جعل خبر توسط رسانه های حامی دولت

نویسنده
حامد ایرانی

» همه دروغ های یک هفته

در ماههای اخیر و خصوصا پس از انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های وابسته به محافظه کاران، ـ اعم از صدا و سیما و یا رسانه های مکتوب  ـ به راحتی اقدام به درج و انتساب دروغ های مختلف به مخالفان سیاسی خود، زندانیان و یا حتی به مردم می کنند؛آخرین مورد از این نمونه جعل خبر در برنامه ۲۰:۳۰ صدا و سیما به “نمایش” در آمد که طی آن ادعا شد سایت خبری کلمه درمورد مطلب “ناطق‌نوری حاضر به مصاحبه با صدا و سیما نشد” خبرسازی کرده است.

 سایت کلمه در این مورد نوشته است: “با توجه به اینکه خبر مورد اشاره متعلق به منبعی غیر از کلمه -سایت سلام- بوده و کلمه این خبر را با ذکر منبع اصلی خبر و پس از چند سایت خبری معتبر دیگر از جمله پارلمان نیوز، آینده و نو اندیش درج کرده، مشخص است این بخش خبری با پنهان کردن این واقعیت تنها دنبال تخریب و دروغ پردازی علیه “کلمه”بوده است.گوینده این بخش خبری بعد از اینکه اتهام زنی های خود را پایان برد با این جمله که این تصاویر به خوبی! صحت و سقم خبر را مشخص می کند بینندگان را دعوت به دیدن مصاحبه ای که توسط باشگاه خبرنگاران گرفته شده بود، کرد. مصاحبه ای که به صورت بسته از ناطق نوری در مکانی نامعلوم صورت گرفته بود و ناطق نوری این جمله را بیان می کند:دشمنان دل خوش کرده اند به این سروصداها و می خواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند.”

این برنامه تلویزیونی در بخشی از برنامه اش با نشان دادن لوگوی سایت “کلمه” وابسته به میرحسین موسوی خبری با عنوان “ناطق‌نوری حاضر به مصاحبه با صدا و سیما نشد” را به این رسانه نسبت داد، در حالیکه اصل این خبر مربوط به سایت “سلام نیوز” بود، اما صداوسیما برای تخریب رقیب سیاسی، به دروغ متوسل شد و بعد از تکذیب این مطلب در سایت “کلمه” از انتشار تکذیب نامه خودداری کرد؛ تازه این خبری بود که می شد آن را تکذیب کرد.برخی اخبار جعلی به گونه ای ساخته و پرداخته می شوند که افراد امکان تکذیب آن را نداشته باشند.از جمله اینکه وقتی از قول رهبران جنبش سبز نوشته می شود که ما همچنان آیت الله خامنه ای را بهترین ولی فقیه ایران می دانیم، طبعا کسی در صدد تکذیب خبر بر نمی آید.

روند این دروغ پراکنی های آشکار به طور مشخص به زمان مناظره های انتخاباتی باز می گردد که طی آنها محمود احمدی نژاد در حضور میلیون ها بیننده داخلی اقدام به انتشار آمار خلاف واقع و نمودارهای دروغ کرد، در حالیکه همگان می دانستند صبح همان روز نه فقط اقتصاددان خلاف واقع بودن نظریات و آمارهای رئیس جمهور را ثابت می کنند، بلکه با مراجعه به سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی هم می توان متوجه دروغ بودن آن آمارها شد.

این روند بعد از 22 خرداد تشدید هم شده و به جایی رسیده که نشریات دولتی به طور مرتب به جعل خبر در مورد چهره های سرشناس جنبش سبز و حتی درج مصاحبه های دروغین با آنها روی آورده اند.در این گزارش به نمونه های این دروغ ها، طی تنها یک هفته گذشته می پردازیم.

 

دروغ ارگان دولت علیه خاتمی

ارگان اینترنتی دولت در خبری مدعی شده بود که خاتمی در خصوص نوشتن نامه به رهبری دروغ گفته و در حالیکه نامه را نگاشته است آن را تکذیب می کند. به دنبال درج این خبر، سایت پارلمان نیوز وابسته به نمایندگان اصلاح طلب مجلس هشتم هفته گذشته در گزارشی به روند ماجرای نامه خاتمی به رهبر جمهوری اسلامی پرداخت و شرح داد که نامه ای که رسانه های محافظه کار از آن دم میزنند نه اخیرا بلکه در ماه رمضان نگاشته شده و نامه جدیدی از سوی خاتمی برای رهبری نوشته نشده است.

 

بی بی سی در ستاد اصلاح طلبان!

یکی دیگر از دروغ های دیگر هفته گذشته، در سیمای جمهوری اسلامی در برنامه “رو به فردا” گفته شد که طی آن روح الله حسینیان، نماینده تهران اعلام کرد شبکه بی بی سی فارسی در ستاد اصلاح طلبان فعالیت داشته است.

این در حالیست که محسن امین زاده، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان که از فردای انتخابات در زندان به سر می برد، اعلام کرده این خبر از اساس کذب محض است و اساسا این ستاد چنین سرویسی به هیچ شبکه ای ارائه نمی کرده است.

گفتنی است در روز انتخابات عده ای لباس شخصی با حکم سعید مرتضوی به ساختمان این ستاد در خیابان قیطریه یورش بردند و با ضرب و شتم اعضای این ستاد، قصد داشتند اینگونه القا کنند که این ستاد دفتر شبکه بی بی سی در تهران است.

 

انتساب دروغ به آیت الله صانعی

از موارد دیگری که در هفته گذشته خبرساز شد، انتساب خبر انتقاد آیت الله صانعی از مهدی کروبی در مورد به رسمیت شناختن دولت احمدی نژاد بود.

دفتر آیت الله صانعی با صدور اطلاعیه ای به این خبر دروغ واکنش نشان داد و با اشاره به اینکه “کسی دروغ نمی گوید مگر از روی ضعف و ناتوانیش”نسبت به درج اخبار دروغ در رسانه هایی که با بودجه عمومی و بیت المال اداره می شوند اعتراض کرد. دفتر آیت الله صانعی کل خبر درج شده در این خصوص در رسانه های حامی دولت نهم را “کذب محض” خواند.

 

کرباسچی: پناهنده نشدم

در سایت های حامی دولت در هفته ای که گذشت نوشته شد غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به یک کشور غربی پناهنده شده است. این سایت ها بدون درج منبع، محل پناهندگی کرباسچی را کشور کانادا ذکر کردند و خبر دادند که وی مشغول انجام معاملات ملکی در این کشور است.

کرباسچی اما در پاسخ، تمامی این اظهارات را تکذیب و اعلام کرد: “کسانی که به کشور خیانت کرده اند باید ایران را ترک کنند نه من.”