کمک آمریکا برای دسترسی به اینترنت

نویسنده

» گزارش العربیه

در آستانه انتخابات 14 ژوئن در ایران که مسئولین دسترسی به اینترنت را با مشکل مواجه کرده اند، مقامات آمریکایی با فروش نرم افزارها و فیلترشکن به ایران قصد دارند این مانع را بردارند.

یک مقام آمریکایی گفت: “این پاسخی است به کسانی که تلاش می کنند شهروندان ایران را از حقوقشان محروم کنند. زمان به سود سرکوب در ایران می گذرد.”

کاربران و کارشناسان معتقدند که دولت ایران کنترل بر روی اینترنت را افزایش داده است تا با اتفاقاتی که پس از حوادث انتخابات مخدوش سال 2009 افتاد، مقابله بکند.

بعد از انتخابات مخدوشی که منجر به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری شد، شبکه های اجتماعی توانستند به برگزار شدن تظاهرات اعتراضی کمک کنند که بشدت سرکوب شد.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، می گوید که این اقدام به مردم ایران این فرصت را خواهد داد تا با تلاش های حکومت برای ساکت کردن مردم و گرفتن حق آزادی بیان، مقابله کنند.

تریتا پارسی، مدیر شورای ملی ایرانیان آمریکا، از این رویکرد آمریکا نسبت به تغییر رویه سی ساله آمریکا و تحریم هوشمند، ابراز خوشحالی کرد. وی گفت: “ا در نهایت به یکی از بدترین نمونه های تحریم هایی که مردم عادی را نشانه رفته است و جامعه مدنی و حقوق بشر را نقض می کند، پایان دادیم.”

جمال عبدی، به فرانس پرس گفت: “ایرانیان به دنبال آزادی بیان هستند اما به دلیل تحریم ها دست آنها بسته شده است. خوشختانه این گره باز شد.”

در واقع این تصمیم موجب می شود که شرکت های آمریکایی به ایران کامپوتر، موبایل، تبلت، نرم افزار و سرویس های ماهواره بفروشند.

همچین پیش بینی شده است که امکانات چت، ایمیل، شبکه های اجتماعی، رد و بدل کردن عکس و فیلم و وبلاگ نویسی دراختیار ایرانیان قرار بگیرد.

احسان، 32 ساله که در مجتمع پایتخت لپ تاپ می فروشد، می گوید: “این اقدام در کنار کمک های دیگر باعث می شود به دنیای مدرن وصل شویم.”

نیما، 25 ساله فروشنده آی فون، نیز از این اقدام بسیار خوشحال است: “من نمی خواهم پیشگویی کنم و بگویم همه چیز بزودی درست خواهد شد، اما این اولین باری است که نوری در انتهای تونل می بینم.”

مردم ایران برای دسترسی به فیس بوک، توئیتر و یوتیوب و سایت هایی که بعد از انتخابات 2009 مسدود شده اند، با مشکل مواجه هستند.

یک مقام ارشد آمریکایی می گوید: “امید ما این است که بتوانیم سخت افزار و نرم افزاری شامل آنتی ویروس در اختیار مردم ایران بگذاریم تا از هکر های دولت در امان بمانند.”

اما دلفین هاگلند، مدیر گزارشگران بدون مرز آمریکا، می گوید: “ما باید بسیار مراقب باشیم تا شرکت های آمریکایی نتوانند تکنولوی فیلترکردن را به دولت ایران بفروشند.”

این نکته یادآور زمانی است که حکومت ایران توانست با استفاده از تکنولوژی آمریکا اینترنت را سانسور و فعالیت های آنلاین شهروندان را رصد کند.

ایران هنوز به این اقدام آمریکا واکنش نشان نداده اما سایت اولترا محافظه کار مشرق نیوز، در مورد تهدید تلفن های مجهز به اینترنت هشدار داده و نوشته است: “تلفن های هوشمند، نقش مهمی در شورش های اجتماعی بازی می کنند و ممکن است این نقش از آنچه در سال 2009 اتفاق افتاد گسترده تر شود. زیرا این تلفن ها در میان جوانان ایرانی طرفدار زیادی دارد.”

اما ممکن است این روحیه روز دوشنبه که قرار است آمریکا تحریم های جدیدی برای ایران درنظر بگیرد، از بین برود. سیستم بانکی و بخش نفت که برای درآمد این کشور حیاتی است هم اکنون تحت تحریم قرار گرفته است.

طبق آخرین تحریم ها ، بانک های خارجی نمی توانند پول ایران را انتقال بدهند و این موجب خواهد شد که ارزش ریال بشدت پایین برود.

این باعث خواهد شد که صادرات و واردات ایران از امروز هم سخت تر صورت بگیرد.

طبق این تحریم ها هرکس که در کار کالاها و صنعت اتومبیل سازی ایران، دخالت داشته باشد، شامل جریمه می شود.

رامین، 26 ساله، می گوید: “تحریم ها برای دولت مشکل ساز است اما همیشه این مردم هستند که بهای آن را می پردازند.”

العربیه، 5 ژوئن