عملیات جدید طالبان
در تهران

نویسنده
حسین محمدی

» در مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی

با وجود تکذیب سفر هیات طالبان به تهران از سوی مسوولان دولتی، وزیر امورخارجه طالبان در زمان حاکمیت این گروه بر افعانستان، در گفت‌وگو با روزنامه شرق، سفر این هیات به تهران و دیدار با مقام‌های دولتی را تایید کرد.

به گفته وحید مژده یک گروه هفت تا هشت نفره از دفتر سیاسی طالبان در قطر به “دعوت مقامات ایرانی” به تهران سفر و درباره مسایلی نظیر عملیات جدید طالبان و همچنین نظر آن‌ها درباره صلح صحبت کرده‌اند. وحید مژده همچنین اضافه کرده: “مقامات ایرانی می‌خواستند از طالبان بشنوند که این گزارش‌ها به‌ویژه در شرق افغانستان و برخورد نظامی میان طالبان و داعش در این مناطق تا چه حد درست و این خطر چقدر جدی است. از طرف دیگر طالبان نگران انگیزه‌هایی هستند که ممکن است موجب قدرت‌گرفتن داعش در افغانستان شود”.
او همچنین گفته طالبان “قبلا هم سفرهایی به ایران داشته‌اند و حتی برای شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی، مانند کنفرانس بیداری اسلامی نیز از آنها دعوت به‌عمل آمده است”.
پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی “امارت اسلامی” افغانستان، در پایگاه اینترنتی این گروه با انتشار بیانیه ای، ضمن تائید این موضوع، خبر داد که این سفر به سرپرستی “طیب آغا”، مسوول دفتر سیاسی طالبان افغانستان، انجام شده است.
خبرگزاری تسنیم،نزدیک به سپاه پاسداران هفته پیش نوشته بود که هیات سیاسی طالبان به تهران سفر کرده و با برخی مقام‌های حکومتی دیدار داشته است. به نوشته تسنیم “این هیات به رهبری طیب آغا، مسوول دفتر سیاسی طالبان در قطر با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسایل منطقه‌ای و مهاجران افغان بحث و تبادل نظر کرده است”.
با این حال این گزارش با تکذیب مقام‌های دولتی مواجه شد. محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، در پاسخ به سوالی پیرامون این مساله گفته بود: “بنده بی‌خبر هستم و با عقلم جور درنمی‌‌آید با طالبان جلسه‌ای داشته باشیم و به هر ترتیب این موضوع را تایید نمی‌کنم”. واکنشی مشابه از سوی مرضیه افخم، سخن‌گوی وزارت امورخارجه، به این مساله نشان داده شد: “در جریان سفر هیات طالبان به ایران نیستیم و باید پیگیری شود که منابعی که خبر را منتشر کرده‌اند، با چه اطلاعات و مسوولیتی این خبر را منتشر کرده‌اند”.
با وجود تکذیب این سفر توسط سخن‌گوی دولت و سخن‌گوی وزارت امورخارجه، نوذر شفیعی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، به وب‌سایت تابناک ـ- نزدیک به محسن رضایی -ـ گفت : “من نمی‌دانم از چه طریق آمده‌اند و با فرض این‌که این‌ها آمده‌اند مطرح کردم و هنوز کامل نمی دانم اوضاع چگونه است”.

 او سفر هیات طالبان به ایران را نه مذاکره، بلکه “گفت‌وگو” توصیف کرد: “در حال حاضر در سطح منطقه تحولاتی در جریان است که گروه طالبان می‌تواند در مدیریت آن‌ها نقش داشته باشد و به دلیل نفوذ و اعتباری که در بین نیروهایی که در بی ثباتی و بحران منطقه موثر هستند دارد، می‌توان از این طریق به حل مسایل منطقه کمک کرد. از این نظر می‌توان مد نظر ایران قرار گرفته باشد”.
طالبان در زمان حاکمیت بر افغانستان در حمله به کنسول‌گری جمهوری اسلامی در مزارشریف، چندین دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی را به قتل رساند. مساله‌ای که باعث تیره شدن روابط دو طرف شد. اما پس از حمله آمریکا به افغانستان، چندین بار منابع خبری غربی مدعی شدند که بعضی اعضای طالبان در ایران حضور دارند یا به این کشور سفر می‌کنند.