وحشت از احتمال حضور هاشمی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» زبان مجلس به انتقاد از مصلحی باز شد

به فاصله چند روز از سخنان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، محمد خامنه‌ای، برادر بزرگ رهبر جمهوری‌اسلامی به انتقاد از هاشمی‌رفسنجانی پرداخته است. انتقاداتی که البته با واکنش برخی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

نمایندگان اصول‌گرای مجلس با انتقاد از سخنان مصلحی، گفته‌اند که بیان چنین مواضعی از سوی وزیر اطلاعات، شائبه دخالت وی در مسایل سیاسی را دامن می‌زند.

مصلحی هفته گذشته گفته بود: “کسی که خود را پیشگوی حوادث ۸۸ عنوان می کند و می گوید «من گفتم، من بیانیه دادم» در حقیقت پیشگویی نکرده است، ما اطلاعات دقیقی داریم که این آقا در فتنه دست داشته است… این فرد با تحریک سران ساده لوح فتنه و اطرافیانش مارش فتنه را می‌زد و امروز چشمان بیدار نظام تحرکات وی را رصد می‌کند و به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد اتفاقی مانند سال ۸۸ در کشور رخ دهد… زمانی که رهبری در نماز جمعه آن خطبه‌ها را بیان فرمودند چه کسی بود که نامه بدون سلام علیکم داد.”

گرچه وزیر اطلاعات، از هاشمی‌رفسنجانی نام نبرده بود، اما همه نشانی های وی را داده. از جمله اشاره‌های وزیر اطلاعات به نامه‌ای است که هاشمی‌رفسنجانی پیش از انتخابات خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت و در آن به انتقاد از محموداحمدی‌نژاد پرداخت. این نامه در واکنش به سخنان رییس‌جمهور در مناظره انتخاباتی با میرحسین موسوی نوشته شده بود. در آ« مناظره احمدی‌نژاد فرزندان هاشمی‌رفسنجانی را به فساد متهم کرده بود.

هاشمی‌رفسنجانی اخیرا نیز گفته بود: “تمام حرف‌هایی که در مورد آینده گفتم و روی نوار ضبط شده محقق شد. اگر به نظرات بنده عمل می شد، امروز گرفتار شرارت های سال ۸۸ نمی شدیم چون برای من این اتفاقات روشن بود.”

برخی نیروهای سیاسی در هفته‌های گذشته خواستار حضور هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات شده‌اند. برخی تحلیل‌گران سیاسی نیز خبر از آن می‌دهند که هاشمی‌رفسنجانی به جای سیدمحمد خاتمی و به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان وارد انتخابات خواهد شد، زیرا احتمال ردصلاحیت وی توسط شورای نگهبان وجود ندارد. هاشمی‌رفسنجانی گرچه پیش از این گفته بود که تمایلی به حضور در انتخابات ندارد، اما احتمال کاندیداتوری خود را رد نکرده بود.

اکنون اما مصلحی پیرامون او چنین اظهارنظر می‌کند: “کسی که جزو سران فتنه بوده و انقلاب و نظام به دلیل یک سری ملاحظات او را مانند آن دو تن دیگر چندان محصور نکرده و به او آزادی عمل داده است امروز امر بر او اشتباه نشود که انقلاب یادش رفته این آقا در فتنه چه نقشی ایفا کرده است.”

هم‌زمان محمد خامنه‌ای، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، گفته است که هاشمی‌رفسنجانی “بهترین فرد برای توطئه آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی” است و افزوده: “دشمنان جمهوری اسلامی ایران در سال ۸۸ سنگ تمام گذاشتند و میرحسین موسوی را با دقت تمام و با عنایت به پشتیبانی آقای هاشمی و گروه‌های مخالف، برای هدف خود انتخاب کردند. طرح انقلاب رنگی آنها فی‌نفسه هیچ نقصی نداشت جز آنکه غیرت اسلامی و ملی ملت ایران و هوشیاری مردم را ندیده گرفته بودند.”

سخنان مصلحی اما با واکنش برخی از نمایندگان مجلس مواجه شد. احمد توکلی، از اصول‌گرایان منتقد احمدی‌نژاد در مجلس، در این زمینه گفت: “وزیر اطلاعات وظیفه قانونی اش در خصوص تامین امنیت و آرامش در جامعه است و باید از اظهارنظرها و اتخاذ رویکردهایی که بوی سیاسی می دهد، پرهیز کند… سخنانی که اخیراً وزیر اطلاعات درباره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته نوعی برداشت سیاسی را با خود به همراه داشته است و البته با مواضعی که رهبر معظم انقلاب در خصوص آقای هاشمی گرفته اند، ناسازگار است.” وی همچنین اضافه کرد که “وزیر محترم اطلاعات باید شان قانونی خود را رعایت کرده و مسائل سیاسی را به سیاستمداران واگذار کند.”

از سوی دیگر علی مطهری نیز به انتقاد از سخنان مصلحی پرداخت و با “تاریخی” توصیف کردن نامه هاشمی‌رفسنجانی به آیت‌الله خامنه‌ای، چنین در این‌باره اظهارنظر کرد: “حرف‌های وزیر اطلاعات، شائبه تشویش اذهان عمومی و تنش‌زایی را به وجود می‌آورد. این‌طور صحبت کردن درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که از ذخایر نظام و انقلاب هستند، امر پسندیده‌ای نیست… به نظرم پیش‌بینی‌ها درست از کار درآمده و اتفاقا نامه آقای هاشمی به مقام معظم رهبری نامه‌ای تاریخی بود.”

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته گذشته پیرامون دولت احمدی‌نژاد چنین سخن گفته بود: “سیاست دولت در این هشت سال این بوده است که نیروهای باسابقه را از میدان بدر کنند. بعد اعلام کردند نسل جدید می آوریم… احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می شناختمش ولی سیاستش این بود که نیروهای انقلابی حذف و بدنام شوند. و امروز می بینیم که سیاست ما بی برنامه و روزمره شده است”.

سخنان هاشمی‌رفسنجانی با واکنش رسانه‌های اصول‌گرا روبه‌رو شده بود. رجانیوز، سایت نزدیک به جبهه پایداری، درباره سخنان هاشمی نوشته بود: “هاشمی در حالی بازی «نمی آیم – می آیم» را راه انداخته است که این روز ها بشدت نیازمند کسب دوباره اعتبار از دست رفته خویش در بین جمیع گروه های سیاسی است و تا حدودی در جذب بعضی از اصلاح طلبان که موجودیتشان را در زیر عبای هاشمی می جویندموفق بوده است ولی اکثر گروه های سیاسی فعال در انتخابات ریاست جمهوری نفع خود را تقابل با هاشمی و ظرفیت منفی تمام نشدنی‌اش می‌بینند. در انتخابات مجلس ششم در سال ۷۸ نیز همین ظرفیت منفی به کلی جریان کارگزاران را که مستقل از جریان مشارکت و عمده دوم خردادی‌ها با سر‌لیستی هاشمی به صحنه انتخابات آمده بود از حیز انتفاع ساقط کرد و نامزد مهم این جریان یعنی فائزه هاشمی را که در انتخابات مجلس گذشته (مجلس پنجم) در کورس رقابت نفر اولی در تهران بود، به نفر ۵۷ هفتم انتخابات مجلس ششم مبدل کرد. در انتخابات سال ۸۴ نیز برگ برنده احمدی‌نژاد همین ظرفیت منفی هاشمی بود که موجب غلبه احمدی‌نژاد بر وی شد. در انتخابات سال ۸۸ نیز ظرفیت منفی هاشمی کارکرد مهمی در صحنه انتخابات داشت و مهم‌ترین مساله‌ای که در مناظره ۱۳ خرداد ۸۸، موسوی را در این ماراتن نفسگیر به زانو درآورد، همین مساله بود که احمدی‌نژاد توانست مارک نمایندگی وی برای هاشمی را بر چهره سیاسی موسوی بچسباند… چگونه هاشمی مدعی است که اگر به نظراتش عمل می‌شد دچار فتنه۸۸ نمی‌شدیم؟! البته این اولین باری نیست که اقای هاشمی برای مستند بودن حرف هایش طرف مقابل را به اسنادی ارجاع می دهد که موجودیت آن زیر سوال است. پیش از این نیز آقای هاشمی برای اثبات تقرب خویش به آرمان های امام خمینی (ره) خواب هایی را که از ایشان دیده بود را بعنوان سند درستی حرف هایش معرفی کرده بود”.

روزنامه وطن امروز، متعلق به مهرداد بذرپاش از نزدیکان احمدی‌نژاد و نماینده مجلس نهم، نیز

طی دو روز گذشته سرمقاله خود را به هاشمی‌رفسنجانی و اظهارات وی اختصاص داده است. وطن امروز روز دوشنبه در سرمقاله خود نوشت: “می‌توان با یک فضای ذهنی آماده، نسبت به سخنان روز یکشنبه آقای هاشمی اظهارنظر کرد. اگر کمی و تنها کمی پرده ملاحظات را کنار بزنیم، می‌توانیم درباره احتمال یک غائله بسیار بزرگ‌تر از آنچه در سال ۸۸ رخ داد، بحث کنیم. هاشمی از همین الان انتخابات آینده را مخدوش می‌داند مگر آنکه نتیجه دلخواه او را داشته باشد. در این غائله، کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری آقای هاشمی محل بحث نیست، اینکه برآورد آقای هاشمی نسبت به پیشبرد پروژه انتخابات تا چه میزان وابسته به شخص کاندیدای جریان است، تقریبا به جریان مقابل او و قدرت این جریان ربطی نخواهد داشت. باید توجه داشت که آقای هاشمی‌رفسنجانی مصمم به نقش‌آفرینی است. چه در قالب کاندیدا و چه در قامت یک حامی تمام‌قد… آقای هاشمی‌رفسنجانی از ظرفیت منفی خود در افکار عمومی باخبر است. اما این تردید زمانی موضوعیت دارد که نیت وی از کاندیداتوری، رقابت سالم در عرصه قدرت باشد. وقتی کسی قبل از اعلام کاندیداتوری، تلویحا سلامت انتخابات را مخدوش می‌کند و نشانه‌هایی از احتمال حمایت‌های خارجی نیز وجود داشته باشد؛ آنگاه دغدغه وی چیز دیگری است. نگاه بدبینانه می‌گوید بازی خطرناکی که پیش‌بینی می‌شد‌ در حال کلید خوردن است. اظهارات آقای هاشمی را بیشتر دنبال کنید”.

هم‌زمان جهان‌نیوز، وب‌سایت منتسب به علی‌رضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، نیز با انتقاد از سخنان هاشمی‌رفسنجانی، نوشته بود: “این روزها بسیاری از فعالان و ناظران ولایتمدار نیز مشابه همین انتقادات آقای هاشمی را به دولت مطرح و بر همین اساس تاکید می کنند، برای حل این مشکلات باید رئیس جمهوری روی کار آید که علاوه برای داشتن ویژگی های مثبت آقای احمدی نژاد، نقاط ضعف او را نداشته باشد. اما هاشمی برخلاف باور آنان، نتیجه گیری سخنانش را به سمت دیگری برد و به رسم مألوف ضعف های دولت را ابزاری برای تطهیر و تمجید از عملکرد خود قرار داد. آقای هاشمی که به نقش آفرینی فعال در فتنه ۸۸ متهم است،‌ تلویحا آینده نگری و عملکرد سال های اخیرش را ستود: “اگر به نظرات بنده عمل می شد امروز گرفتار شرارت های سال ۸۸ نمی شدیم چون برای من این اتفاقات روشن بود”.