رئیس جمهور اصلاح طلب؛ مؤدب اما سرسخت

نویسنده

» تحلیل لوس آنجلس تایمز از مواضع جدید خاتمی

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق و نرم گفتار ایران، اخیراً به این دلیل که شجاعت کافی در رفتار و گفتارش ندارد، هدف انتقاداتی قرار گرفته بود. وی روز دوشنبه سخنانی ایراد کرد که مؤدبانه بود اما در عین حال، آمیخته با کلماتی محکم و نیشدار علیه حاکمیت تندروی فعلی کشور.

به نظر می رسد اظهارات خاتمی در واکنش به سخنان آیت الله خامنه ای، رهبر  جمهوری اسلامی  باشد. خامنه ای گفته بود اطلاح طلبانی نظیر خاتمی، به دلیل آنکه از پذیرش نتیجه  انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خوداری کرده اند، حق مشارکت در ساختار سیاسی کشور را از دست داده اند. 

ضمناً خاتمی برخی نکات را که در مصاحبه اخیر میر حسین موسوی رهبر مخالفان، از قلم افتاده بود، با حمله شدید به سیاست خارجی دولت محمود احمدی نژاد، گوشزد کرد. 

خاتمی در دیدار با دانشجویان و طی سخنانی که در وب سایت نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی اش  باران، قرار داده شده، گفت: “آشتی به شهامت و نکته بینی نیاز دارد و نظام باید در این مسیر قدم بردارد. نباید چون دشمن داریم، در دنیا ماجراجویانه عمل کنیم و مواضع و حرف هایی بزنیم که هزینه‌های زیادی به بار بیاورد.”

با این حال، خاتمی نیز مانند موسوی از نشان دادن شیوه ای برای حرکت به جلو بازماند و هیچ راه حل به خصوصی را پیشنهاد نکرد. او تنها گفت: “ما باید به تلاش های خود ادامه بدهیم.”

خاتمی با تأکید بر موضع همیشگی خود، گفت ایران تنها درصورت بازگشت به مسیر اصلی انقلاب 1357 که توسط آیت الله روح الله خمینی تبیین شده، خواهد توانست به آرمان های دموکراتیک خویش دست پیدا کند.

وی گفت: “هر کسی ممکن است اصلاحات را به گونه‌ای معنی کند و از آن تلقی خاص داشته باشد؛ اما اصلاحات مدنظر ما، اصلاحاتی است که در چارچوب معیارهای برآمده از انقلاب و اسلام و خواست و اراده ملت باشد.” وی افزود: “اگر انحرافی از اسلام و خط امام صورت گرفته باشد، وظیفه ما این است که تذکر بدهیم.”

وی گفت: “بروید و از کسانی که سیلی خورده نظام گذشته هستند بپرسید آیا آن چیزی که در متن جامعه می‌گذرد همانی است که ما می‌خواستیم؟ بپرسید آیا این دستگیری‌ها، تهمت زدن‌ها، افزایش کینه‌ها، هزینه‌های ملت را بالا بردن و این روش‌ها و رفتارهایی که وجود دارد همانی است که انقلاب و سرداران و سربازان انقلاب می خواستند ؟ اگر نیست، وجدان حکم می کند همه دست به دست هم بدهیم تا وضع بهبود یابد.”

با این حال، وی هیچ راهکاری ارائه نداد و تنها از طرفداران خواست ثابت قدم و استوار بمانند.

خاتمی گفت: “ما نباید از این مسائل کوتاه بیائیم و هرچه هم عده‌ای بر سر ما زدند، نباید دست بکشیم. متأسفانه گروه های تندروی خاصی در جامعه، مخالف هرگونه سازش و مصالحه ای در دل جامعه هستند”.

 

منبع: لوس آنجلس تایمز- 1 مارس