غلامحسین کرباسچی: حرفی از حصر نزدم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» چند روایت از ضیافت افطاری روحانی

غلامحسین کرباسچی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی اسم آورد، مصباحی مقدم جلسه را ترک کرد، جواد امام از حاضران خواست برای ایجاد همدلی و وحدت و دوری از کینه و به ویژه سلامتی رییس دولت اصلاحات (سیدمحمد خاتمی) صلوات ختم کنند و سایت های جبهه پایداری با انتشار عکس های برخی چهره های اصلاح طلب از “حضور مجرمین فتنه در افطاری روحانی” نوشتند. با غلامحسین کرباسچی درباره اتفاقات این جلسه گفت و گو کرده ایم.

جلسه افطاری شب گذشته حسن روحانی با دبیران کل احزاب و شخصیت های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در حالی به پایان رسید که خبرگزاری فارس از ترک جلسه توسط “برخی شخصیت های سیاسی” در اعتراض به سخنان غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خبر داده است.غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم در مصاحبه با این خبرگزاری متعلق به سپاه گفته است: “بنده ضیافت افطاری رئیس جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد ترک کردم”. اومدعی شده: “آقای کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد در حالیکه اگر بناست او سید مظلوم باشد لابد ظلم کننده به او نیز نظام است….این درحالی است که او ظلم بزرگی به نظام مرتکب شده و از این رو به نظر بنده نشستن در فضای این جلسه مشروعیت ندارد”.

اما در جلسه دیشب حسن روحانی با نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی چه گذشت؟ ادعای مصباحی مقدم و محسن کوهکن، نایب رئیس جبهه پیروان که او هم به خبرگزاری فارس گفته “آقای کرباسچی نیز در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم (میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت” صحت دارد؟ یا آنطور که همین خبرگزاری به نقل ازمحمد پهلوان، یکی از فعالان اصولگرا نوشته غلامحسین کرباسچی خواستار رفع حصر شده وبرخی شخصیت‌های سیاسی ضیافت افطاری روحانی را ترک کرده اند؟ سراغ آقای کرباسچی رفته ام تا از اودر این باره سوال کنم. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می گوید: “ما اصلا راجع به رفع حصر حرف نزدیم. صحبت من این بود که همانطور که آقای روحانی روحانی نهضت مذاکره با خارج را راه انداخته، در داخل هم برای وحدت ملی باید احزاب و گروههای سیاسی چنین اقدامی صورت دهند و در همین جهت پیشنهاد کردم که آقای روحانی کانون ملی مذاکره در داخل درست کنند”.

غلامحسین کرباسچی توضیح می دهد: “گفتم که هیچ کدام از احزاب، گروهها و شخصیت ها و حتی کسانی که ممکن است رفتارشان در تعارض با نظام تلقی شود دنبال مقابله با نظام نبوده و نیستند. هیچ کدام از احزاب اصلاح طلب هم نمی خواهند خدشه ای به کشور و نظام و منافع ملی وارد شود بلکه دنبال امنیت ملی، منافع ملی، حقوق شهروندی و دموکراسی و آزادی و.. هستند. گفتم حتی آقای مهندس موسوی و حجت الاسلام کروبی هم اگر در این جمع بودند سرمسائل ملی کشور و امنیت کشور و توسعه کشوراگر وحدت و همدلی اتفاق بیفتد حتما خوشحال می شدند و نمی خواستند تعارضی ایجاد شود و دنبال تعارض نبودند”.

او همچنین می گوید: “ما ندیدیم کسی جلسه را ترک کند. آنجا چون جمعیت زیاد بود البته من دیدم آقای مصباحی مقدم بیرون رفت، فکر کردم شاید نمازی چیزی داشته که بیرون رفته، چون مغرب بود. حالا که خودش چنین گفته خب رفته. هیچ مساله دیگری هم نبود. آقای روحانی هم صحبت های خوبی درباره مشارکت مردم در انتخابات و جمهوری بودن و تعامل گروههای سیاسی گفت و اینکه کشور نباید در انحصار گروه خاصی باشد. از این جلسات و مذاکره و گفتگوی گروههای سیاسی هم استقبال کرد”.

در شبکه های اجتماعی عنوان شده که بادامچیان، عضو جمعیت موتلفه اسلامی در این جلسه بیانیه ای علیه مذاکرات هسته ای خوانده. از غلامحسین کرباسچی در این زمینه می پرسم، می گوید: “ایشان اصلا علیه مذاکره حرف نزد. همان حرف های رسمی مجلس و رهبری را مطرح کرد، بحثی از مخالفت با مذاکرات نبود. فقط راجع به پروتکل الحاقی صحبت کرد که من اصلا نمی دانم چقدر روی پروتکل الحاقی تسلط دارد یا خوانده است”.

در این جلسه الهه کولایی، کاظم جلالی و قدرت الله علیخانی چهره های اصلاح طلبی بودند که سخن گفتند و حداد عادل و اسدالله بادامچیان از اصولگرایان صحبت کرده اند.

اما در حالیکه سایت رجانیوز، تریبون جبهه پایداری و دلواپسان، با عکس هایی از محسن امین زاده، علی تاجیرنیا و چند چهره اصلاح طلب دیگر نوشته که مجرمین فتنه در جلسه افطاری روحانی حضور داشتند، برخی چهره های اصلاح طلب از حضور در این جلسه خودداری کرده اند. احمد پورنجاتی، نماینده سابق مجلس در صفحه فیسبوک خود نوشته است: “داستان مکرر هر ساله است؛ می دانم، عیب از من است که حال و حوصله افطاری های رسمی و مقاماتی!‌ را ندارم.از صبح تا حالا با خودم کلنجار رفته ام که:خوب نیست آدم دعوت رییس جمهور را برای دیدار و ضیافت افطار، نادیده بگیرد و امشب به جای حضور در «آنجا»، برود به افطاری دیگری که میزبان آن، یک دوست و همکار بازنشسته است. اما سرانجام نتوانستم خودم را قانع کنم. از همین جا، ضمن سپاس از جناب دکترنهاوندیان، رییس دفتر محترم رییس جمهور که کارت دعوت فرستاده بودند، از آقای دکتر روحانی نیز پوزش می خواهم”.

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت خاتمی هم در زیر استاتوس احمد پورنجاتی نوشته است که او هم نتوانسته با خود کنار بیاید در این ضیافت افطاری شرکت کند.