نگرانی از اعتصاب غذای حسنی

لیلا طیری
لیلا طیری

» انتقال زندانی سیاسی به قرنطینه زندان اوین

همسر لطیف حسنی ازانتقال این زندانی سیاسی به بند قرنطینه زندان اوین و ادامه اعتصاب غذای او خبر داد. اعظم پیری در مصاحبه با “روز” گفت ک ه همسرش ۴۲ روز است در اعتراض به عدم رعایت حقوق زندانیان و آزار و اذیت خانواده های آنها در اعتصاب غذا به سر می برد.

لطیف حسنی از اعضای تشکل “یئنی گوماح” است که به اتهام تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او رد زنادن مرکزی تبریز زندانی بود و حالا به گفته همسرش به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شده است.

اعظم پیری، همسر لطیف حسنی در مصاحبه با “روز” میگوید: روز پنج شنبه از زندان اوین با من تماس گرفت و گفت منتقل اش کرده اند به زندان اوین. اما همچنان اعتصاب اش پابرجاست و اعتصاب اش را نشکسته.

او توضیح می دهد: از ۲۸ اردیبهشت ماه اعتصاب غذا را شروع کرد امروز چهل و دومین روز اعتصاب غذای او است که در اعتراض به نقض حقوق خانواده های زندانیان سیاسی و ازار و اذیت آنها، عدم تفکیک جرایم و عدم انتقال زندانیان به زندانی در محل سکونت شان و عدم مرخصی دست به اعتصاب غذا زده اند.

خانواده لطیف حسنی ساکن کرج هستند و او از بهمن ماه ۹۱ که بازداشت شد در زندان مرکزی تبریز زندانی بوده است. همسرش می گوید: ما ساکن کرج هستیم و ایشان در زندان تبریز زندانی بوده اند که پنج شنبه به زندان اوین منتقل کرده اند و در قرنطینه هستند. چون هنوز مشخص نیست به کدام بند منتقل می کنند برای همین اعتصاب اش را ادامه می دهد.خواسته دیگر همسرم تفکیک جرایم بود و نقض حقوق زندانیان و ازار و اذیت خانواده ها و عدم مرخصی. ما چندین بار تقاضای مرخصی کرده ایم و مخالفت کرده اند. دلیل خاصی هم عنوان نمی کنند فقط می گویند وقت اش نیست یا اینکه می گویند موافقت نشده.

خانم پیری وضعیت جسمانی همسرش را نگران کننده می خواند و می گوید: از زمان اعتصاب شان فقط یک بار در هفدهمین روز اعتصاب شان ملاقات داشتم به صورت کابینی که از دیدن شان هم خیلی شوکه شدم چون خیلی لاغر و ضعیف شده بودند. سال ۹۰ یکبار سکته کرده بودند و ناراحتی قلبی دارند این اعتصاب هم باعث شده ناراحتی شان شدید تر شود و دز داروهایشان بالاتر رفته. تپش قلبش اینقدر زیاد است که شب ها نمی تواند راحت بخوابد. معده درد خیلی شدیدی گرفته و شعف جسمانی خیلی شدیدی به طوری که اصلا توان سرپا ایستادن ندارد. وضعیت جسمی اش خیلی خطرناک است و ۴۲ روز است هیچ چیزی نخورده و چند بار هم از حال رفته.

او می افزاید: نگرانی من بیشتر بابت سلامتی ایشان است و به خصوص زمانی که اعتصاب شان را می شکنند. بعد از اعتصاب مشکلاتی که به بدنش وارد شده تازه خود را نشان می دهد. کلیه، روده و کبد صدمه وارد شده و من خیلی نگران هستم و از همه می خواهم ما را حمایت کنند و به داد ما برسند. حداقل اینکه بتوانیم مرخصی بگیریم و ایشان را تحت مداوا قرار دهیم.

خانم پیری سپس با اشاره به پرونده و حکم همسرش می گوید: ۹ سال زندان داده اند و از پرونده قبلی هم یک سال و نیم حکم دارد. اما روند رسیدگی به پرونده همسرم و دوستان اش خیلی عجیب بود. پرونده ما روز شنبه وارد دادگاه انقلاب شده چهارشنبه و پنج شنبه دادگاه گذاشتند و یکشنبه حکم را صادر کردند. در این فاصله چند روزه هم قاضی باید پرونده را می دید هم وکلا و بلافاصله پرونده ای که چندین صد صفحه بوده حکم دادند. ما تقاضای تجدید نظر کردیم بلافاصله حکم تایید شد رفت دیوان و سریعا حکم را تایید کردند.

او پیشتر در مصاحبه با “روز” گفته بود: همسر من قبلا به خاطر همین اتهام بازداشت شده بود ۹ ماه زندان بود که از این مدت ۷ ماه تمام در انفرادی بود، ۴۵ روز بند ویژه و ۲۵ روز هم بند عمومی زندان تبریز بود که با قرار وثیقه آزاد شد و به یکسال و نیم حبس محکومش کردند. ۱۸ بهمن ۹۱ دوباره او را در کرج بازداشت کردند و ابتدا تصور میکردیم که برای سپری کردن باقیمانده محکومیت یک سال و نیم حبس، بازداشت کرده اند اما بازپرس پرونده به من گفت که با حکم قضایی و نه برای سپری کردن محکومیت که به خاطر پرونده جدید بازداشت کرده اند. پرونده جدید هم که مشخص شد همان اتهامات قبلی است که قبلا به خاطرش محاکمه و حکم دریافت کرده است.

 آقای حسنی به گفته همسرش از تدریس در دانشگاه ها محروم شده بود و در دبیرستان تدریس میکرد.