جشنواره ♦ نمایش ایران

نویسنده

در جشنواره نظامی تئاتر فجر که امسال سوت وکور هم بود، چندجرقه درخشید. کی هم اجرای محموداستاد محمد. د ر ‏تهران بااو گفت وگوئی کرده ایم.‏

ostadmohammadb.jpg

‏ حرف های محموداستادمحمد‏

‎ ‎بازهم شکست مشروطیت‎ ‎

آقای استاد محمد برای اجرای این نمایشنامه چه زمانی را به تمرین پرداختید؟

حدود 5 ماه در فرهننگسرای هنر به تمرین پرداختیم.روزهای سخت وشیرینی را دوباره پس از مدتها تجربه کردم واز ‏نتیجه کارم تقزیبا راضی هستم.‏

به نظر می آید که مدت زمان تمرینات زیاد مساله ای است که بسیاری از گروهها به فراموشی سپرده ‏اند.

بله.متاسفانه این جزو نواقص بزرگ درتئاتر ایران شده است.آثار ضربات آن را هم درارائه تولیدات می بینیم ومدت ‏کوتاه تمرین واجرا باعث عقب افتادگی جامعه تئاتری ما شده است.متاسفم که می بینم پتانسیلی که تئاتر ایران دارد به این ‏شیوه غلط وبا سیاست گذاری های نادرست به هرزمی رود.‏

امافکرنمی کنید یکی از مسائلی که باعث می شود تمرینات به این شکل صورت گیرد واجراهای ضعیفی ‏داشته باشیم، مساله عدم پشتیبانی درست از عوامل تولید یک تئاتر است؟

کاملا درست است.بازیگران امروزی درشرایط اقتصادی خوبی به سر نمی برند و هریک از آنها را اگر به صورت ‏خوشبینانه هم ببینیم به غیر ازبازیگری وتئاتردارای شغل دیگری هم هستند واین مساله باعث تمرکززدایی است.به نظرم ‏نمایش باید درطول تمرین شکل بگیرد واین نیازمند تمرینات پراستقامت است واین هم به وجود نمی آید به غیر ‏ازپشتیبانی اقتصادی مسئولین.‏

دراجرای نمایش “تهرن”‏‎ ‎از شیوه های تئاتری سنتی ایرانی استفاده کرده بودید؟

تا جایی که توانستم سعی کردم اعتقادات خود را به کار بگیرم و به عنوان یک کارگردان ایرانی و با شمایل های نمادین ‏فکری خودم کارراپیش ببرم.حالا چقدر درایراه موفق بودم این نظر تماشاگر است.گاهی مخاطبان می گویند که از این ‏شیوه هایی که مد نظر شماست استفاده کردم وگاهی هم نظرات دیگری دارند.‏

درگفتگویی که از شما چاپ شده بود گفته بودید که یکی از بازیگران شما در طول تمرینات عوض شده ‏است.

کاملا درست است.خانم پردیس افکاری بودند که بنا به دلایلی نتوانستند به اجرا برسند ومجبور به تعویض ایشان شدیم.‏

نقش ایشان را دراجرای جشنواره چه کسی به عهده گرفتند؟

خانم هدی ناصح که الحق هم خوب آن را اجرا کردند.ایشان درمدت زمانی سه چهارشبه مجموعه نمایشنامه را حفظ ‏کردند وبقیه بازیگران هم به او کمک کردند تا به نقش خود برسند.‏

به فضاهای تاریخی و قدیمی ایران و نمایشنامه های این چنینی علاقمندید؟

بله.اتفاقا همین نمایش “تهرن”هم براساس مستندات تاریخی ایران و دوران مشروطیت نوشتم واجرا کردم.‏

درانتخاب سوژه و ساختمان نمایشنامه علاوه براشارات این چنینی به تاریخ ازآداب وآئین هم استفاده ‏کردید.

بله.‏‎ ‎‏”تهرن”عنوان یک نوع بیماری است که باعث نازایی است.‏‎ ‎یک باد کافر است که زایمان نمی کند.‏‎ ‎نمایش براساس ‏خرافه های عده ای از مردم و تاثیرات آن برروی زندگی آنهاست که تلفیقی است با دوران مشروطیت و دلایل شکست ‏وعدم پیروزی مشروطه است.‏

آیا درانتخاب کار شما مواردی به عنوان سانسور وجود داشت؟

ازآنجایی که خط قرمزها درهرمملکتی به گونه های مختلف وجود‏‎ ‎دارد و البته شدت آن در برخی کشورها بیشتر یا ‏کمتراست، بنابراین تلاش کردم کمتر‏‎ ‎پا‎ ‎را‎ ‎فراتر از آنها قرار‎ ‎دهم اما باز هم متاسفانه مواردی تذکر وحذف شدند.‏