آقا به فرد فحاش، تبسم کرده بود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اختلاف اصول‌گرایان درباره توهین به فائزه هاشمی

با گذشت حدود یک هفته از انتشار فیلمی که در آن عده‌ای از نیروهای بسیجی مشغول فحّاشی به فائزه هاشمی هستند، جنجال‌ها در این‌باره بالا گرفته اما یکی از نویسندگان کیهان در وبلاگش می‌نویسد آیت الله خامنه ای در یکی از دیدارهایش با آن بسیجی فحّاش، از او ستایش کرده و به وی لبخند زده است.

این در حالی است که با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان، تحلیل‌های مختلفی در مورد دلایل انتشار این فیلم در محافل اصول‌گرا، شنیده می‌شود.

در این میان برخی از رسانه‌های اصول‌گرا نیز این فیلم را “جعلی” و آن را در راستای “مظلوم‌نمایی” برای ریاست مجدد هاشمی در مجلس خبرگان دانسته‌اند.

در همین حال وب‌سایت رجانیوز - وابسته به برخی از حامیان تندروی احمدی‌نژاد - با انتشار مطلبی، واکنش نیروهای حز‌ب‌اللهی به فائزه هاشمی را “طبیعی” دانست و نوشت: “این قبیل برخوردهای تند در یک نگاه جامعه‌شناسانه نه حقوقی بلکه یک اتفاق کاملاً طبیعی است. رفتار خشن و این چنینی را می‌توان واکنشی به تهاجم علیه تمام آرمان‌ها و علایق یک ملت دانست که در عین حال که غیرمنطقی و غلط است، طبیعی است”.

این تحلیل در رجانیوز در حالی منتشر شده که آیت‌الله مصباح‌یزدی، از جمله روحانیون تندروی حامی احمدی‌نژاد هم در سخنانی ضمن تشبیه موسوی، کروبی و هاشمی‌رفسنجانی به افرادی هم‌چون “شمر و یزید” گفته است: “یزید هم مسلمان بود و شمر هم سال‌ها در رکاب امیرالمومنین، سرباز علی بود و در جنگ صفین در رکاب امیرالمومنین با معاویه می‌جنگید؛ حالا باید احترامش کرد که چون سابقه جنگ صفین دارد؟” وی از جمله روحانیون مورد وثوق نیروهای حزب‌اللهی است.

در همین حال، وب‌سایت محرمانه‌نیوز ـ– نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی ـ– به نقل از یک “کارشناس امنیتی” فیلم منتشر شده حمله به فائزه هاشمی را “ساختگی” دانست: “با نگاهی عمیق و همه جانبه به ماهیت این فیلم می‌توان دریافت که در پلان‌های مختلف فیلم فائزه هاشمی به طور مشکوکی در برابر فحاشی آن فرد سکوت می‌کند و در گوشه‌ای تنها نظاره‌گر فحاشی‌های وی می‌شود… فائزه هاشمی در گذشته نیز چنین مظلوم‌نمایی‌هایی را برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود انجام داده است. وی برای راه‌یابی به مجلس اقدام به ساختن پرونده نوارسازان شهرک غرب کرد که با لو رفتن موضوع تمام برنامه‌های وی نقش برآب شد، اما با همین ترفند کودکانه توانست دست به مظلوم‌نمایی و فریب عامه مردم را بزند”.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که رسانه “باکری‌آن‌لاین” با اشاره به انتشار فیلم حمله به فائزه هاشمی و استعفای محسن هاشمی از ریاست متروی تهران، آن‌ها را در جهت “تمدید ریاست هاشمی‌رفسنجانی بر مجلس خبرگان” دانسته و نوشته است: “از دو بعد به این مساله می‌شود نگاه کرد. نگاه اول تغییر در فضای کنونی رسانه‌ای است که همه نگاه‌ها معطوف به انتخابات ریاست آتی مجلس خبرگان می‌باشد و نگاه دوم پروژه همیشگی مظلوم‌نمایی است که پرده اول آن دو هفته پیش توسط دختر هاشمی (فائزه) رخ داد و پرده دوم دیروز با استعفای پسر هاشمی(محسن) صورت گرفت تا موجی از مظلوم‌نمایی صورت گیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت این دو اقدام از سوی فرزندان هاشمی به یک نوع به گردن دولت انداختن این دو ماجرا است. برنامه آن است تا اقدام 3 یا 4 نفر از عناصر مشکوک که به فائزه هاشمی در شهر ری هتاکی می‌کنند را ربط دهند به عناصر دولتی و حامیان دولت و همچنین استعفای محسن هاشمی؛ که دو مرتبه استعفای محسن هاشمی را به دلیل فشارهای دولت مطرح و عنوان دارند. نتیجه سناریو این می‌شود که در ذهن‌ها این مطلب متبادر شود که احمدی‌نژاد و دولت به دنبال حذف افراد از راه غیراخلاقی است و هدف بعدی‌اش رای نیاوردن هاشمی در انتخابات درونی مجلس خبرگان است که در صورت به نتیجه رساندن سناریوی مظلوم‌نمایی بتوان یک فضای رسانه‌ای بر افکار عمومی جامعه راه انداخت تا هاشمی بتواند دوباره بر مسند ریاست مجلس خبرگان تکیه زند”.

در همین حال برخی وبلاگ‌نویسان هم‌چون حسین قدیانی، نویسنده روزنامه کیهان، در وبلاگ خود، به صراحت از حمله سعید تاجیک به “فائزه هاشمی” دفاع می کند و می‌نویسد: “برایش غیر قابل باور است که دور و بری‌های همین “ف. ه” علیه رهبرش نامه سرگشاده بنویسند، مرگ بر اصل ولایت فقیه گویند، خیمه عباس را آتش بزنند، تمثال خمینی را پاره کنند  و سیدعلی را با بن‌علی مقایسه کنند. آن‌که عهدی با شهدا دارد، دق می‌کند از این همه غصه و آن می‌گوید خطاب به فاحشه‌ها که در نگاه اول به ناسزا می‌ماند، ولی در نگاه پر از آه، سزای فائزه همین فاحشه است و آن دیگر چیزهایی که سعید و اطرافیانش کف دست این آقازاده ولگرد و همه جا اهل خرید، گذاشتند”.

وی همچنین در پاسخ به نامه علی مطهری نوشته است: “علی مطهری کودن‌تر از آن است که قیافه‌اش نشان می‌دهد. این بابا بچه چندم هاشمی است، نه پسر آن اندیشه مطهر. حتما باید به چشم چپ و لب آویزان این نادان اشاره کنم؟!”

قدیانی همچنین، درباره سعید تاجیک و رابطه وی با رهبر جمهوری‌اسلامی نوشته است که: “آقا هم از کتاب قشنگ ایشان جنگ دوست داشتنی تعریف کرده‌اند و هم یک بار از نزدیک شاهد شیرین کاری‌های منحصر به فرد آقا سعید (تقلید صدا) بوده و کلی تبسم کرده‌اند”.

در همین حال غلام‌علی رجایی، با انتشار مطلبی در وبلاگ خود، به سابقه فحاشی نیروهای حزب‌اللهی به هاشمی‌رفسنجانی پرداخته و به نقل از سیدحسن خمینی نوشته است: “وقتی عده‌ای از- مثلا - لباس شخصی‌ها به جماران آمدند، من درمنزل ایستاده بودم و فحش‌های بسیار رکیک‌شان را به آقای هاشمی می‌شنیدم. به گوش خود شنیدم آنها درکمال… به آقای هاشمی خطاب می‌کردند که می‌دانی همسرت… است”.

وی همچنین به نقل از فردی ناشناس، نوشته است: “درجلسه‌ای درمسجد ارک که دوستان حزب‌الله درآن‌جا تشکیل جلسه می‌دهد، وقتی بحث درباره عکس‌های دخترمتاهل جناب مهندس موسوی مطرح شد ومن از یکی از این برادران حزب‌الله پرسیدم ماجرای این عکس‌ها چیه؟ با صدای بلند وبدون توجه به حرمت خانه خدا داد زد (با پوزش از خانواده مظلوم موسوی) فلانی، عکس‌های این فا..شه رابیاور بهش بده بره باهاشون ح.ال کنه”.

 

اصول‌گرایان مخالف

اما این همه واکنش اصول‌گرایان به انتشار چنین فیلمی نبوده است. در یکی از تندترین واکنش‌ها، علی مطهری، نماینده اصول‌گرای تهران در مجلس، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه، با اعلام اینکه “برای فائزه اگر دق کنیم سزاوار است!“، نوشته است: “بنده ریشه این پرده دری​ها را در مناظرات انتخاباتی می​دانم، با توجه به اینکه فیلم این حادثه منتشر شده و افراد هتاک شناسایی شده​اند، مستدعی است دستور اقدام عاجل در خصوص اجرای حکم در ملا عام پس از اثبات جرم در دادگاه صالح، صادر فرمایید”.

در همین حال، وب‌سایت تریبون مستضعفین، با انتشار مطلبی درهمین زمینه، نوشته است: “نوع برخورد با فائزه هاشمی و فحاشی صورت گرفته به وی به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و علاوه این‌که بر خلاف دستورات دین مبین اسلام و خلاف اخلاق و ادب است، موجب مظلوم‌نمایی جریان فتنه گردیده است…  انتشار فیلم فحاشی به فائزه هاشمی یادآور نوع برخورد جریان انصار در سال‌های گذشته است که موجب مظلوم نمایی و کسب رای فائزه هاشمی گردید… نوع زشت برخورد با فائزه هاشمی و الفاظ زشت و رکیکی که به کار برده شده است هر انسان مومنی را آزرده و عصبانی می‌کند، از سوی دیگر این گمان به ذهن برخی خطور کرده است که، شاید باید منتظر ماند تا نتیجه این برخورد را در اجلاسیه آتی خبرگان رهبری دید”.

وبلاگ‌ اصول‌گرای “هابیل” نیز در همین زمینه، ضمن “وب‌لات” خواندن حسین قدیانی، نوشته است: “فیلم فحاشی یک آدم مذهبی‌نما، که در آن به فائزه‌ی هاشمی می‌پرید، این چند روز  اخیر  ما را پر کرده است. ادبیاتی که درست از زمانی که وب‌لاگ‌ها و وب‌لات‌های زنجیره‌ای توسط عده‌ای پرورانده شدند و ادبیات  افسارگریخته و به دور از شأن  انقلاب‌شان، خیلی‌ها را دچار ناراحتی و پریشانی کرد. و این جز در حمایت  رسمی برخی نهادها از این وب‌لات‌ها شدنی نبود. این‌چنین که وب‌لات حسینِ قدیانی، در اوج  بی ادبی و بی‌تقوایی، به دهن‌دره‌گی‌های خود که مسبوق به سابقه نیز بوده است، ادامه داده است و اوج تئوریزه‌ کردن بی‌ادبی و بی‌شعوری را در متن خود ارائه داده است. حرف البت تکراری‌ست و لازم به تکرار نیست. حرفم این‌جا در مورد نحوه‌ی برخورد با آن شخص  بی‌شعور و بی‌تقوا و قدیانی‌ئی‌ست که متاسفانه فرصت  تربیت شدن و ادب‌آموزی نداشته است”.

وب‌سایت شفاف‌نیوز، که آن را نزدیک به برخی اصول‌گرایان منتقد، هم‌چون لاریجانی، می‌دانند، با اعلام اینکه فرد فحاش حزب‌اللهی نیست، چنین اظهارنظر کرده است: “ فردی که در این فیلم فحاشی می کند نام خود و همراهانش را بچه‌های حزب‌اللهی می‌گذارد و سپس با رکیک‌ترین الفاظ ناموسی درباره رییس مجلس خبرگان رهبری و خانواده‌اش سخن می‌گوید… چه کسی مجوز داده که عده‌ای خودسر مانند راهزن جلوی زن و بچه اش را بگیرند و فحاشی کنند؟ کجای اسلام چنین مجوزی داده شده که یک نفر توی چشم یک زن نامحرم نگاه کند و به او حرف های رکیک بزند و فحش های ناموسی بدهد؟”