خامنه‌ای به احمدی نژاد: استعفایت را بنویس

نویسنده
حسین محمدی

» افشاگری اصولگرایان ادامه دارد

اصول‌گرایان هنوز هم به افشای بیشتر حاشیه‌هایی که درباره برکناری ناکام مصلحی وزیر اطلاعات وجود داشت، مشغول اند. از سوی دیگر پس از اعلام حذف احمدی‌نژاد از جریان انتخاباتی اصول‌گرایان، معاون رییس قوه ‌قضاییه در اظهاراتی به انتقاد از سکوت احمدی‌نژاد پرداخته؛ سکوتی که احمد توکلی نیز به آن واکنش نشان داده است.

 

تهدید ناکام

 پس از برکناری حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات توسط احمدی‌نژاد، و سپس ابقای وی توسط رهبر جمهوری‌اسلامی، که منجر به قهر یازده روزه محمود احمدی‌نژاد شد، اینک اصول‌گرایان به افشای برخی ناگفته‌های برکناری مصلحی پرداخته‌اند.

غلام‌علی میگلی‌نژاد، نماینده بوشهر در مجلس، درباره بحث استعفای مصلحی گفت: “احمدی نژاد یازده روز قهر کرده بود و دولت را به امان خدا رها کرد و پس از آن به دفتر مقام معظم رهبری رفت و حرفهائی زد که در تاریخ این انقلاب نبوده است.او خطاب به آقای خامنه ای گفت: ۴ شرط دارم اگر پذیرفتید برمی گردم و به عنوان رئیس جمهور این کشور ادامه کار می دهم.شرط های احمدی نژاد این بود که حجازی معاون رئیس دفتر رهبری برکنار شود، طائب نماینده ولی فقیه در سپاه برکنار شود، مشائی به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب شود و آقای مصلحی نیز تنها برای مدت ۳ ماه به وزارت اطلاعات بازگردد و پس از آن برکنارش می کنم و فرد دیگری جایگزین شود. مقام معظم رهبری نیز همچون گذشته با هوشمندی و درایت خود، هر ۴ شرط احمدی نژاد را رد کرد و خطاب به وی فرمود: هیچ یک از این شرط ها را نمی پذیرم و بروید به کارتان ادامه دهید.احمدی نژاد نیز بدون در نظر گرفتن بسیاری از مسائل به آقای خامنه ای گفت: می روم استعفا می دهم و آقا نیز بی درنگ ادامه دادند: همین الان برو استعفایت را بنویس و بیاور”.

از سوی دیگر، اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس، در مصاحبه ای درباره مساله عزل مصلحی گفته است: “در زمان آقای اژه ای هم چون چند روز به پایان دولت باقی مانده بود و قرار بود که وزیر جدید معرفی شود، مقام معظم رهبری حساسیت نشان ندادند. در این مورد هم، اگر آقای رئیس جمهور وزیر جدید معرفی می کرد، مشکلی پیش نمی آمد، اما چون  ایشان قصد داشتند خودشان سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده بگیرند، رهبری انقلاب به این موضوع ورود پیدا کردند. چرا که کسی که در راس این وزارتخانه قرارمی گیرد، باید مجتهد جامع الشرایط باشد. این امر از شرایط وزیر اطلاعات است”.

این نخستین بار است که اعلام می‌شود احمدی‌نژاد خواستار برکناری برخی از مقامات، از جمله رییس دفتر بیت رهبر جمهوری‌اسلامی شده است.

 

سکوت جنجالی

محمود احمدی‌نژاد در یک کنفرانس خبری در برابر چند سئوالی که پیرامون “جریان انحرافی” از وی پرسیده شد، گفته بود پاسخش تنها “سکوت الهام‌بخش وحدت” است؛حالا این پاسخ، اعتراض اصول‌گرایان را برانگیخته است.

ابراهیم رییسی معاون رییس قوه قضاییه دیروز در این باره گفت: “در مقابل انحراف نباید سکوت کرد. در مقابل انحراف باید اعلام موضع کرد. سکوت مقابل جریان انحرافی غلط است؛ باید روشن کرد انحراف چیست. ابعاد این انحراف کدام است تا خدایی ناکرده جامعه به آن مبتلا نشود، هر انحرافی این طور است”.

این در حالی است که سایت اینترنتی روزنامه ایران، سکوت احمدی‌نژاد در برابر پرسش خبرنگاران درباره جریان انحرافی را به سکوت حضرت مریم در برابر سران قوم یهود تشبیه کرده است.

از سوی دیگر احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز، در این‌باره گفته است: “این حرف واقعیت ندارد و هنگامی که رحیمی مورد تعقیب واقع شد، احمدی نژاد مقاومت زیادی انجام داد و حتی تهدید کرد در مقابل این اقدام ایستادگی می کند و در جلساتی که با وی برگزار شد اعلام کرد که این توطئه بر علیه دولت است. سه قاضی با سابقه آقایان اژه ای، رئیسی و خلفی که قضات با سابقه و خوشنام کشورمان هستند پرونده رحیمی را مطالعه کردند و یک سال  پیش به نزد احمدی نژاد رفتند و به وی گفتند ما سه قاضی به اتفاق آرا تایید می کنیم که توجه اتهام به آقای رحیمی قطعی است و باید تعقیب شود اما احمدی نژاد 100 دقیقه برای این 3 نفر سخنرانی کرد و از توطئه علیه دولت یاد کرد و به صورت قاطع از معاون اول خود حمایت کرد”.

پیش از این نیز بسیاری از اصول‌گرایان از سکوت احمدی‌نژاد در برابر “جریان انحرافی” انتقاد کرده و خواستار موضع گیری شفاف وی در این زمینه شده بودند.

آن زمان سایت جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نوشته بود: “رئیس جمهور محترم از سکوتی می گوید که اتفاقا باید گفت نه الهام بخش وحدت که مخرب نیز هست. آیا نه این است که سکوتی که منجر به کناره گیری دوستان خوب روزهای اول رئیس جمهور از ایشان می شود به نفع ایشان نیست… واضح است که سکوت نقل شده در بیان رئیس جمهور حتما در موقعیت فعلی به نفع شخص ایران و مصلحت کشور نیست”.

 در تحولی دیگر، سایت خبر آن لاین، نزدیک به علی لاریجانی، از احتمال سوال از احمدی‌نژاد در مجلس خبر داده است. این خبر در حالی منتشر شده که علی لاریجانی، رییس مجلس در سخنانی هشدار داده است که قوه مجریه در امر انتخابات مجلس دخالت نکند.

خبر آنلاین اما درباره احتمال سوال از احمدی‌نژاد نوشته است: “برای به جریان انداختن طرح سوال از رئیس‌جمهور، امضای ۷۳ نفر از ۲۹۰ نماینده مجلس هشتم  کافی است اما اکنون شمار امضا کنندگان به ۹۰ تن رسیده است.  از این رو علی الظاهر دیگر منعی برای شکستن تابوی سوال از رئیس‌جمهور وجود ندارد به جز چندین الا و مگر! عدم افشای اسامی نمایندگان متقاضی سوال از رئیس‌جمهور هم برای به تعویق انداختن این الا و مگرهاست. کما اینکه سیدرضا اکرمی به خبرآنلاین گفته بود که “جرات نمی‎کنیم از رئیس جمهور سوال کنیم. پوست مطهری را برای این کار کندند! “  و مطهری هم اعلام کرده بود که “برخی نمایندگان می گویند اگرطرح سوال ازرئیس جمهور راامضاکنیم از زندگی ساقط مان می کنند”.

به نظر می‌رسد پس از حذف احمدی‌نژاد از جریان انتخاباتی اصول‌گرایان، تصمیم‌ برای حذف قطعی و نهایی او گرفته شده است.

.