رهبری لنگر است، باید دستش را بوسید

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» محمد جواد لاریجانی خطاب به معترضان:

محمد جواد لاریجانی، رهبر جمهوری اسلامی را “لنگر دموکراسی” در کشور توصیف کرد که “حتی بی دین ها هم باید دست او را ببوسند.”

معاون بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه که با هفته نامه “شما” (ارگان حزب موتلفه اسلامی) گفت‌وگو می کرد، با تجلیل از آیت الله خامنه ای گفت: “حتی کسانی هم که بی‌دین‌اند اگر دموکراسی را دوست دارند باید دست رهبری را ببوسند.اصلا رهبری لنگر دموکراسی در کشور است.”

به گفته لاریجانی، اعتراضات به حوادث پس از انتخابات مناقشه برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری در ایران یک “فتنه و کودتا” بود که با “مدیریت داهیانه” آیت الله خامنه ای پایان یافت.

او گفت که “اگر رهبری ترسو داشتیم آن کودتا به نتیجه می رسید.”

مشاور رئیس قوه قضائیه همچنین میرحسین موسوی (یکی از رهبران جنبش اعتراضی ایران) را به “خروج علیه امام عادل” متهم کرد و دلیل این اتهام را اعلام او مبنی بر پیروزی در انتخابات دانست.

 

از “درخواست” تا “تقابل”

میرحسین موسوی، کاندیدای انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، نیمه شب جمعه 22 خرداد 1388 با ترتیب دادن یک کنفرانس خبری در یکی از خیابان های مقابل پارک ملت تهران، خود را برنده انتخابات با اختلاف آرای بسیار زیاد اعلام کرد.

موسوی در سخنان کوتاه خود گفت که این مطلب را بر مبنای گزارش های ناظران و مستندات و شواهد موجود اعلام می کند و هر نتیجه دیگری غیر از این به منزله تقلب در انتخابات است.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات در نامه ای که دو روز پیش از برگزاری انتخابات خطاب به آیت الله خامنه ای نوشت و یک روز بعد در رسانه ها منتشر شد، از “مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسیج در انتخابات” خبر داده و از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود تا با “دخالت” در این روند “زمینه مساعدی برای رعایت بی طرفی کامل مقامات، ناظران و مجریان انتخابات و دقت در حفظ آرای مردم” فراهم آید.

موسوی در آن نامه با برشمردن آخرین موارد آنچه او “کارشکنی آشکار” و “نقض قوانین” خواند، نسبت به “بهره گیری رئیس دولت از امکانات دولتی در تبلیغات و مسافرت های تبلیغاتی مقامات رسمی و وزرا با استفاده از امکانات دولتی” اعتراض کرد.

اما آیت الله خامنه ای نه تنها پاسخ این نامه موسوی را نداد بلکه با تایید نتیجه انتخابات و تبریک به محمود احمدی نژاد پیش از تایید آن توسط شورای نگهبان، هرگونه اعتراض به نتایج انتخابات را منتفی دانست.

یک روز پس از تایید انتخابات توسط رهبر جمهوری اسلامی، او در دیدار با میرحسین موسوی، از او خواست تا شکایتش از روند برگزاری انتخابات را به نهادهای قانونی مانند شورای نگهبان اعلام کند اما طبق گزارش ها، موسوی با یادآوری تایید زودهنگام نتایج توسط آیت الله خامنه ای به او گفت تنها خواسته اش “ابطال انتخابات” است و از این موضع خود کوتاه نمی آید.

موسوی تنها نامزدی بود که در چند دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری حاضر نشد قبل از ثبت نام با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کند و آن دیدار اولین و آخرین جلسه میرحسین موسوی با آیت الله خامنه ای بود که پس از آن او را در مقام رهبر جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز قرار داد.

مسائلی که به نظر می آید بابت آنها از سوی محمد جواد لاریجانی و برخی دیگر از طرفداران آیت الله خامنه ای، به عنوان “خروج بر امام عادل” تعریف می شود.

طبق اصول فقه شیعه، حکم خروج بر امام عادل “محاربه” و مجازات آن “قصاص” است. این اتهامی است که به برخی از مخالفان امام علی (امام اول شیعیان) که علیه او در جنگی به نام نهروان شرکت کردند، منتصب شده بود.

از سوی دیگر گوینده این سخنان یکی از مقامات بلندپایه و رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی است که وظیفه محاکمه و مجازات مجرمان در کشور را بر عهده دارد.

 

“صورت قضیه”

برادر علی و صادق لاریجانی (روسای قوای مقننه و قضائیه جمهوری اسلامی) در ادامه گفت‌وگوی خود با هفته نامه شما افزوده است که: “رهبری برخورد مدبرانه‌ای با فتنه ۱۸ تیر داشت و فتنه سبز را نیز که عظیم‌ترین فتنه در نوع خود بود، با صبر، شجاعت و تواضع با شکست مواجه کرد.”

او گفته: “دشمنان در حال تدوین و پی‌ریزی موج دوم فتنه هستند اما باید مراقب باشیم و دیگر غافلگیر نشویم.”

لاریجانی با بیان اینکه «دشمن کوشید تا حساسیت نسبت به اصل ولایت را هدف قرار دهد» افزود: “وقتی حریف این مسئله نشد به این فکر افتاد که مصداق ولایت را عوض کند. لذا میرحسین موسوی به منتظری نامه می‌نویسد که این کار از روی حساب است.”

او همچنین اختلافات میرحسین موسوی با محمود احمدی نژاد را “صورت مسئله” نامید و گفت: “بعضی‌ها گفتند دو نفر با هم دعوا دارند. احمدی‌نژاد و موسوی. احمدی‌نژاد تندی کرد. ایشان هم تندی کرد. عصبانی شد و دعوا شد. و صورت مسئله را در همین حد دانستند. بعد هم گفتند، باید روبوسی و چاق سلامتی کنند تا قضیه فیصله یابد.”

معاون بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه در توضیح بیشتر این فرضیه گفت: “تازه ایراد هم گرفتند که چرا ولی امر آمد خط و مرزها را مشخص کرد. نفهمیدن صورت قضیه خطر بسیار بزرگی است. بسیار ابلهانه است اگر فکر کنیم که دو نفر عصبانی شدند و با هم دعوا کردند و گفتند، برویم به خیابان. در خیابان طرفداران احمدی‌نژاد و موسوی با هم دعوا نمی‌کردند. در اینجا علیه نظام خروج کردند و تمام دنیا به آنها علیه نظام کمک کردند و این توطئه‌ای نبود که در لحظه آخر کلید بخورد بلکه مقدمه داشت.”

مقامات قضایی جمهوری اسلامی تاکنون بارها میرحسین موسوی، مهدی کروبی، سید محمد خاتمی و دیگر افرادی که آنها را “سران و بدنه فتنه” می خوانند به برخورد قضایی تهدید کرده اند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

این در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از هواداران خود خواسته اند در حمایت از جنبش اعتراضی مردم تونس و مصر، در روز 25 بهمن به خیابان های مرکز تهران بیایند.

مسئولان امر در جمهوری اسلامی هنوز مجوز این راهپیمایی را صادر نکرده اند اما منابع نزدیک به رهبران جنبش سبز می گویند “این راهپیمایی لغو نخواهد شد.”