بازداشت اسدی و جمالی در راه خانه زید آبادی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پس از ممانعت از برگزاری مراسم افطاری در منزل مومنی

حسن اسدی‌زیدآبادی و علی جمالی، دو عضو شورای مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. براساس خبری که سایت “ادوارنیوز” اعلام کرده، حسن اسدی‌زیدآبادی مسوول کمیته حقوق بشر این سازمان، در جلوی در منزل خود و زمانی که قصد عزیمت به مراسم افطاری در منزل احمد زیدآبادی، دبیرکل دربند سازمان ادوار را داشت، بازداشت شد. ماموران پس از تفتیش منزل این فعال حقوق‌بشر، وی را به زندان منتقل کرده‌اند.

حسن اسدی‌زیدآبادی، پیش از این و در آبان ماه سال گذشته، نیز بازداشت و بیش از 40 روز را در زندان به سر برده و بعد از مدتی با قید ضمانت از زندان ازاد شده بود.

دادگاه این فعال حقوق بشر، اوایل ماه گذشته، در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. حسن اسدی‌زیدآبادی، متهم به “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی”، تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رییس جمهور”، “شرکت در اجتماعات غیرقانونی” و “تشویش اذهان عمومی” شده است.

علی جمالی، مسوول کمیته سیاسی این سازمان نیز، در محل کار خود بازداشت شده است. بنا به گفته شاهدان عینی، وی را از داخل ماشین شخصی‌اش ربوده‌اند و ماشین وی، با درهای باز، ساعت‌ها در خیابان  رها شده است.

علی جمالی نیز در روزهای اخیر، چندین بار به نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود. وی در این بازجویی‌ها تهدید شده بود که در صورت “اصلاح نکردن رویه”، بازداشت خواهد شد. گفتنی است پیش از این، سمیرا صدری، همسر علی جمالی، به دلیل فعالیت در سازمان دانش‌آموختگان از محل کار خود اخراج شده است. وی یکی از بستگان نزدیک داوود صدری، از جمله شهدای جنبش سبز است.

در همین ارتباط، “مصطفی خسروی”، یکی از اعضای سازمان ادوار، به “روز” گفت:“بازداشت این دو عضو سازمان ادوار از یک سو نشان دهنده تاثیرگذاری فعالیت‌های سازمان ادوار و سازمان‌های مشابه است و از دیگرسو، نشان دهنده آن است که نهادهای امنیتی، با نزدیک شدن به هر مناسبت خاص و احتمال برگزاری راه‌پیمایی توسط هواداران جنبش سبز، دچار سردرگمی می شوند.”

خسروی ادامه داد: “چند روز پیش، عده ای از اعضای سازمان ادوار قصد داشتند یک مراسم افطاری ساده در منزل عبدالله مومنی، سخنگوی دربند این سازمان برگزار کنند. این مراسم اما با فشار نهادهای امنیتی لغو شد. دوستان ما به همین دلیل تصمیم گرفتند مراسم کوچک‌تری در منزل احمد زیدآبادی، دبیرکل سازمان ادوار که از روز 23 خرداد سال گذشته، بدون مرخصی در زندان به سر می برد، برگزار کنند. اینک به نظر می رسد بازداشت این دوستان نیز بی ارتباط با این موضوع نباشد.”

با این حال مراسم افطاری دیشب در منزل احمد زیدآبادی و با حضور عده ای از اعضای سازمان ادوار برگزار شد. در این دیدار، همسر زیدآبادی، به توضیح وتشریح آخرین وضعیت این روزنامه نگاردر بند پرداخت.