بازگشت ناوهای ایران به سودان

نویسنده

» v

به گفته نیروهای نظامی سودان، ناوهای ایرانی روز جمعه به این کشور بازمی‌گردند. ماه گذشته نیز پس از اینکه خاروطوم اسرائیل را متهم به بمباران کارخانه نظامی این کشور کرد ناوهای ایرانی در بندر سودان پهلو گرفتند.

روابط ایران و سودان، پس از متهم کردن اسرائیل به حمله 23 اکتبر، تحت مراقبت قرار گرفته است. گزارش می‌شود که در این کارخانه سلاح‌های ایران نگهداری یا ساخته می‌شده است. به گزارش خبرگزاری رسمی سونا، ساوارمی خالد سعد، سخنگوی ارتش سودان می‌گوید: “دو ناو ایرانی در تاریخ ۳۰ نوامبر به بندر سودان می‌رسند و بر اساس قرارداد همکاری دریایی، سه روز در این بندر خواهند ماند.”

سعد گفت، یک ناو پاکستانی نیز از روز پنجشنبه دو روز در بندر دریای سرخ حضور خواهد داشت.

وی افزود این سه ناو در طی سفر خود “سوخت و دیگر اقلام لجستیکی” دریافت خواهند کرد.

اواخر ماه گذشته دو ناو ایرانی دو روز در بندر سودان توقف کردند که به گفته سعد به منظور حمایت از “روابط نزدیک سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک بین دو کشور بوده است.”

رسانه‌های عربستان سعودی حضور ناوهای خارک و نقدی را، که حامل نیروهای ویژه ایرانی بوده است، مورد انتقاد قرار دادند.

روابط بین تهران و ریاض سال‌هاست به خاطر مسائل سیاسی و امنیتی تیره است.

پرس تی‌وی، تلویزیون متعلق به دولت ایران، گزارش داد که ناوهای خارک و نقدی “برای رساندن پیام صلح به کشورهای منطقه و حفظ امنیت آبراهه های کشتیرانی در برابر تروریسم دریایی” در ماه سپتامبر به منطقه جیبوتی فرستاده شدند.

اسرائیل تمام اتهام‌های سودان مبنی بر انفجار کارخانه خارطوم را رد کرده است.

اما آموس گیلاد، یک مقام دفاعی ارشد اسرائیل گفت، “سودان از طریق مصر تبدیل به گذرگاه تحویل سلاح‌های ایران به تروریست‌های حماس و جهاد اسلامی شده است.”

هشت روز درگیری بین اسرائیل و حماس درغزه، پس از میانجی‌گری مصر پایان یافت و ۱۶۶ فلسطینی و ۶ اسرائیلی در این جنگ جان خود را از دست دادند.

اسرائیل ایران را متهم کرده است حماس را با موشک فجر-5 مسلح کرده است. حماس با این موشک‌ها تل‌آویو را هدف قرار داد.

خالد مشعل، رهبر تبعیدی جنبش حماس، مرتبا به سودان سفر می‌کند که آخرین آن پانزدهم نوامبر بود که طی آن  وی در نشست اسلام‌گرایان سودانی سخنرانی کرد.

مشعل گفت که سودان مهم‌ترین حامی شاخه نظامی حماس، یعنی گردان‌های عزالدین قسام، است.

خارطوم اسرائیل را به انتشار “اطلاعات جعلی” در مورد رابطه کارخانه یارموک، حماس و ایران کرده است.

وزارت خارجه سودان دست داشتن ایران در تولیدات کارخانه یارموک را تکذیب کرده است.

منبع: نیشن – ۲۶ نوامبر