هواپیمای در حال پرواز آموزش و پرورش

شیرزاد عبداللهی
شیرزاد عبداللهی

معاون آموزش متوسطه گفت:” از سال آینده مرکز پیش دانشگاهی مستقل نخواهیم داشت.“ 

وی در توضیح خبر افزود:” دانش آموزان در سال آینده می توانند در همان مدرسه ای که مدرک دیپلم خود را دریافت می کنند با کتاب ها و محتوای پیش دانشگاهی کنونی ادامه تحصیل بدهند اما هیچگونه مرکز پیش دانشگاهی به طور مستقل وجود نخواهدداشت و کلیه امتحانات آنان به صورت نهایی برگزارخواهدشد که اطلاعات بیشتر درباره نحوه آن متعاقبا اعلام خواهدشد.”

این جملات بلاتکلیفی و بی تصمیمی مقامات آموزش و پرورش را بازتاب می دهد. 

این گونه خبر رسانی فقط بر ابهامات می افزاید و باعث تشویش ذهن و فکر دانش آموزان دوره متوسطه می شود. آنچه معلوم است اینکه حدود 5 هزار مرکز پیش دانشگاهی فعال با این تصمیم تعطیل می شوند، اما دوره پیش دانشگاهی فعلا حذف نمی شود و دانش آموزان پس از قبولی در کلاس سوم متوسطه در همان مدرسه،  پیش دانشگاهی را ادامه می دهند. مساله این است که اغلب  این دبیرستانها ظرفیت برگزاری دوره پیش دانشگاهی را ندارند. به این ترتیب اغلب دانش آموزان متوسطه پس از کسب دیپلم بلاتکلیف و سرگردان می مانند و جایی برای تحصیل در دوره پیش دانشگاهی نخواهند یافت.

وزیر آموزش و پرورش چند روز پیش در تشبیهی بدیع  گفته بود:” آموزش و پرورش مثل هواپیمایی در حال حرکت است که نمی‌توان آن را به بهانه بررسی و کار کارشناسی متوقف کرد.”

به نظر می رسد آقای وزیر ابتدا هواپیما را با اراده خود به پرواز در آورده و ضمن پرواز در صدد تعمیر و تعویض قطعات است. کاری که با اصول هوانوردی منافات دارد. اگر تحصیل در دوره پیش دانشگاهی برای ورود به دانشگاه، در سال آینده ضروری است؛ پس چرا مراکز تحصیل پیش دانشگاهی مستقل  را تعطیل می کنید؟ اگر هم قرار است این دوره حذف شود ادامه تحصیل پیش دانشگاهی در دبیرستانهای محل اخذ دیپلم چه معنایی دارد؟ جمله “ اطلاعات بیشتر متعاقبا اعلام می شود.” به این معناست که مسیر برای خود طراحان هم روشن نیست و همه چیز بر مبنای آزمایش و خطا پیش می رود. 

نکته دیگر این است که تا زمانی که مجلس این تغییرات را بررسی و تصویب نکند، تغییرات ساختاری جنبه قانونی ندارد و وزیر نمی تواند آن را اعمال کند حتی اگر به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد. در این خصوص متن اساسنامه شورایعالی آموزش و پرورش به اندازه کافی صراحت دارد. در آخرین تحول؛ رئیس کمیسیون آموزش از ارسال نامه علی لاریجانی به احمدی نژاد در اعتراض به موازی کاری شورای انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبه تغییر ساختار آموزشی خبر داده است. به زعم بسیاری از فرهنگیان وزیر جدید با سابقه 14 سال نمایندگی؛ مرجع قانونگذاری یعنی مجلس  را دور زد، کاری که هیچ یک از وزرای قبلی آموزش و پرورش نکردند.

تنها موضوع مشخص از آنچه که وزیر سند تحول بنیادی و یا سند ملی می نامد جایگزینی دوره 6 ساله ابتدایی و دبیرستان با دو دوره سه ساله به جای ساختار فعلی و حذف دوره پیش دانشگاهی شده است. ظاهرا مهم ترین اتفاق همین دو نکته است، معلوم نیست اگر این اسناد تحولی حاوی نکات مهم تری هم هست، چرا اعلام نمی شود و چرا فقط در باره همین دو نکته تبلیغات عجیب و غریب می شود؟         

از سال 1290 ساختار نظام آموزشی ایران 6-3-3 بود. این ساختار تا سال 1345 ادامه داشت. آنچه که این روزها از سوی وزیر و دستگاه آموزش و پرورش در باره معجزات و برکات ساختار6 - 3- 3 گفته می شود واقعیت ندارد. اصولا ساختار مقاطع نقش مهمی در کیفیت آموزش ایفا نمی کند. حاجی بابایی اخیرا گفته است:” با بررسی نظام آموزشی 110 کشور دنیا به این سند رسیدیم و 12 سال آموزش مورد تایید تمامی کشورهایی است که دارای آموزش و پرورش پیشرفته ای هستند و در این راستا تغییر ساختار به 6- 3- 3 یکی از موفق ترین برنامه های این سند ملی بود و این نظام در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ژاپن موفقیت‌های قابل توجهی داشته است.” واقعیت این است که آموزش و پرورش ایران به ساختار 43 سال پیش خود بر می گردد.

حذف پیش دانشگاهی باید زودتر از این صورت می گرفت . آموزش و پرورش در سال 1377 که نظام ترمی - واحدی را به نظام سالی - واحدی تغییر داد و مردودی را دو باره در نظام متوسطه برقرار کرد، نظام جدید متوسطه را از محتوا و مضمون خالی کرد. دوره پیش دانشگاهی جایگاه و نقش واقعی خود را در همان سالها  از دست داد. اما اگر حتی تصمیم به حذف قطعی این دوره از سال آینده گرفته شود باید برای ورودی های سال آینده دبیرستان اعمال شود. به عنوان مثال نظام جدید آموزش و پرورش از سال 1345 به اجرا درآمد و ساختار جدید شامل 5 سال دوره ابتدایی، 3 سال دوره راهنمایی تحصیلی و 4 سال دوره متوسطه جایگزین سیستم 6- 3 -3 شد. برای جلوگیری از آسیب به دانش آموزان مشغول به تحصیل، اجرای نظام در سال 45 از پایه اول ابتدایی آغاز شد و دوره راهنمایی در  سال تحصیلی 51- 50 شروع شد و همه دانش آموزان مشغول به تحصیل قبل از اجرای دوره، از همان ساختار قدیم فارغ التحصیل شدند.      

منبع: خبر آن لاین