شیخ عباس قمی پر فروش‌ترین نویسنده ایران

نویسنده

پرفروش ترین نویسنده ایران، یک محدث طرفدار شیخ فضل اله نوری است که حدود صد سال از فوتش می گذرد. د رحالیکه تیراژ کتاب به پانصد نسخه سقوط کرده است؛هزاران نسخه از کتابهای او توسط وزارت ارشاد خریداری و بطور رایگان در سراسر کشور پخش می شود.

 

 

در لیست خرید کتاب وزارت ارشاد که پس از نزدیک به ده سال توقف، بار دیگر در زمان وزارت علی جنتی  تهیه و خریدار ی شد، بیشترین کتابی که از سوی دولت برای ورود به کتاب‌خانه‌های عمومی خریداری می‌شود همچنان نوشته‌های شیخ عباس قمی است.

 

به گزارش ایلنا، هیئت انتخاب و خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نتیجه جلسه ۵۳۴ خود را که شامل کتاب‌های تصویب شده جهت خرید است، در درگاه اینترنتی این وزارتخانه اعلام کرده است.

 

بر اساس این مصوبه که تا ۳۰ مهرماه ۱۳۹۴ اعتبار دارد، تعداد ۲۴۱ عنوان کتاب از ناشران سراسر کشور در لیست خرید جدید وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

 

“دفتر نشر معارف، وابسته به نهاد نمایندگی مقام رهبری” با تعداد ۷۱۰۰، نشر “آینور” با ۴۷۰۰ نسخه و “بوستان کتاب قم “با ۳۳۰۰ نسخه ناشرانی هستند که بیشترین کتاب‌های خریداری شده در این لیست را به خود اختصاص داده‌اند. تمامی عنوان‌ کتاب‌های خریداری شده از نشر آینور  که ۴۷۰۰ نسخه را شامل می‌شود تماما توسط شیخ عباس قمی نگارش شده‌اند.

 

شیخ عباس قمی

 

شیخ عباس قمی همان مولف کتاب مفاتیح الجنان است. این کتاب مجموعه دعاهایی است که در کتابهای مختلف حدیث، از امامان شیعه نقل شده و شیخ قمی آن‌ها را به صورت موضوعی دسته بندی کرده است.

شیخ عباس قمی پس از فراگیری بخشی از علوم دینی مقدمات و سطح در نزد علمای عصر خویش، در حوزه علمیه قم سرانجام در سال ۱۳۱۶ ه.ق برای تکمیل تحصیلات در سطوح عالی فقه و اصول به حوزه علمیه نجف رهسپار شد. او در سال ۱۳۲۲ ه.ق (۳-۱۲۸۲ ه.ش) یعنی یکسال پیش از آغاز انقلاب مشروطه ۱۳۲۷-۱۳۲۳ ه.ق و در دوره روی کار آمدن علی اصغر خان امین السلطان صدر اعظم مظفر الدین شاه به وطن بازگشت. جانب مشروعه‌طلبان را گرفت و با انقلاب مشروطه میانه‌ای نداشت. در مورد شیخ فضل‌الله نوری گفته است:

-خاتمه کار شیخ به شهادت گذشت. در ۱۳ ماه حرام از سال ۱۳۲۷ او رابه دار آویخته و به قتل رساندند.

 

صفارهرندی وزیر ارشاد دولت نهم گفته بود کتاب قرآن پر شمارگان‌ترین کتابی است که در ایران به چاپ می‌رسد. همو او بود که در جای دیگری گفت ، تعداد کتاب‌های مفاتیح موجود در ایران برابر با شمار جمعیت ایران است. با این همه اقبال ناشران به سوی چاپ کتاب‌های این نویسنده پایانی ندارد.

صرف نظر از این که کتاب‌های عباس قمی حق نشر ندارد، با توجه به بافت مذهبی ایران یکی از پر طرفدارترین کتاب‌ها در میان جامعه‌ی مذهبی ایران به شمار می‌رود.

با همه‌ی این تفاسیر باز هم وقتی هیات خرید کتاب وزارت ارشاد قرار است تصمیم بگیرید که چه کتابی را روانه‌ی کتاب‌خانه‌های عمومی کشور کند، کتاب‌های عباس قمی را با وجود وفور و فراوانی در مساجد و تکیه‌ها و خانه‌های مردم ، از فراموش نمی‌کند و باز این کتاب‌های تکراری را در لیست می‌گنجاند تا این گونه این نویسنده را جز پرفروش‌ترین نویسنده‌ها کنند.

این شیوه یادآور آن گفته‌ی مشهور وزیر ارشاد احمدی‌نژاد است که اعتقاد داشت خواندن نماز و دعا در زمره‌ی مطالعه محسوب می‌شود.