرد خارج از قاعده مدیران ارشد روزنامه ایران، عدم هماهنگی با صاحب امتیاز، اتخاذ رویکرد غیرحرفه‌ای در انتشار اخبار، تبدیل تریبون دولت به یک رسانه خنثی و گاه آسیب‌رسان، نبود شفافیت مالی و نارضایتی گسترده خبرنگاران و کارکنان و مخاطبان این روزنامه، از جمله دلایل تغییرات احتمالی مدیرتی در روزنامه ایران است”.

این سایت، به نقل از یک منبع آگاه هم نوشته: “انتخاب مدیریت ارشد این روزنامه از ابتدا اشتباه بود اما کسانی که به انتخاب این مدیریت اصرار داشتند، خود با مشاهده آثار سوء مدیریتی این رسانه، نظر اولیه خود را تغییر داده و اصراری بر ادامه همکاری با این مدیریت حتی در یک ماه پایانی دولت ندارند. متاسفانه این روزنامه نه تنها وظیفه حرفه ای خود را به خوبی انجام نداده است بلکه با رویکرد قبیله ای خود، موجب خدشه دار شدن اعتبار رسانه دولت شده است. هم اکنون می توان مدعی شد که به علت عملکرد ضعیف مدیریت ارشد روزنامه ایران، برای تغییر این مدیریت، بین اکثریت مدیران دولتی همگرایی وجود دارد.مدیر کنونی حدود صدوپنجاه نفر از خبرنگاران و کارکنان موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران را در شب عید نوروز ۹۲ اخراج کرد. در این ماجرا رییس جمهور به علت این برخورد ناشایست و در دفاع از حقوق کارمندان موسسه ایران، ضمن «کان لم یکن» کردن این تصمیم، به مدیریت این روزنامه تذکر قاطعانه داده است”.

او افزوده است: “معتقدم رویکرد مهندس مشایی فرای برخورد قبیله ای و اقتدارگرایانه‌ی این نوع مدیران است و آقای مشایی در حفظ منافع مردم و دولت با کسی تعارف و مسامحه نخواهد کرد. اقدامات ناشایست و تلاش یک مدیر برای بر هم زدن جلسه وحدت و عقده گشایی‌های ایشان و اصرار بر مواضع با وجود تذکرات موجب شده تا این تصمیم هر چه سریعتر عملی شود”.

وی البته این را هم گفته است: “مدیریت ایران خط خود را نه از مشایی، که از جای دیگری می‌گیرد و برای همین هم بارها مورد تذکر قرار گرفته است”.

همین منبع آگاه در پایان “حنیف ستاریان” را به افشاگری تهدید کرده و افزوده :“با توجه به اسناد صوتی و مکتوب به زودی هویت این افراد نزد همگان روشن تر خواهد شد”.

گفتنی ست، ریشه این درگیری ها، همانطور که “نکات نیوز” نوشته، به روز سوم تیر ۹۲ باز می گردد؛ روزی که محافظه کاران تا همین چند ماه پیش از آن با عنوان “گفتمان سوم تیر” یاد می کردند.

در امسال اما، جشنی که با حضور احمدی نژاد و مشایی برگزار شد بدون حضور حتی یک نفر از چهره های شناخته شده محافظه کاران بود.

در این جشن، بین شرکت کنندگان و در برابر چشمان احمدی نژاد و مشایی درگیری فیزیکی روی داده است. برخی از حاضران در نشست از جمله ستاریان به حمایت از مشایی شعار داده و برخی دیگر به آنها اعتراض کرده اند و همین امر منجر به برخوردهای فیزیکی در جشن گفتمان اصولگرایی شده است.

در همان روز سایت مشرق که به تازگی به مخالفان احمدی نژاد پیوسته، نوشت: “اختلاف عقیده و سلیقه برگزار کنندگان مراسم سوم تیر به خوبی مشهود بود و در جایی یکی از روزنامه نگاران سابق روزنامه ایران خطاب به مدیر مسئول این نشریه که در حمایت از مشایی شعار می داد گفت: آقای ستاریان شما مدیر مسئول یک روزنامه هستید درست نیست اینطور شعار بدهید. پس از اعتراض وی برخی از نزدیکان مدیرمسئول ایران به شخص معترض حمله کردند و بین دو گروه درگیری به وجود آمد و برای دقایقی فضای همایش را تحت شعاع قرار داد”.

حنیف ستاریان همان مدیرمسئول روزنامه ایران است که دیروز مورد حمله هیات مدیره قرار گرفته است.

سایت الف، ارگان احمد توکلی اما روایت دیگری دارد: “موضوع نارضایتی از عملکرد مدیرعامل در بین نیست و اختلاف نظر برسر رسمی کردن تعدادی از کارکنان این موسسه درگرفته است. اطرافیان مدیرعامل ایران معتقدند که او با مشایی هماهنگی کامل دارد و خطش را از او می‌گیرد اما منبع آگاه پایگاه جدیدالتاسیس نزدیک به دولت این موضوع را رد می‌کند. اصل ماجرا برسر این است که عده‌ای قصد دارند تا با رفتن دولت نیز صندلی‌های خود را ترک نکنند. این افراد که به یقین دریافتند پس از ۱۲ مرداد جایی در روزنامه ارگان دولت نخواهند داشت از ماه‌ها قبل تلاش می‌کنند تا خود را از حالت قراردادی خارج و جزو کارمندان رسمی دولت کنند. در صورت رسمی شدن این افراد دولت آینده نمی‌تواند به راحتی روزنامه خودش را از وجود اطرافیان مشایی خالی کند و مجبور است آنها را تحمل کند. گفته می‌شود دستور رسمی شدن این افراد را احمدی‌نژاد در آخرین بازدیدش از روزنامه ایران در یک سال پیش صادر کرده است اما ستاریان در مقابل این دستور مقاومت کرده. حالا اطرافیان مشایی قصد دارند تا به این بهانه در مدت باقی مانده با جابه‌جایی مدیرعامل به خواسته‌ها خود برسند”.