پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

گشت و گذاری در دنیای تازه های کتاب در پشت ویترین هنر روز و دیگر از این معرفی کتاب تازه اشعار محمود کیانوش در صفحه ی نگاه دیگر…

تازه های بازار کتاب

این برف کی آمده…

نویسنده : محمود حسینی‌زاد

تعداد صفحه : 111 صفحه

تاریخ چاپ :        ۱۳۹۰

انتشارات : چشمه

محمود حسینی‌زاد را بیش‌تر به واسطه‌ی تسلط مثال‌زدنی‌اش بر ترجمه‌ی ادبیات آلمانی‌زبان می‌شناسیم. گذران روز، آلیس، اگنس و مثلا برادرم از محبوب‌ترین آثار ترجمه‌شده توسط این مترجم باسابقه هستند که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شدند. مجموعه‌داستان ‌این برف کی آمده…‌ اولین اثر نوشته‌شده توسط حسینی‌زاد است که توسط نشر چشمه منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.

این کتاب شامل ۱۱ داستان کوتاه است که مضمون غالب داستان‌های آن، مرگ است. یازده داستان درباره‌ی زنان و مردانی که با رفته‌های‌شان زندگی می‌کنند، با کسانی که از دست داده‌اند، در آرزوی بازگشت‌شان هستند، یا می‌خواهند بروند تا به آن‌ها برسند.

راوی‌ها در داستان‌های این کتاب مختلف‌اند و افراد در موقعیت‌های مختلف آن‌را روایت می‌کنند. ‌کنار جای خالی‌، ‌عصر به سمت غروب‌، ‌این برف کی آمده‌ و ‌‌منتظر جواب من نشد‌ ‌نام بعضی داستان‌های این مجموعه‌اند.

محمود حسینی‌زاد، فوق لیسانس علوم سیاسی از آلمان و دارای دیپلم زبان آلمانی است.

فرانسیس بیکن: منطق احساس

نویسنده : ژیل دولوز

مترجم : بابک سلیمی‌زاده

تعداد صفحه : 280 صفحه

تاریخ چاپ :        ۱۳۹۰

انتشارات : روزبهان

“نقاشی‌‌‌های فرانسیس بیکن از جنس خشونت بسیار خاصی هستند. البته بیکن غالبا در خشونتِ صحنه‌ای به تصویر کشیده‌شده در آمدوشد است: منظره‌‌‌های وحشت، تصلیب‌ها، پیوند اعضای مصنوعی، نقص عضوها و هیولاها. بااین‌حال این مناظر، بیراهه‌هایی هستند بیش‌از‌حد سهل‌الوصول؛ بیراهه‌هایی که خود هنرمند در آثار خویش آن‌ها را سخت‌گیرانه به قضاوت نشسته و محکوم می‌کند.”

سطرهای بالا بخشی از مقدمه‌ی کتاب فرانسیس بیکن: منطق احساس نوشته‌ی ژیل دولوز با ترجمه‌ی بابک سلیمی‌زاده که اردیبهشت امسال توسط نشر روزبهان منتشر شد. این کتاب از آثار ژیل دولوز یکی از فیلسوفان طراز اول نیمه‌ی دوم سده‌ی بیستم در فرانسه است. در این کتاب ژیل دولوز با نگاه مخصوص به خود، به نقاشی‌های فرانسیس بیکن، نقاش مشهور ایرلندی الاصل می‌پردازد. ‌فرانسیس بیکن: منطق احساس‌ علاوه بر مقدمه‌ی مترجم و مقدمه‌ی مولف بر چاپ انگلیسی، از هفده فصل تشکیل شده است که هر یک ابعادی از آن‌چه دولوز ‌منطق احساس‌ می‌نامد را تشریح می‌کند.

برای با هم بودن

حکایت‌های فلسفی- 2

 ناشر: آفرینگان

نویسنده : میشل پیکمال

مترجم :  مهدی ضرغامیان

تاریخ چاپ :        ۱۳۹۰

نویسنده در جلد اول این کتاب شصت حکایت و داستان کوتاه از شرق و غرب را برای نوجوانان روایت کرده بود . او که خود روزگاری معلم مدرسه بوده است می‌کوشد به کمک این حکایت‌ها خوانندة خود را با اندیشه‌ها و پرسش‌های اساسی فلسفه آشنا سازد . خطای بزرگی است که اگر فلسفه را برای بچه‌ها غیرقابل فهم بدانیم و از آن تصویری هولناک برای آنها بسازیم . کتاب دوم از این مجموعه بر موضوع « زندگی با همدیگر » تأکید می‌کند که به نظر می‌رسد امروزه ما از این بابت بسیار آسیب‌پذیریم . ما نمی‌توانیم فرزندانمان را بدون سلاح فکری در برابر طمع کسانی بگذاریم که می‌خواهند از آنها تنها مصرف‌کننده‌های منقطع از مغز بسازند . همچنین نمی‌توانیم آنها را به کسانی واگذاریم که به آنها به چشم سربازهای آتی جنگ‌های فکری خود می‌نگرند . باید به آنها کمک کنیم که با هم فکر کنند ، آنها را در مورد همگانی بودن مشکلات انسانی قانع کنیم و بدانیم که همگی ما در یک قایق نشسته‌ایم .

مدرنیته زایا و تفکر عقیم

( چالش تاریخی دولت مدرن و باروری علوم انسانی )

نویسنده : مجید ادیب زاده

موضوع : فلسفه و عرفان

تاریخ چاپ :        ۱۳۸۹

مسئله اصلی در این کتاب آن است که چرا مدرنیته در غرب ، همچون نیرویی زاینده به رویش علوم انسانی پاسخگو به مسائل و مشکلات جامعه مدرن غربی انجامید . اما در ایران همزمان با نوزایی و نوگرایی دولتی ، مدرنیته چهرة دیگری از خود به نمایش گذاشت و تفکر مدرن ایرانی عقیم ماند و سنت‌های علمی خاصی که پاسخگوی مسائل اجتماعی جامعة ایرانی باشد به ظهور نرسید . کتاب حاضر درآمدی بر شرایط تاریخی تفکر در حوزه علوم انسانی در طلوع ایران مدرن است ، دوره‌ای که در آن نهادهای جدید علمی – آموزشی به دست کارگزاران نخستین دولت مدرن ایرانی پایه‌گذاری شد و با خود رشد و گسترش علوم بویژه علوم انسانی را به همراه داشت . در طلوع ایران مدرن ، علوم انسانی نیز مورد اقبال واقع شد و گروه جدیدی از متفکران و دانشوران ایرانی به فراگیری این علوم گرایش پیدا کردند و در پی رواج آن در جامعة ایران برآمدند . از سوی دیگر نیازهای جدید دستگاه حکومت به ساز و کارهای جدید مالی ، مدیریتی و اداری ، همزمان با شکل‌گیری نهادهای حکومتی جدیدی چون کابینه یا هیئت دولت ، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری سبب شد تا حکومت با ایجاد دارالفنون‌ها ، مدارس عالی و بالاخره دانشگاه ، برای تربیت کارمندان و تکنوکرات‌های مورد نیاز در دستگاههای دولتی ، به طور مستقیم به رشد و گسترش علوم انسانی با کمک نهادهای علمی – آموزشی جدید تحت نظر خویش اقدام کند .

هایدگر و امر سیاسی

نویسنده : میگل د بیستگی

مترجم :  سیاوش جمادی

تاریخ چاپ :        ۱۳۸۹

پیوند احتمالی فلسفه هایدگر با امر سیاسی و کنش سیاسی او در سال 1933 به تحقیقی جداگانه و مستقل نیازمند است که مطلب را به دور از جنجال و تأثرات شخصی پیگیری کند . موضعگیری سیاسی هایدگر در سال 1933 به هیچ‌وجه نه قابل دفاع است نه قابل تطهیر . لیکن در این باره از عدالت نباید عدول کرد . به بیانی روشن‌تر می‌توان گفت که اعلام فهرستی از اقدامات اداری هایدگر در همنوایی با رژیم ضدبشری و تمامت‌خواه آلمان هیتلری موضوعی است که البته پیش‌تر به لحاظ اخلاقی محکوم شده است و به حکم محکمة نازی‌زدایی متفقین مجازات ممنوعیت از تدریس را در پی داشته است . هایدگر در نخستین درسگفتارهای دانشگاهی‌اش پس از رفع ممنوعیت تدریس او ، که بعدها با افزوده‌هایی منتشر می‌شود ، به مسئله امکان صلح واقعی – صلحی که بمب اتم آن را حفظ نکند و آتش‌بس نباشد – اشاراتی تأمل‌برانگیز دارد . کتاب چه باشد آنچه خوانندش تفکر و حتی عمده مضامین آن شاید درونمایة سیاسی کتاب را از چشم ما نهان کند . غوغایی که تقریباً از دهه 60 به بعد و بویژه پس از مرگ هایدگر در سال 1976 علیه سکوت هایدگر درباره هولوکاست اوج می‌گیرد چنان که در نامة شاگرد قدیمی هایدگر – هربرت مارکوزه – در فصل 6 همین کتاب هایدگر از محکوم کردن امر محکوم شده امتناع دارد .

کاغذ اخبار

نویسنده : لیلی فرهادپور

موضوع : به دنبال ….

تاریخ چاپ :        ۱۳۹۰

اولین روزنامه ایران نامی نداشت و آن را با عنوان «کاغذ اخبار » می‌شناختند . این روزنامه در دوشنبه 25 محرم 1253 هجری قمری مطابق با اول ماه مه 1837 میلادی در تهران منتشر شد . سه سال قبل از آن ( در سال 1250) فتحعلیشاه ( دومین شاه سلسله قاجار ) ، و یک سال قبل از آن عباس میرزا ولیعهد از دنیا رفته بودند . چنین بود که در زمان تولد روزنامه در ایران محمدشاه ، سومین پادشاه قاجار ، در مسند قدرت بود . زمانی که عباس میرزا ولیعهد در تبریز اقامت داشت وزیری بسیار لایق داشت به نام ابوالقاسم فراهانی ملقب به قائم‌مقام ، که در آخر عمر فتحعلیشاه وزیر این پادشاه نیز بود . محمدشاه ، پس از مرگ فتحعلیشاه ، قائم‌مقام را به وزارت خود برگزید ، اما یک سال بعد به تحریک حاج میرزا آقاسی او را کشت و آقاسی را به صدراعظمی نشاند . به این شکل ، کاغذ اخبار که مقدمات انتشار آن در زمان عباس میرزا و قائم‌مقام فراهم شده بود بعد از صدارت حاج میرزا آقاسی انتشار یافت . ماجراهای مطبوعات در ایران از کاغذ اخبار تا روزنامه‌های امروز داستانی دارد خواندنی .

وضع بشر

نویسنده : هانا آرنت

مترجم :  مسعود علیا

موضوع :           علوم اجتماعی

تاریخ چاپ :        ۱۳۹۰

کتاب “ وضع بشر” یکی از برجسته‌ترین آثار هانا آرنت فیلسوف آلمانی است که در سال 1958 منتشر شد . منتقدان به اتفاق این کتاب را یکی از تأثیرگذارترین نوشته‌های “آرنت ” می‌دانند . چنان‌که مجله نیویورکر دربارة این کتاب نوشته است : “ ترکیب توده عظیم عقلانی و عقل سلیم باعث شده است نگرش خانم آرنت به تاریخ و سیاست هم جذاب باشد و هم صریح . ” وضع بشر کتابی است سرشار از نگرش‌های غیرمنتظره که از بسیاری از وجوه به زمان حال بیشتر تناسب دارد تا زمان انتشارش در سال 1958 . هانا آرنت در این کتاب به بررسی انسانیت مدرن می‌پردازد و انسان را از منظر اعمالی که توانایی انجامش را دارد مورد واکاوی قرار می‌دهد . مسائلی همچون از بین رفتن عامل انسانی و آزادی سیاسی ؛ این پارادوکس که هر چه قدرت انسان در جستجوی فنی و انسان‌گرایانه افزایش می‌یابد کمتر قادر به کنترل پیامدهای اعمالش است ، از جمله مسائلی است که هنوز هم پیش ما رخ می‌نمایاند . کتاب در 6 بخش تنظیم شده است که به ترتیب عبارتند از وضع انسان ، حوزة عمومی و خصوصی ، تقلا ( زحمت ) ، کار ، عمل ، حیات فعال و عصر مدرن که در هر بخش به تفصیل به وجوه ریز و مختلف بحث پرداخته شده است . آرنت اگر چه هیچگاه تلاش نکرد مریدانی گرد خود جمع کند ولی همواره آموزگاری عالی مقام بود که تلاش می‌کرد چشمان خوانندگانش را با شیوه‌های نوین نگریستن به جهان و امور انسان آشنا نماید . او اغلب با طرح فرق‌گذاری و تمایزهای جدید که اغلب نیز سه وجهی بودند سعی داشت وجوه فراموش‌شده تجربه را تشریح کند ، گویی که دوپارگی‌های قراردادی و سنتی تفکرات و تخیلات منطقی او را محدود می‌کردند . “ وضع بشر “سرشار از این فرق‌گذاری‌هاست

نوشتا :  ادبیات ایران در 110 صفحه­­­

هجدمین شماره مجله ادبی نوشتا در سه بخش فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شد.

در شماره جدید نشریه ادبی نوشتا مطالبی چون “باغ باقلوا” کاظم رضا، چهار شعر از جواد مجابی، “یاداشت‌های خصوصی” شارل بودلر با ترجمه احسان مهتدی، “اذکار” برای بیژن الهی، “حالا و دیگر” نوشته‌ای از احمد میراحسان، “تدفین” از حسین خلیلی منتشر شده است.

همچنین در این شماره چند شعر از احسان مهتدی، شبنم سلطانی، کیارش سندسی، شروین سبطی، میثم ریاحی، رامین یوسفی، شیما بهروز و اشکان خطیبی نیز انتشار یافته است.

“نقد ساختاری سه قطره خون” نوشته جواد اسحاقیان، “در ستایس یک لبخند” نوشته سهراب مازندرانی، “توجه با انسجام جادویی آن‌چه که بوده” نوشته‌ای از حسن عالی‌زاده و کوشیار پارسی، “نوشتن با کلمات” نوشته محمد بیاتی، “نقد اسطبل” از داریوش معمار و آرش قلعه گلاب، “حیات باقی” نوشته علی محمدی، “وسه‌های صدا دار” از سید وحید افتخارزاده،”سعید تورک” از آنا رضایی، “شاه‌کاری برای یک فتانه‌ دل سنگی” از روح‌الله کاملی، “موضوع انشاء” از هوریا گاربیا ترجمه اسدلله امرایی،”حسن توزنده‌جانی” نوشته حسن مقاره، “خانم آبی آبی” نوشته زهره عارفی، “سیب” از فاطمه حسن‌پور، “مردی که سایه‌اش گم شد” از احمد شاه‌فرزان مطالبی هستند که در بخش فارسی این مجله منتشر شده‌اند.

در بخش عربی چند شعر از آدونیس با ترجمه سهیلا پرستگاری و در بخش انگلیسی شعرهایی از ریموند کارور با ترجمه شبنم سلطانی و باهار افسری منتشر شده است.

این نشریه به سردبیری محمدحسین مدل و مدیر مسئولی حسین واحدی‌پور منتشر می‌شود.

ماهنامه “گزارش موسیقی”

نخستین شماره از دوره جدید ماهنامه تحلیلی، خبری “گزارش موسیقی” با مطالبی درباره چهره‌ها و قطعات شاخص موسیقی کشور منتشر شد.

در این شماره مطالبی درباره غلامحسین بنان، گروه رستاک، نخستین سرود ملی ایران و موسیقی کودک منتشر شده است.

بخش موسیقی بین‌الملل این شماره نیز به مطالبی درباره برنامه امریکن آیدل، باب مارلی، موسیقی کلمبیا و… اختصاص دارد.

یادداشت‌هایی از افرادی همچون همایون خرم، هوشنگ ابتهاج، سالار عقیلی و ساسان سپنتا در کنار دل‌گفته‌های بنان که به شکل نوشتاری منتشر شده، از دیگر مطالب این شماره به شمار می‌رود.

دبیر تحریریه این ماهنامه، صبا رادمان و مدیرمسؤول آن سروش ریاضی است.

محمود توسلیان، پریس تنظیفی، محمود نورایی، لی لا رضایی، زهره نیلی، محمد صفاجویی، حسین سعیدی، ایمانه آرزومند و هوشنگ سامانی از جمله نویسندگان این نشریه هستند.

شماره نخست دوره جدید ماهنامه “گزارش موسیقی” در 80 صفحه تمام‌رنگی و گلاسه و به شکل دوزبانه با بهای 2000 تومان در مراکز فروش نشریات کشور در دسترس علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر قرار دارد.

انتشار شماره 41 مجله “شوکران”

شماره جدید نشریه “شوکران” با سه مقاله از خسرو سینایی ویژه “اگزوتیسم و پراکنده‌گزینی در ادبیات” منتشر شد.

اگزوتیسم چیست؟، پراکنده‌گزینی در ادبیات و هنر، و روش نگارش “بوف کور” (استفاده از پراکنده‌گزینی و اگزوتیسم) مقاله‌هایی هستند که به قلم سینایی منتشر شده‌اند.

شماره 41 “شوکران” در 14 صفحه با قیمت 1000 تومان منتشر شده است.