با تابلوی دیگران وارد انتخابات خواهند شد

نویسنده
شیرین کریمی

» اعلام خطر مصلحی

یک روز پس از ابلاغ بخشنامه دستگاه قضائی مبنی بر نظارت دادستان کل کشور بر جرائم انتخاباتی، وزیر اطلاعات پیش بینی کرد اعضای جریان انحرافی با “تابلوی” دیگر گروه های اصولگرا وارد گود انتخابات مجلس نهم شوند. همزمان یک نماینده مجلس نیز نسبت به تغییر فرمانداران در آستانه انتخابات توسط استانداران هشداد داد و آن را غیر متعارف خواند؛ برادر احمدی نژاد نیز رفتار “جریان انحرافی”را مشابه با “قایم باشک” توصیف کرد.

“انتخابات امسال با انتخابات‌های 32 سال گذشته تفاوت فاحش دارد.” این نظر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی است؛ کسی که ظهر چهارشنبه در میان مداحان پاسدار در مدرسه فیضیه حاضر شده بود تا بگوید “گروه فتنه” و “جریان انحرافی” قصد مقابله با رهبر جمهوری اسلامی را دارند. حیدر مصلحی در این ارتباط گفت: “جریان‌های غیر همسو با رهبری و گروه‌های فتنه، انحرافی و اصلاحات آمریکایی با وجود اینکه خواسته‌ها و نغمه‌های متفاوتی با هم دارند اما در یک سری مسائل با همدیگر تشابه دارند و خطی که دنبال می‌کنند خط مقابله با رهبری است. ”

مواضع دیروز مصلحی در واقع تکرار سخنرانی وی در در دهمین اجلاس مجلس خبرگان است. اواواسط شهریور امسال هم در اظهاراتی مشابه، به ائتلافات “علنی و عمدتاً مخفی” جنبش سبز با جریان انحرافی برای مقابله با “خط اصلی نظام” اشاره و متذکر شده بود: “از نگاه این جریان‌ها، به دست گرفتن کرسی ریاست‌جمهوری و کرسی‌های مجلس شورای اسلامی تنها راه تغییر نظام است؛ مدتی است که با روش‌های گوناگون جذب مردم در حال شکل‏گیری است.”

ادعاهای وزیر اطلاعات در حالی تکرار می شود که جنبش سبز اساسا در مخالفت با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در یک انتخابات مخدوش متولد شدو اعضای این جنبش از سوی رئیس مهمترین “خس و خاشاک” خوانده شده اند.

هواداران آیت الله خامنه ای و احمدی نژاد نام جنبش معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ـ– جنبش سبز ـ– را “فتنه” نهاده اند.

 

دلسوخته های نظام مراقب باشند

وزیر اطلاعات دیروز همچنین بر اساس “اطلاعات موجود” پیش بینی کرد که برای نخستین بار برخی نامزد های فتنه‌گران، گروه‌های انحرافی و اشخاصی منتسب به برخی “چهره‌های شاخص” با “تابلوی” گروه‌های دیگر به صحنه بیایند.

 وزیر اطلاعات همچنین ادعا کرد: “برخی خواص به بعضی از نامزدها گفته‌اند که لازم نیست دفاعی از ما داشته باشید، بلکه علیه ما حرف بزنید. کار شما فقط این باشد و وقتی کرسی مجلس را به دست آوردید سازماندهی بعدی را طراحی می‌کنیم.”

مصلحی در ادامه به مجموعه‌هایی که “دلسوخته نظام” خوانده هشدار داده که جریان انحرافی به دنبال این است که با “تابلوی” آنها به میدان بیاید. او همزمان به “خواصی” اشاره کرده است که تلاش می‌کنند “ردی” از آنها به جای نماند.

وی گفته است گروه های انحرافی تلاش می کنند در میان نیروهای خودی نظام شکاف ایجاد کنند؛ وی از همین رو افشا کرده که “رفت و آمدهایی” که در “حوزه” صورت می‌گیرد توسط جریانات “رصد” می‌شود.

 

 قایم باشک بازی جریان انحرافی

همزمان داوود احمدی نژاد نیز روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری فارس ـ نزدیک به سپاه ـ بار دیگر لب به انتقاد از جریان نزدیک به برادرش گشود و گفت این جریان از مسیر خود که مسیر شیطان است دست برنداشته است. او رفتار آن ها رابه “قایم باشک” تعبیر کرد و گفت: “(جریان انحرافی)به شرایط محیط نگاه می‌کند و تلاش می‌کند تا با توجه به آنها حرکت کند. ضمن اینکه این رفتارهای آنها بیشتر شبیه به یک قایم باشک بازی است که برای فریب ما صورت می‌گیرد.”
برادر بزرگتر محمود احمدی نژاد که ماه گذشته از ورود این جریان به “فاز نظامی” خبر داده بود در توضیح ساختار این جریان به تولید “ حلقه‌های” سیاسی، اقتصادی، فرهنگی جدا از حلقه‌های “اصلی و رسمی” نظام اشاره کرده و گفته: “آنها بسیاری از ساختارها را به حساب خود شکسته‌اند ضمن آنکه رفتارها و حرکت‌های نامیمون، منحرفانه و شیطانی هم داشته‌اند که معنای آنها ادامه‌دار بودن حرکات آنهاست.”

وی ماه گذشته نیز به چنین “حلقه هایی” اشاره کرده بود. در آن زمان وی ضمن هشدار نسبت به نقش جریان انحرافی در ایجاد و چینش حلقه‌های جدیدی از استانداران، از تلاش “حلقه های جداگانه” این جریان برای سازماندهی انتخابات خبر داده و گفته بود: “این جریان می‌خواهد انتخابات را طوری سازماندهی کند که افرادی به مجلس بروند که با فرهنگ انقلاب و به طور کلی با همه چیز انقلاب هماهنگ نباشند.”

 

عزل و نصب سیاسی فرمانداران

در همین ارتباط روز گذشته مسئول کمیته امنیت داخلی مجلس تغییرات فرمانداران توسط استانداران دولت را “سیاسی” خواند و در انتقاد از عزل و نصب های اخیر گفت: “گزارشات رسیده به ما متاسفانه این دغدغه و نگرانی را ایجاد می کند که نگاه سیاسی در تغییرات تقویت می شود، در حالی که در نزدیکی انتخابات دولت ها کمتر دست به تغییرات می زنند.”

 به اعتقاد پرویز سروری دولت ها عموما “حداقل ۷، ۸ ماه” قبل از هر انتخابات دفتر تغییراتشان را می بندند. دولت احمدی نژاد البته نشان داده چندان به این عرف پایبند نیست. شهریور امسال سایت جهان نیوز از صدور 50 حکم فرمانداری توسط “جریان انحرافی” خبر داد و نوشت: “این انتصابات در سفرهای استانی دور جدید نهایی خواهد شد.”

در آغاز چهارمین دور از سفرهای استانی هم که اواخر شهریور و از استان اردبیل آغاز شد، این سایت اصولگرا نوشته بود :“گروه انحرافی برنامه های جدیدی را برای دور جدید سفرهای استانی و در آستانه انتخابات اسفندماه در نظر گرفته و به نظر می رسد تغییرات مدیریتی اخیر هم در راستای اهداف این گروه برای انتخابات مجلس نهم باشد.”

در همان ماه، درفک نیوز  ادعا کرد در شهر رشت یک تیم هفت نفره متشکل از مدیران کل اقتصادی دستگاههای کشور به نمایندگی از “سرکرده گروهک انحرافی” با سفر به شهرستانهای مختلف در هر استان، در حال رایزنی جهت انتخاب افراد مورد تائید جریان انحرافی برای انتخابات مجلس است.منتقدان راست گرای جریان انحرافی، اسفندیار رحیم مشایی ـ رئیس دفتر احمدی نژاد- را به عنوان رهبر این جریان معرفی می کنند.

این پایگاه خبری تاکید کرده بود در آستانه انتخابات نهم مجلس فرمانداران برخی شهرهای استان گیلان طی چند روز تغییریافته اند.

پیشتر در ماه اردیبهشت سردار حسین قاسمی، فرماندار شیراز توسط استاندار فارس برکنار شده بود. در آن زمان جناح اصولگرا اعتقاد داشت سردار قاسمی به دلیل انتقاد از جریان انحرافی برکنار شده است. اندکی بعد محمد جعفری نیز به دلیل مشابه پس از پنج سال از سمت فرمانداری شهرستان لامرد در همان استان برکنار شد.

در یکی از آخرین موارد بحث برانگیز جعفر فرجی فرماندار شهرستان ری برکنار و ابراهیمی به عنوان سرپرست جدید فرمانداری این شهرستان معرفی شد.

فرجی در مصاحبه ای از فشارهای جریان انحرافی برای برکناری‌اش خبر داده بود. وی یک روز بعد از این مصاحبه حکم برکناری خود را دریافت کرد. او به فارس گفته بود: “با وجود فشارها، تا آخرین لحظه مسئولیت در برابر جریان فتنه و انحراف در صف سربازان ولایت خواهد ایستاد.”

در واکنش به این برکناری، داریوش قنبری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از وجود جریان هایی که قصد تغییر فرمانداران را در آستانه انتخابات دارند خبر داده و گفته بود: “این سنت در وزارت کشور نبوده که فرمانداران را در آستانه انتخابات تغییر دهند و یقیناً در پشت این تغییرات اهداف خاصی مدنظر است.”

گفتنی است صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات چندی پیش از ابلاغیه وزارت کشور به استانداران برای محدود کردن عزل و نصب فرمانداران در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داده بود.

این هفته سایت زندگی، از دیگر رسانه های اصولگرای مخالف دولت، از قول محسن یحیوی، تغییر برخی از استانداران و فرمانداران را در راستای “ارایه لیست کاندیداهای جریان انحرافی” به شهرستان ها توصیف کرد.
 یحیوی از اعضای جامعه اسلامی مهندسین است که محمدرضا باهنر نماینده اصولگرای تهران در مجلس دبیر کل آن است.

این سایت می نویسد گروه انحرافی احکام متعدد دیگری برای مسئولیت های استانی و شهرستان ها صادر کرده و راس این گروه ـ مشایی ـ شخصا این انتصابات را پیگیری می کند. 
دیروز پرویز سروری در واکنش به چنین تحولاتی از “غیر متعارف” بودن آن سخن گفت و تصریح کرد: “در حال حاضر دو سه ماه تا انتخابات باقی مانده و این فضای تغییرات همچنان وجود دارد و حتی فرماندار و استاندار عوض می شود، امر متعارفی نیست. همیشه در نزدیکی انتخابات تغییرات خیلی کمتر از این بوده است. ”

وی افزود اگر احتمال سیاسی و انتخاباتی بودن این تغییرات تقویت شود باعث ایجاد مشکلاتی در کار اجرایی انتخابات خواهد شد.

 

قوه قضائیه علیه جرائم انتخاباتی

 برگزار کنندگان اصلی انتخابات استانداران هستند؛ رای شماری محلی انتخابات نیز توسط فرماندارانی که توسط استانداران منصوب می شوند انجام می شود. آنها در نهایت گزارش شمارش آرا را به وزارت کشور ابلاغ می کنند. ناظران می گویند اغلب استانداران وابسته به جریان انحرافی هستند، و آنان را برگ برنده دولت در برگزاری انتخابات مجلس می دانند. 

این امر باعث نگرانی فزاینده مخالفان اصولگرای دولت بابت جابجایی آرا شده است و می کوشند با برگزیدن تمهیداتی از تقلب ممانعت به عمل آورند. در همین راستا دو روز پیش رئیس قوه قضائیه با ابلاغ بخشنامه ای دادستان کل کشور را مامور تشکیل ستادی ویژه کرد. بر اساس بخشنامه مذکور، در هر مرکز استان باید “ستاد ویژه ای” تشکیل شود تا به طور مستمر ضمن “پایش” فعالیت های انتخاباتی، همچنین وقوع “جرایم انتخاباتی” را پیش بینی و پیش گیری کند. مسئولیت این ستاد هایی بر عهده روسای کل دادگستری در مراکز استان هاست.