تفکیک تونل جنسیتی هنرمندان

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» حرف روز

من واقعاً متوجه نمی‌شوم. در شرایط حساسی که امام جمعه تهران فرمود «تفکیک جنسیتی از احداث تونل مهم‌تر است»، وزیر ارشاد با اشاره به «مصداق طرح تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها» فرموده ما با هرگونه تفکیک جنسیتی مخالفیم. الآن خب ما متوجه نمی‌شویم که اولاً ما در نظام چندتا «ما» داریم؟ یک ما می‌گوید تونل دست‌تان است بگذارید زمین تفکیک بشوید، یک مای دیگر می‌گوید ما اصلاً با «هرگونه» مخالفیم. حالا سابقاً در دوره اصلاحات وقتی وزیر ارشاد همچی حرفی می‌زد ما درجا می‌گفتیم خواسته بزند تو برجک یارو، ولی الآن شما خیال می‌کنی وزارت ارشاد متأسفانه اصلاً از اهمیت احداث تونل خبر دارد؟

در همین راستا این «مصداق طرح تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها» خودش یک معضلی است که به همین راحتی‌ها توی هیچ تونلی نمی‌رود. ما شاهد بودیم که مثلاً محمد اصفهانی برداشته در یک محفلی که مصداق کنسرت بوده، هرچی ساز بوده را پشت یک جداره‌ای قایم کرده، نوازنده‌ی بدبخت از آن پشت ساز می‌زده، ملت به قیافه‌ی ایشان نگاه می‌کردند و با تصور اینکه تمام صداها دارد از همین یک نفر آدم درمی‌آید، کله‌های‌شان را تکان تکان می‌دادند. در واقع ایشان از طریق همان تونل در محل مصداق کنسرت برداشته همه چیز را خیلی وارسته تفکیک کرده به هیچ جایی هم برنخورده.

خب الآن چه اشکالی دارد اگر سالن‌های مصداق کنسرت را تونل جنسیتی بکشند که هم تلاوت امام جمعه تهران شهید نشود، هم وزارت ارشاد بتواند با «هرگونه» مخالفت بکند. یا حتی سینماها که از قدیم یکی از پایگاه‌های اصلی وقوع فعل فساد بوده را بردارند ،تونل گذاری بکنند. سانس اول خانم‌ها بروند، سانس دوم آقایان. اینطوری حتی ارکان خانواده هم مستحکم می‌شود، چون دیگر هیچ مجردی نمی‌تواند به سینما برود. یارو حتماً باید با «منزل» رفته باشد سینما که سانس اول فیلم را منزل برای ایشان تعریف بکند، سانس دوم را ایشان برای منزل. خب اگر خدای نکرده دوست دختر دوست پسر باشند که حالا تا بروند دنبال «مکان» بگردند که بتوانند روبروی همدیگر بنشینند و فیلم تعریف بکنند که اوووه. تازه تا حالا کی در «مکان» نشسته برای آن یکی فیلم تعریف کرده به‌جای آن‌همه کارهای مهم‌تر دیگر؟

یا ما پیشنهاد می‌کنیم که همین محمد باقر قالیباف را که سوابق خدماتی زیادی هم در احداث تونل دارد، بردارند وزیر ارشاد بکنند، ایشان تنها با یک رهنمود، فیلم‌های سینمایی را هم از اساس تفکیک جنسیتی می‌کند. تازه خیلی هم باحال می‌شود. شما حساب کن یک سکانس از فیلم فقط هنرپیشه خانم داشته باشد، بعد چون در ایران مرد یک کمی بیشتر با زن برابر است، دو سکانس فقط هنرپیشه مرد بازی بکند. اگر هم صحنه عشقی چیزی خواست در فیلم اتفاق بیفتد، هنرپیشه‌ها فوری بروند توی تونل.

یا حتی ما الآن یک‌سری هنرپیشه خانم داریم که لاکردار برای خودشان مردی هستند. اگر سینمای ایران با استعانت از شهردار تهران فیلم‌ها را توی تونل بسازد، می‌شود در تمام فیلم‌هایی که احتیاج به هنرپیشه‌ی زنی دارد که با حفظ سمت بداند توی تونل چه خبر است، از همین الهام چرخدنده استفاده بکند. اصلاً هیچ اشکالی ندارد که چرخدنده یک چرخش هم توی تونل بچرخد. تا حالا هم خوشبختانه پیش نیامده که مرد مسلمانی با دیدن الهام چرخدنده تحریک بشود. اگر می شد که خب یارو به‌جای «اهدا عضو» الآن داشت زندگی‌اش را می‌کرد.

در هر حال ما نمی‌دانیم آقا جان، الآن شرایط حساس است، از آن‌طرف در غزه سر همین تونل‌ها دعواست، الآن کلی آدم حسابی سینمای دنیا که متاسفانه بویی از تفکیک جنسیتی هم نبردند، دارند هی چپ و راست از احداث تونل در غزه حمایت می‌کنند (خبر) از این‌طرف امام جمعه تهران در حالی‌که دارد از احداث تونل دفاع می‌کند می‌گوید تونل را ول کنید بروید تفکیک کنید. وزارت ارشاد هم خیلی شیک با «هرگونه» مخالف است. راستی اگر سینما تفکیک جنسیتی بشود ده‌نمکی باید برود سر زمین بیلش را بزند. این حداقل نفع قضیه است.