خیزش دانشجویان و سرکوب دولت

نویسنده

» مقاله تایمز آنلاین درباره خروش دانشجویان ایران

مارتین فلچر

16 آذر به طور سنتی روزی است که دولت ایران با برپایی راه پیمائی هایی، یاد سه دانشجوی تظاهر کننده ای را که در سال 1332 توسط نیروهای امنیتی شاه کشته شدند، گرامی می دارد.  اما اکنون صورت ماجرا تغییر کرده است. امروز نیروهای امنیتی تلاش می کنند دانشجویان تظاهرکننده برعلیه سرکوب وحشیانه خود را زمین گیر کنند.

دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور از تقلب انتخاباتی رژیم در خرداد ماه و سرکوب مخالفان در دوره پس از آن به خشم و خروش آمده اند. آنها سعی کردند راهیپمائی های دولتی روز دانشجو را به نفع خود مصادره کنند، همانطور که از سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران و روز همبستگی با مردم فلسطین در شهریور ماه گذشته استفاده کردند. رژیم نمی تواند بدون آبروریزی مانع از برگزاری مراسم چنین روزهائی شود، اما نهایت سعی خود را برای جلوگیری از برپائی تظاهرات می کند.

نیروهای امنیتی روز گذشته شروع به تعطیل کردن خوابگاه های دانشجویی تهران کردند و به مالکان خانه های اطراف هشدار دادند درهای منازل خود را به روی تظاهرکنندگان باز نکنند و اقدام به عکس برداری از پشت بام های خود نکنند. رژیم برای ایجاد اخلال در تدارکات مورد نظر مخالفان، سرویس اینترنت را قطع کرده و هرگونه فعالیت خبرگزاری های خارجی در خیابان های تهران را منع کرده است. در همین حال مشخص شده که دهها رهبر دانشجوئی نیز بازداشت شده اند.

نیروی انتظامی، نظامیان و رهبران روحانی هشدار داده اند با بی رحمی با هرگونه تجمع غیرقانونی برخورد خواهند کرد و آیت الله احمد جنتی رئیس محافظه کار شورای نگهبان نیز از فرصت نماز جمعه، برای هشدار به ایرانیان علیه انجام «هر اقدام خوشایند آمریکا» استفاده کرد.

رژیم با تعطیل عمومی اعلام کردن روزهای شنبه و یکشنبه، دانشجویان را تشویق کرد به خانه هایشان بروند و گزارش هائی از قطع شدن آب و برق خوابگاه های دانشجوئی منتشر شد.  پیامک های هشدار دهنده ای درمورد بازداشتن مردم در صورت شرکت در تظاهرات ارسال شده است. یکی از وب سایت های طرفدار دولت ادعا کرد قرار است عوامل خارجی از «آمپول های سمی» برای کشتن دانشجویان و انداختن گناه آن به گردن رژیم استفاده کنند.

گفته می شود رژیم در ابعاد وسیع تر، دست اندرکار به راه انداختن یک «انقلاب فرهنگی» در دانشگاه های ایران است؛ دانشگاه هائی که به طور سنتی از زمان انتخابات بحث انگیز خردادماه، مأمن ناآرامی و جوش و خروش بوده اند. شبه نظامیان داوطلب بسیجی نیز برای فروختن همکلاسی های خود اجیر شده اند. دانشجوهای دردسرساز ممکن است با اخراج و یا بازداشت روبرو شوند. ضمناً تلاش هائی برای برخورد با دانشجویان دختری که پوشش شان از نظر اسلامی نامناسب و پسرانی که موهای بلند دارند، به راه افتاده است.

دانشجویان می گویند کلاس های درس با مفاهیم غربی را با کلاس های اسلامی جایگزین کرده اند و از تفکیک جنسی در دانشگاه ها سخن گفته می شود.

فعالان زیرزمینی و مخالف دولت نیز برای ایجاد شور و شوق در مراسم 16 آذر، نبرد خاص خود را دنبال کرده اند. کاوه 27 ساله و فارغ التحصیل مهندسی مکانیک به این روزنامه گفت چگونه گروه 40 نفره آنها روزانه 5000 پیام الکترونیک (ایمیل)  به بقیه می فرستند. آنها برای در امان ماندن از بازداشت و دستگیری، از سرویس اینترنتی کافی شاپ ها استفاده می کنند.

آنها خبرنامه های خود را به طور شبانه روی شیشه های جلوی ماشین ها می گذارند و رنگ سبز را بر روی عکس های آیت الله خامنه ای می پاشند. مغازه داران همراه با جنبش سبز، رنگ و چاپ خبرنامه را به طور رایگان برای آنها تأمین می کنند.

کاوه گفت: «می خواهیم این پیام را به مردم بفرستیم که ما اینجا هستیم، بیائید به ما ملحق شوید. ما مثل خیلی از همسایه های خاورمیانه ای خود نیستیم که مردمشان تسلیم دیکتاتوری شده اند. هرچه احمدی نژاد و خامنه ای مردم را بیشتر آزار بدهند، مردم هم بیشتر قد علم خواهند کرد و آنها را به پایان کارشان خواهند رساند.»

هرچند تظاهرات تهران در ابعاد کوچکتری نسبت به گردهمائی های متعاقب انتخابات برگزار می شود، اما به گفته کاوه، این ناآرامی های به شهرهای دیگر نیز سرایت کرده است. او گفت هدف سرنگونی جمهوری اسلامی نبود، بلکه کنار زدن رهبران نامشروع آنها بود.

 

منبع: تایمز آنلاین- 7 دسامبر