پول می گیرند تا بدحجابی را نهادینه کنند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» از نوری همدانی تا پروین احمدی نژاد:

طی روزهای اخیر مقامات و مسئولان، به ویژه روحانیون حامی دولت به بهانه های مختلف و از تریبون های رسمی راهکارهای مورد پسند خود علیه مبارزه با بد حجابی را یکی پس دیگری ارائه کرده اند. همزمان پروین احمدی نژاد، عضو شورای شهر تهران هم برای نخستین بار از توطئه ای خبر داده که در آن “گروهی با لجاجت و عناد ورزیدن و گروهی به طور ساماندهی شده موظف‌اند ضمن دریافت پول و با برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین‌شده، مسیرهایی را درطول روز در شهر طی کنند تا معضل بدحجابی را در جامعه نهادینه کنند”.

آیت الله نوری همدانی نیز دیروز با بیان اینکه مساله حجاب بخشی از جنگ مخملی دشمن علیه ایران و اسلام است از صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواست اهمیت حجاب رابرای جامعه تبیین کند و برنامه های فرهنگی علیه بد حجابی ارائه دهد. یک روز پیش از گفته های این روحانی تندروی حامی دولت، پروین احمدی نژاد نیز خواستار اشد مجازات برای “افراد بد حجاب” شده بود. پیش از این ها، مشاور رئیس سازمان جوانان در امور زنان و دختران هم از ایجاد شبکه سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه عفاف و حجاب تا پایان نیمه اول امسال خبر داده بود.

به گزارش ایسنا، آیت الله نوری همدانی از مراجع نزدیک به حکومت، روز گذشته در جمع دانشجویان بسیجی شیراز گفت: “حجاب یکی از مسائل مهم اسلام است که دشمن موفق شد در آندلس اسپانیای قدیم با ترویج بد حجابی و بی بندو باری، اسلام را از صحنه خارج کند تا مساجد به کلیسا تبدیل شوند.”

نوری همدانی سپس با بیان اینکه “باید با هوشیاری و شناخت دقیق دشمن، خود را برای مبارزه با جنگ مخملی آماده نگه داریم”، از صدا و سیما خواست با ساخت برنامه های فرهنگی موضوع و اهمیت حجاب را برای جامعه تبیین کند.

نوری همدانی از روحانیانی است که تاکنون بارها مساله حجاب را بخشی از تهاجم فرهنگی و به تعبیر وی جنگ نرم دشمن علیه ایران و اسلام قلمداد کرده و خواستار اجرای دقیق طرح گسترش عفاف و حجاب از راه های مختلف شده است.

یک روز قبل از سخنان نوری همدانی، پروین احمدی نژاد عضو شورای شهر تهران و خواهر محمود احمدی نژاد نیز در دفاع از طرح گسترش عفاف و حجاب طی سخنانی خواستار اشد مجازات برای افرادی شده بود که به گفته او “یا معاند هستند و یا از روی لجاجت با گسترش حجاب مخالفت می ورزند”.

به نوشته خبرآنلاین پروین احمدی نژاد ظهور و بروز بد حجابی را در جامعه را به سه دسته تقسیم کرده و گفته: “گروهی با لجاجت و عناد ورزیدن و گروهی به طور ساماندهی شده موظف‌اند ضمن دریافت پول و با برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین‌شده، مسیرهایی را درطول روز در شهر طی کنند تا معضل بدحجابی را در جامعه نهادینه کنند.”

او علت دیگر حجاب نامناسب برخی دیگر را “جهل” دانسته و افزوده: “گاهی لباس مناسب برای برخی از افراد در بازار پیدا نمی‌شود و لباس های نامناسب قیمت کمتری دارند که زنان نیز مجبور می‌شوند که این لباس‌ها را تهیه کرده و از آن استفاده کنند.”

پروین احمدی نژاد در بخش دیگری از گفته ها خود با وجودی که حجاب را یک حق فردی و اجتماعی دانسته اما با بیان اینکه رعایت حجاب ‌و‌ عفاف از یکدیگر تفکیک‌ناپذیر نبوده و با رعایت این اصول، آرامش، امنیت، رشد و سازندگی در جامعه به وجود می‌آید، خواستار شناسایی و اشد مجازات برای، به گفته وی متخلفین از این امر شده است.

همزمان با گفته های نوری همدانی و پروین احمدی نژاد، فروغ نیلچی زاده مشاور رئیس سازمان ملی جوانان نیز از ایجاد “شبکه سازمان های مردم نهاد” فعال در حوزه عفاف و حجاب تا پایان نیمه نخست سال جاری خبر داده است. او بدون اشاره به وظایف و نحوه اصلی عملکرد سازمان مذکور، راه اندازی چنین نهادی در سی استان کشور را در راستای حمایت از فعالان حوزه و تقویت اثر گزاری آنان در عرصه آگاه سازی و اطلاع رسانی دانسته است.

به گفته مشاور سازمان ملی جوانان ایجاد شبکه های فعال در حوزه عفاف و حجاب، که البته مشخص نیست دارای چه برنامه ها و وظایفی هستند با استقبال مرکز امور زنان و خانواده و همچنین معاونت امور فرهنگی وزارت کشور روبرو شده است. وی همچنین با بیان اینکه در طرح جامع عفاف و حجاب، وظایف قوای سه گانه و نیز برخی نهادهای انقلابی کشور به طور شفاف مشخص شده است، عنوان کرده: “در حال حاضر، اجرای بندهای مغفول مانده این طرح، همراه با انجام کار ویژه ای در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاه سازی، در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گرفته است.”

 به دنبال گفته های پروین احمدی نژاد و همچنین سخنان فرمانده پلیس تهران مبنی بر اجرای کامل طرح عفاف و حجاب “با سازو کارهای جدید”، دیروز نصرالله ترابی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم با انتقاد صریح از شیوه های برخود دولت با بد حجابی خواستار ایجاد ساختارهای اجتماعی مناسب با این مساله شد.

به گزارش پارلمان نیوز، این عضو اقلیت اصلاح طلب مجلس با اشاره به برخوردهای فیزیکی و خشن پلیس با مردم در اجرای این طرح گفت: “ساختارهای اجتماعی موجب می شود تا رفتارها تابع آن باشد، دولت در ایجاد نهادسازی و هدایت کلان هیچ تلاش بارزی نشان نداده است.”

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت در اجرای طرح مزکور هیچ توفیقی نداشته و تنها دست به فرافکنی زده، گفته: “دولت باید با ایجاد کانال ها و نهادسازی، سیاست های اجتماعی و فرهنگی جامعه را هدایت کند نه اینکه با این موضوع برخورد کند. اگر دولت در مبارزه با بدحجابی و عفاف موفق بود، این موضوع در اداره های دولتی و دانشگاه های دولتی می توانست خود را نشان دهد اما به صراحت می بینیم عملکرد دولت در این بین بسیار پایین است، حال آن که دولت به عنوان مجری این امر همچنان دست به فرافکنی می زند و دیگران را مقصر می داند که امری تعجب برانگیز است.”

وی افزوده: “بسیاری از مواقع دخالت‌های خشن نیروی انتظامی و دولت اثر عکس در جامعه خواهد داشت.”

طرح گسترش عفاف و حجاب چهار سال است در دستور کار دولت احمدی نژاد قرار گرفته و هر سال با آغاز فصل گرما نیروهای انتظامی با همراهی نیروهای بسیج با برخورد های تند و خشن به اجرای این طرح مبادرت ورزیده اند که با اعتراض های مردم و بسیاری از کنشگران اجتماعی روبرو شده اند. در این میان روحانیون تندروی حامی دولت هم با سخنان تحریک آمیز و برخی دیگر نیز با پیشنهادهایی که قابلیت اجرائی نداشته مسئولان را ترغیب به ادامه اجرای این طرح از طریق مختلف کرده اند.