بال و پر جریان انحرافی را قطع می‌کنیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بازداشت، بازجویی، اعتراف

“جریان انحرافی” به کلید رمز عملیات حذف احمدی نژاد بدل شده است؛ از یک سو بازداشت و بازجویی از نزدیکان مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد، ادامه دارد و از سوی دیگرخبر از اعترافات دستگیرشدگان می رسد و حجت السلام ذوالنور می گوید:نظام بال و پرجریان انحرافی را قطع کرده و از آن ها اعتراف می کشد.همزمان شایعه بازداشت بقایی هم به رسانه های مختلف راه یافته و جانشین او، محمدشریف ملک‌زاده نیز روزهای سخت بازجویی را می گذراند.

در چنین فضایی محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس خبر از نفوذ گروه موسوم به “جریان انحرافی” تا بالاترین رده‌های مدیریتی جمهوری‌اسلامی می دهد. بی جهت نیست که حجت‌الاسلام ذوالنور، جانشین مستعفی نماینده ولی‌فقیه در سپاه می گوید نظام عزم خود را برای از میان بردن جریان انحرافی جزم کرده.

 

جریان انحرافی را مدیریت می‌کنیم

مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه، در سخنانی در شهر قم، به  بحث درباره آنچه که جریان انحرافی نامیده می‌شود، پرداخت. وی گفت: “ نباید برخی نظام را متهم به مماشات و عدم قاطعیت کنند و برخی نیز بگویند مسئولین متوجه این موضوع نیستند و چرا برخورد نمی کنند. شما روزانه شاهد برخورد با حلقات مختلف این جریان انحرافی هستید که انشاالله زمینه های اصلاح ریشه اصلی آن هم فراهم می شود… برخی می گویند چرا نظام با این ها برخورد تند و قاطع نمی کند که در پاسخ به آن ها باید گفت که در حال حاضر عامه مردم از عقبه های فکری این جریان انحرافی خبر ندارند. برای این که عقبه های این جریان برای مردم مشخص شود، به زمان نیاز داریم و از این رو برخورد سریع با این جریان انحرافی مشکلی را حل نمی کند. جریان انحرافی خود را متصل به شخصیت های برجسته نظام کرده و از این رو اگر ما بخواهیم میان آن ها جدایی ایجاد کنیم ممکن است هزینه های نظام، بالا برود. نظام مدبرانه با این جریان برخورد دارد”.

سخنان ذوالنور درباره برخورد “مدبرانه” نظام با جریان انحرافی، در حالی بیان شده که پیش از این حجت‌الاسلام علم‌الهدی خبر داده بود که مدیریت این برخوردها با آیت‌الله خامنه‌ای است.

در روزهای گذشته حداقل 4 تن از نزدیکان مشایی بازداشت شده‌ و رسانه‌ها گوشه ای از اعترافات آن‌ها را نیز منتشر کرده‌اند.

 ذوالنوردرباره مشایی و نقش او در جریان انحرافی گفته است: “[رحیم‌مشایی] از نیروهای امنیتی بوده و از اول انقلاب هم در این مسیرها کار کرده ولی از کردستان به احمدی نژاد متصل شده است. آنچه که در ظاهر امر نشان می دهد این است که رأس این جریان خود ایشان است اما اینکه بیگانگان از او سوء استفاده کنند منتفی نیست. [البته] در این خصوص دو نظر وجود دارد؛ یک نظر این است که اصل رأس این جریان انحرافی آقای مشایی است و محبت رئیس جمهور به قدری شدید است که عیوب ایشان را نمی بیند و نظر بدبینانه دوم این است که وقتی مقام معظم رهبری موضع گیری و مراجع احساس نگرانی می کنند و بدنه دلسوزان انقلاب اظهار نارضایتی می کنند، به چه قیمتی باید او را نگاه داشت؟ لذا کسانی می گویند که این نمی تواند عادی باشد. برخی معتقدند مشایی ضربه گیر و خاکریز و یک پوشش است شاید اصل ماجرا چیز دیگری است که این هم نظری است”.

اما هم‌زمان با سخنان ذوالنور، محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس نیز، در سخنانی، با اشاره به حامیان مشایی و نفوذ آن‌ها در رده‌های مدیریتی، چنین سخن گفت: “باید با همه توان از گسترش اقدامات جریان انحرافی که به همه ارکان نظام طمع کرده و متاسفانه تا پست​های بالای مملکت رسوخ کرده است جلوگیری کنیم”.

 احمد علم‌الهدی، از اعضای مجلس خبرگان، پیش از این درباره جریان انحرافی گفته بود: “به عقیده من این گروه را نمی‌توان یک جریان نام‌گذاری کرد، بلکه اتفاقی است که به وسیله یک فرد که مثل ویروس به رئیس‌جمهور چسبیده اتفاق افتاده و با استفاده از پول و قدرتی که در اختیار دارد سعی در جذب نیروهایی دارد که همان حس عافیت‌طلبی در آن‌ها وجود دارد و با وعده اشتغال و… سریعاً در خدمت جریانات سیاسی در می‌آیند”.

 

بازداشت معاون اجرایی احمدی‌نژاد؟

چند روز پس از بازداشت 4 تن از نزدیکان مشایی، برخی رسانه‌های اصول‌گرا خبر  داده‌اند که حمید بقایی، رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و  معاون اجرایی احمدی‌نژاد، بازداشت شده است. 

وب‌سایت انتخاب در همین زمینه، به نقل از یک “منبع مطلع” نوشته است: “اتهامات بقایی در مورد مسائل مالی و سیاسی و برخی مسائل دیگر است. حکم رییس جمهور به بقایی -ـ  که او را به سمت معاونت اجرایی ریاست جمهوری منصوب کرده است -ـ   اقدامی آگاهانه در جهت پرهزینه جلوه دادن بازداشت بقایی است”.

رسانه‌های اصول‌گرا از حمید بقایی به عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به رحیم‌مشایی نام می‌برند. در روزهای گذشته در میان اعترافات منتشر شده از بازداشت‌شدگان نزدیک به مشایی، اخباری درباره طرح دروغین بقایی درباره کشف برخی اسناد متعلق به شاه منتشر شده بود.

در همین حال، وب‌سایت هفت صبح، نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، در مطلبی، درباره اصول‌گرایان نوشته است: “ حماقت اقتدارگرایان در حال تبدیل به سیاست اجرایی اداره امور مملکتی است… [آنان] به گونه ای رفتار می کنند که گویا سیاستشان به جای دیانت، عین حماقتشان است”.

در همین حال، برخی رسانه‌ها خبر از آن داده‌اند که جانشین ملک‌زاده در شورای عالی ایرانیان موردبازجویی قرار گرفته است. گرچه درباره موضوع بازجویی میثم طاهری ـ که با حکم اسفندیار رحیم‌مشایی به این سمت انتخاب شده است ـ توضیحی داده نشده، اما خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که طاهری “ساعاتی از سوی نهادهای مسئول مورد بازجویی قرار گرفت. پس از بازجویی از وی تعدادی از اسناد و مدارک برای بررسی بیشتر از این سازمان خارج شد”.

در تحولی دیگر، صراط‌نیوز با اشاره به طرح پیشاهنگی به نقل از ذوالنور نوشته است: “جریان انحرافی برای تشکیل ارتش 20 میلیونی برنامه دارد. در عرصه بسیج دارند پیشاهنگی را تقویت می‌کنند که کارکردش برای انتخابات است”.

این سایت پیش از این خبر  داده بود که “اعضای برجسته فرقه انحرافی قصد دارند تا با عضوگیری از دانش آموزان و جوانان به عنوان طرح “پیشاهنگی” رقیبی جدی برای بسیج دست و پا کنند. طرح پیشاهنگی که مجری آن سازمان جوانان هلال احمر است این روزها با پایان یافتن فصل امتحانات دانش آموزان تبلیغات گسترده ای را در رسانه ملی آغاز کرده است. در همین راستا یک شبکه اجتماعی با ظرفیت حداقل دو میلیون نفر به نام “ماه نو” برای حضور فعال در انتخابات در جمعیت هلال احمر فعال شده است”.