برخورد جدی با دانشگاه احمدی نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» معاون پارلمانی وزارت علوم هشدار داد

سعدالله نصیری، معاون پارلمانی وزارت علوم، ضمن تاکید مجدد بر “غیرقانونی” بودن دانشگاه ایرانیان، هشدار داد که در صورت پذیرش دانشجو از سوی این دانشگاه، وزارت علوم با این مجموعه “برخورد خواهد کرد”.

نصیری در گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت - وابسته به مجلس شورای اسلامی - با اشاره به این‌که “هر نوع فعالیت” دانشگاه ایرانیان مانند”پذیرش دانشجو” هیچ‌گونه “وجاهت قانونی” ندارد، گفت: “این دانشگاه به علت نداشتن مجوزهای کافی حقی برای پذیرش و جذب دانشجو نداشته از این رو نباید چنین اقدامی انجام دهد”.

مجوز تاسیس این دانشگاه پس از انتخابات خرداد ۹۲ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای محمود احمدی‌نژاد صادر شد و او به همراه حمید بقایی، صاحبان امضای حساب بانکی این موسسه هستند.

آن زمان عماد افروغ، نماینده مجلس هفتم، پیرامون اعطای مجوز این دانشگاه به احمدی‌نژاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: “متأسفانه این مصداق رانت است، رانت هم فقط اقتصادی نیست، رانت می تواند فرهنگی باشد البته این رانت فرهنگی درحد فرهنگی باقی نمی ماند حتی به مباحث اقتصادی هم منجر می شود… این مصداق بیماری ساختاری است که در کشور ما وجود دارد، همگان هم از آن بهره مند می شوند درحالی که بسیار قبیح است”.

اکنون اما معاون پارلمانی وزارت علوم دولت روحانی،گفت: “در صورتی که پذیرش دانشجو از سوی دانشگاه ایرانیان صورت گیرد وزارت علوم طبق قانون با آن برخورد حقوقی خواهد کرد؛ در چنین شرایطی انتشار اطلاعیه در خصوص شرایط پذیرش دانشجو از سوی دانشگاه ایرانیان مهم نیست”.

هفته گذشته دانشگاه ایرانیان با صدور اطلاعیه‌ای، مدعی شده بود که وب‌سایت این دانشگاه توسط وزارت علوم مسدود شده. در پاسخ به این اطلاعیه، حسین حسینی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، این مساله را تکذیب کرده و گفته بود که هنوز معاونت حقوقی این وزارت‌خانه اقدامی درباره این دانشگاه انجام نداده.

مسوولان وزارت علوم پیش‌تر چندین بار خبر از آن داده بودند که این دانشگاه، فاقد مجوز قانونی برای فعالیت است. وزارت علوم ۲۳شهریور ماه سال جاری و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در اطلاعیه‌ای هرگونه فعالیت دانشگاه ایرانیان را غیرقانونی اعلام کرده بود.

همان زمان مصطفی افضلی‌فر، سخن‌گوی کمیسیون اصل نود مجلس، با غیرقانونی خواندن هرگونه اقدامی برای جذب دانشجو از سوی دانشگاه ایرانیان، گفته بود: “وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید طبق مقررات از فعالیت دانشگاه ایرانیان جلوگیری کنند. فعالیت این دانشگاه به علت اخذنکردن مجوزهای لازم از سوی مراجع ذی‌صلاح ممنوع است… با بررسی مجدد این پرونده در صورت محرز شدن تخلف این دانشگاه، پرونده آن به مراجع ذی‌صلاح و قوه قضاییه ارسال می‌شود”.

دلیل این مساله واریز ۱۶ میلیارد تومان از حساب دولت به حساب این دانشگاه درآخرین روز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اعلام شده بود.

پس از این، مسوولان دانشگاه ایرانیان مدعی شدند که “به دلیل جلوگیری از ایجاد شبهه”، “کمک دریافتی” از دولت را به نهاد ریاست جمهوری بازگردانده‌اند.

کامران دانشجو، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد، پس از احضار به مجلس درباره دلایل صدور مجوز فعالیت برای این دانشگاه، گفته بود که مرضیه وحیددستجردی، علی‌اکبر صالحی، لطف‌الله فروزنده، ابراهیم عزیزی، حمید بقایی، اسفندیار رحیم‌مشایی و محمد شریف ملک‌زاده اعضای هیات موسس این دانشگاه هستند. گرچه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین روز پس از پایان کار دولت دهم، اعلام کرد که با تاسیس این دانشگاه موافق نیست و علت آن نیز حضور اسامی اسفندیار رحیم‌مشایی و حمیدرضا بقایی در فهرست اعضای هیات موسس دانشگاه است.

حمید بقایی، معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان، روز چهارشنبه، ۱۰ مهرماه، در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور، از او کمکی معادل “حداقل” ۵۰ میلیارد تومان طلب کرده بود. معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان علاوه بر کمک ۵۰ میلیاردی، همچنین چندین ساختمان در تهران و مراکز استان، زمینی حدودا ۲۰۰ هکتاری در اطراف تهران، و همکاری مسئولان در دولت آقای روحانی را درخواست کرده بود.