نمایندگان؛ از رانت خوار تا بیمار روانی

نویسنده
نازنین کامدار

» اصولگرایان مجلس به جان هم افتاده اند

با وجودی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تلاش می کنند در مدت باقی مانده تا برگزاری انتخابات دور دهم مجلس،با موضع گیری بر علیه فساد سیستماتیک و رانتخواری، خود را از اتهامات موجود بر علیه وابستگان دولت احمدی نژاد دور نگه دارند،درگیری های درونی اصولگرایان موجب شده تا این تلاش ها نتیجه معکوس دهد و هر بار بخش های ناگفته دیگری از فساد سیاسی-ـ اقتصادی این جریان روشن شود.

در همین راستا ماجرای بورسیه های غیر قانونی دکترا که مجلس اصولگرایان را به تکاپو برای استیضاح وزیر علوم انداخته، موجب شده است تا برخی از نمایندگان از آلوده بودن همکاران خود در این پرونده خبر دهند و تا مرز افشای اسامی نمایندگانی که از رانت تحصیلی استفاده کرده اند، پیش روند.

در حال حاضر و با وجود عقب نشینی این نمایندگان از پروژه استیضاح وزیر علوم، روزانه اخبار تازه ای از درون خود مجلس در خصوص رانت خواران تحصیلی در پرونده موسوم به “۳۰۰۰ بورسیه غیرقانونی” به بیرون درز می کند.

در تازه ترین این افشاگری ها، حامد قادرمرزی نایب رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در گفت‌وگو با روزنامه‌ شرق از وجود نام ۱۰ نماینده‌ فعلی در لیست “بورسیه‌های غیرقانونی” دوره احمدی‌نژاد خبر داده و گفته است: “تا جایی که اطلاع داریم نام ۱۰نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار بورسیه غیرقانونی است که وزیر علوم به‌تازگی آن را افشا کرده و جالب‌تر اینکه بدانید برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود. یعنی یکجور مصالحه، چراکه اگر ماجرای استیضاح به جای باریک کشیده شود، بدون‌شک وزارت علوم هم ناگزیر از خواندن برخی اسامی خواهد شد”.

این نماینده مجلس افزوده است: “این نمایندگان ابتدا در خارج از کشور بورسیه شده‌اند اما آن را به داخل تغییر داده‌اند.شکل بهره‌مندی برخی نمایندگان متخلف از بورسیه به این ترتیب بوده که به خارج بورس شدند و بعد تبدیل به داخل کردند، این در حالی است که هیچ اثری از پذیرش اینها در دانشگاه‌های خارج از کشور وجود ندارد. سازمان بازرسی گفته جزییات پرونده محرمانه است اما دیر یا زود مقام‌های مسوول باید به افکارعمومی درباره خیانت علمی صورت‌گرفته در سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی کنند”.
همچنین به اعتقاد وی، علت اصلی استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم چیزی جز ماجرای “بورسیه‌های غیرقانونی” نبوده است.

جوادهروی، یک نماینده دیگر مجلس نیز به نوشته شرق دفترچه ای را از کیف اش بیرون آورده و انواع اسامی و جداولی را که در گوشه‌وکنار دفترچه نقش بسته، نشان خبرنگاران داده و البته تاکید کرده که هنوز بنا ندارد تا از ناگفته‌ها بگوید.

او در پاسخ به اینکه مصداق بورسیه‌های غیرقانونی چه افرادی هستند و تا چه میزان رد پای نمایندگان در میان است، گفته: “اگر اینها بنا را بر استیضاح بگذارند، حتی اگر وزیر هم نخواهد ما به عنوان نماینده ناگزیر از افشاگری درباره موضوع بورسیه‌ها هستیم”.

سایت پیام نو نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشته: “نام ۲ تن از مخالفان سرشناس دولت در لیست استفاده کنندگان از بورسیه های غیر قانونی قرار دارد”.

این منبع افزوده است: “به جز نمایندگان مجلس نهم، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس هشتم هم از رانت بورسیه ها استفاده کرده اند که این نمایندگان نیز طی روزهای گذشته آمد و رفت زیادی به مجلس داشتند. این در شرایطی است که دو مورد از پر حاشیه ترین رانت های بورسیه داده شده به نمایندگان مجالس هشتم و نهم به دو نماینده نزدیک به جریان اصلی مخالف دولت تعلق گرفته است. این ۲ نماینده در زمره سرشناس ترین مخالفان دولت در مجلس هستند”.

اما علاوه بر بورسیه های غیرقانونی و رانت های تحصیلی “منتخبان ملت”، روز گذشته در اقدامی که یادآور افشاگری محمود احمدی نژاد بر علیه برادران لاریجانی بود، دو نماینده مجلس که تا کنون بارها ادعای فساد ستیزی کرده اند نیز، از رانت خواری ها و زمین خواری های یکدیگر پرده برداشتند.

مقداد نجف نژاد و احمد توکلی، دو نماینده ای بودند که علی رغم اصرار لاریجانی مبنی بر “مطرح نکردن موضوعات در صحن علنی”، پرونده های زمین خواری و رانت خواری یکدیگر را برملا کردند.

علت اصلی این مشاجره، به مطلبی در سایت الف، وابسته به توکلی، بر علیه مقداد نجف نژاد باز می گشت که طی آن از پرونده زمین خواری او در مازندران پرده برداری شده بود.

در مطلب سایت الف با عنوان “زمین خواری نماینده مجلس چگونه روی داد؟”، آمده بود: “در سال ۱۳۷۵ با سفر مقام معظم رهبری به مازندران و توصیه ایشان قرار شد که در چند شهر استان از جمله تنکابن و رامسر خانه جوان تشکیل شود و مسئولین استان پیگیر محقق ساختن این موضوع شدند. در شهر بابلسر نیز نجف نژاد و هیات مدیره ایجاد شده برای موسسه فرهنگی خانه جوان بابلسر که متشکل از سلیمانی(شهردار وقت بابلسر)، رجب نژاد(معاون فرماندار وقت)، طبری(رئیس بانک صارات)، ناصر فرجی(یکی از معتمدین شهر و دوست نجف نژاد) با درخواست از بنیاد مستضعفان، زمینی با موقعیت مناسب در پارکینگ هفتم خریداری می کنند اما بعد از مدتی بخاطر عملکرد نماینده، هیات مدیره از پیگیری این موضوع کناره گیری می کنند. بعد از این اتفاق نجف نژاد با قطعه قطعه کردن زمین آن را به فروش می رساند که بخش عمده ای از آن زمین را به بانک ثامن می فروشد که در حال حاضر برجی ۲۳ طبقه در آن ساخته شده است”.

به نوشته فرارو، انتشار این مطلب در سایت الف موجب شد تا مقداد نجف نژاد نیز دیروز در نطق میان دستور خود، با “بیمار روانی” خواندن احمد توکلی، ضمن رد ادعای زمینخواری، چنین بگوید: “آقای توکلی؛ شما که پرونده زمین خواری‌تان کاملا روشن است. شما چند هزار متر زمین فقط در شهرک غرب از بنیاد مستضعفان به صورت شخصی گرفتید و متعهد شدید که ۲۰ درصد عواید آن را برای یتیمان اختصاص دهید. بترسید از آه یتیم که آن را هم پرداخت نکردید. الآن قیمت آن زمان که به سمن بخس(ثمن بخس) با تخفیف به شما فروخته شد ۱۰ ها میلیارد‌تومان است غیر از این شما چند هزار متر زمین در منطقه ییلاقی دماوند به صورت شخصی گرفتید؛ دست پیش می‌گیرید که پس نمانید؟واقعا آدم از آدم‌هایی که شعارشان گوش فلک را کر می‌کند ولی در عمل پایشان می‌لنگد، تعجب می‌کند. به عالمی گفتند فلانی به این و آن تهمت می‌زند و غیبت می‌کند او گفت او مریض است و مستحق ترحم؛ آقای توکلی شما بیمارید و بیماری مزمن دارید لذا به روانپزشک مراجعه کنید بلکه درمان شوید”.

احمد توکلی هم در واکنش به افشاگری نجف نژاد، بر زمینخوار بودن وی تاکید کرد و ضمن تهدید او به شکایت گفت: “آقای نجف‌نژاد تهمت‌هایی زدند که باید در دادگاه و مراجع ذیربط پاسخ دهند بنده خودم را مبرا می‌دانم و اگر از این تهمت‌ها مبرا نبودم، دست داخل لانه‌های زنبوری مثل این لانه زنبور نمی‌کردم. آقای نجف‌نژاد به استناد اینکه یک هیات امنا تشکیل دادند و خانه جوانی تشکیل دادند، زمینی از بنیاد مستضعفان گرفته‌اند و بعدا این زمین را تفکیک کرده و فروختند و بنیاد مستضعفان هم از وی شکایت کرد”.

گفتنی ست، پیش از این احمد توکلی در ادعایی که دولت روحانی تاکید دارد از ریشه کذب است، مدعی شناسایی یک رانت 650 میلیون یورویی شده بود.

او همواره تلاش کرده خود را چهره ای “پاکدست و فساد ستیز” معرفی کند. از همین رو در زمان دولت قبل بارها در مقالات و نامه ها و نطق های خود، دست به افشای فساد اقتصادی محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت محمود احمدی نژاد زد.

 محمدرضا رحیمی نیز بیکار ننشست و در آخرین ماه های حضورش در ریاست جمهوری، اسنادی در خصوص تقلبی بودن مدرک دکترای توکلی، برخورداری او از بورس تحصیلی غیر قانونی و پرونده زمینخواری در “شهرک غرب تهران”، در رسانه ها منتشر کرد.

بر اساس مستنداتی که محمدرضا رحیمی درباره رانت تحصیلی احمد توکلی اراده داد، او با وجود نداشتن مدرک فوق لیسانس، به تحصیل در مقطع دکترا مشغول شده و علاوه بر خود، برای ۷ فرزندش نیز بورس دولتی در سفر به انگلستان دریافت کرده است.

محمدرضا رحیمی همچنین در نامه ای خطاب به وی، مستنداتی درباره زمینخواری او در “شهرک غرب” منتشر کرد و نوشت: “جنابعالی با رایزنی و ویژه خواری در سال ۱۳۷۰ برای خود و شرکایتان زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع در شهرک غرب تهران به ارزش ۱۸۰ میلیون تومان در زمان ریاست اقای محسن رفیق دوست بر بنیاد مستضعفان و جانبازان با تخفیف به قیمت ۲۳ میلیون تومان به اصطلاح خریداری! نموده اید و متقاضی شده اید که این مبلغ را ظرف ۱۰ سال پرداخت کنید و هرساله ۱۰ درصد ظرفیت پذیرش دانش آموز در مدارس غیرانتفاعی را به بنیاد مستضعفان اختصاص دهید. صرف نظر از آنکه از آن سال تاکنون یک ریال پس نداده اید، حتی یک درصد سهمیه تحصیلی مدرسه غیر انتفاعی تان را هم به فرزندان جانبازان و مستضعفان اختصاص نداده اید حال آنکه ارزش امروز این زمین ۱۲ میلیارد تومان است و جالب آنکه مدیر مجتمع آموزشی شما یک بار دیگر به نقل از شما موافقت مقام معظم رهبری را برای استمهال بازپرداخت ارزش زمین مذکور خواستار می شود که از سوی مراجع رسمی طی نامه شماره ۱۴۸۹۴ مورخ ۸/۱۰/۸۸ اظهارات شما تکذیب می شود. از ماجرای روزنامه شما و اخذ مجوز چاپخانه و ارز دولتی و فروش آن که بنا به نظر آقای سعید حجاریان هم کاغذ مفت گرفته اید و هم چاپخانه می گذریم و شرح آن را به مجالی دیگر می سپاریم”.