روحانی حواسش به حرف‌هایش باشد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادامه‌ اعتراض اصول‌گرایان

سخنان اخیر حسن روحانی در روز دانشجو و همایش مبارزه با فساد، هم‌چنان با اعتراض اصول‌گرایان مواجه است. در آخرین واکنش از این دست، محمد کوثری، نماینده اصول‌گرای مجلس، از روحانی خواست که “حواسش به حرف‌هایش باشد”.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگویی با خبرگزاری نسیم، با اشاره به سخنان اخیر روحانی، گفت: “در جایگاه ایشان نیست مطالبی را به عنوان مثال اینکه اقلیتی اینچنین می‌خواهند یا اینکه این وزیر ادامه دهنده راه وزرای پیشنهادی است که از مجلس رای نیاورده، با دولت تدبیر و امید و شعارهایش همخوانی ندارد. طرح این مطالب بی‌تدبیری است، لذا اگر ایشان این مسایل را رعایت کنند و در جمع‌هایی که جوانترها هستند، چون آنها مسوولین را الگو قرار می‌دهند و این مسایل در این فضاها، هم برای دولت هم برای ایشان و هم برای جوانانی که سخنان ایشان را گوش می‌دهند مناسب نیست”.

 اشاره کوثری به سخن‌رانی روحانی در روز ۱۶ آذر است. رییس‌جمهوری در آن سخن‌رانی با اشاره به اتفاق‌های مربوط به انتخاب وزیر علوم و عدم رای اعتماد مجلس به دو گزینه وی، گفته بود: “دولت نسبت به دانشگاه‌ها خط و راهی که داشته است یکی است و از آن راه بازگشت نخواهد کرد. وزیر علوم جدید هم ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود”.

پیش از این روزنامه کیهان ـ- که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شود ـ- نیز معترض بخش دیگری از سخنان روحانی شده بود. این روزنامه با اشاره به بخشی از سخنان روحانی، نوشته بود که رییس دولت یازدهم “از خجالت منتقدان” درآمد: “روحانی که پیش از این نیز بارها منتقدان را با القابی مانند بی‌شناسنامه، بیکار و بی‌سواد نواخته و آن‌ها را به جهنم حواله داده بود، روز گذشته نیز از فرصت روز دانشجو استفاده کرده و در حالی که بارها تاکید کرد دولت از نقد استقبال می‌کند، در سخنان خود منتقدان دولت را تازه به دوران رسیده‌هایی خطاب کرد که بهتر است نگران ارزش‌های اسلام و انقلاب نباشند”.

هم‌زمان وب‌سایت مشرق‌نیوز نیز همین بخش از سخنان روحانی را مورد توجه قرار داد و در گزارشی با عنوان “حسن روحانی با چه لحنی منتقدان را خطاب قرار داده است”، نوشت: “مخاطب اصلی این عبارات، مردمی بودند که به آقای روحانی رای ندادند تا مستحق چنین صفت‌هایی باشند”.

این وب‌سایت نزدیک به سپاه پاسداران اضافه کرده: “دولت یازدهم به مانند دولت‌های سابق، همواره با منتقدین و حامیان خود روبرو بوده است و در این بین، منتقدین بیش از دیگران در سیبل اظهارات دولت‌مردان قرار می‌گیرند”.

 با این حال روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت یازدهم، در نشست خبری خود با روزنامه‌نگاران گفت: “رییس‌جمهور از انتقاد ناراحت نمی‌شود اما از مطلب مغرضانه که هر آدم صادقی که صادقانه صحبت می‌کند از آن ناراحت می شود هرچند ما منتقدان را مغرض نمی‌‌دانیم و آنها نیز افراد دلسوز به نظام هستند اما ممکن است تحریک‌آمیز صحبت کنند که باید مسوولیت آن را برعهده بگیرند”.

این چندمین بار است که سخنان روحانی درباره منتقدان، با واکنش مواجه می‌شود. اصول‌گرایان روحانی را متهم به “تحقیر” منتقدان و “رفتاری قلدرمابانه” با آنها می کنند

اصول‌گرایان پیش از این بارها به انتقاد از محدود شدن آزادی بیان در دولت روحانی پرداخته‌اند. آن‌ها به مواردی چون توقیف نشریات، شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از نمایندگان مجلس و صدور دستورالعمل از سوی این شورا برای نشریات اشاره می‌کنند.

با این حال حسن روحانی، تمامی این انتقادها را رد می‌کند. وی که زمانی منتقدان توافق ژنو را “بی‌سواد” توصیف کرده بود، درباره منتقدان و مخالفان دولت و امکان نقد دولت خود در نخستین جلسه کابینه در سال جدید چنین گفته بود: “بسیار خوشحالم که امروز انتقاد از دولت سهل و ساده انجام می‌گیرد. سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه های آنها هرچه بخواهند می نویسند و می سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می کردند. ما پذیرای انتقاد هستیم و آن را قبول کرده و مفید و لازم می‌دانیم”.