راه های دور زدن قطع وی پی ان ها در ایران

نویسنده

» گزارشی از اینترنشنال بیزنس تایم

مایا شوایدر

یک خبر خوب برای وبلاگ نویسان ایرانی. درست چند روز بعد از اینکه دولت ایران دسترسی به اینترنت را محدود کرد، یک گروه اعلام کرده است که راهی برای مسدود کردن وی پی ان ها پیدا کرده است.

پروژه آینیتا، یک گروه غیر انتفاعی است که وبسایت آن به انگلیسی و فارسی است و روز دوشنبه به خوانندگانش اعلام کرد که می توانند هم از آدرس  اچ تی تی پی اس و هم از نرم افزار “پراکسیفیر” ها در همه جا استفاده کنند. در این پست آمده است که اگر از این دو سرویس استفاده کنید، همه چیز کار خواهد کرد!

پروژه آینیتا نظرات را در همان لحظه منتشر نمی کند اما وبلاگ آن توضیحات مفصلی در مورد گزارش روز یکشنبه رویترز در مورد ممنوعیت وی پی ان ها منتشر کرد. وی پی ان ها یکی از ابزار مورد استفاده وبلاگ نویس های ایرانی برای دسترسی  به اینترنت سانسور شده در ایران است. این سرکوب از مدت ها پیش آغاز شده بود.

در واقع پروژه آینیتا با مهدی اخوان بهابادی، رئیس شورای عالی فضای مجازی  انجام داد  که در آن گفته بود که همه وی پی ان ها تا ماه آینده مسدود خواهد شد.

بهابادی همچنین گفت که دولت ایران با این اقدام جلوی سوء استفاده کاربران و نقض قوانین اینترنتی را می گیرد. کمیته فیلتر کردن اینترنت این اجازه را دارد که ناقضان قوانین را به دادگاه بکشند.

روز 20 فوریه، پروژه آینیتا گزارش داد که دولت ایران کسانی را که از وی پی ان های غیر قانونی استفاده می کنند، ردیابی می کند و به مشخصات خصوصی آنها دست پیدا می کند. روز 24 فوریه آینیتا اعلام کرد که کاربران که از موسسات خصوصی برای وصل شدن به اینترنت استفاده می کردند، برای وارد شدن به فیس بوک با مشکل مواجه شده اند. تا اینکه روز پنجشنبه گذشته، این وی پی ان ها کاملا قطع شد.

در ماه ژانویه، رمضانعلی سبحانی فرد، رئیس کمیسیون اطلاعات و فن آوری ارتباطات، به خبرگزاری مهر گفت که ایرانی ها بزودی می توانند از وی پی ان های قانونی استفاده کنند که با دولت اجازه می دهد نظارت بیشتری بر اینترنت داشته باشند.

سایت های محبوبی مثل فیس بوک، یو تیوب و جی میل سال هاست که در ایران فیلتر هستند. گزارش هایی هم آمده است که در آخرین سرکوب هل گوگب و یاهو هم مسدود شده است.

ماه سپتامبر گذشته، دولت ایران گفت که قصد دارد اینترنت داخلی را راه اندازی کند که بسیاری بیم آن دارند که این اقدام روش دیگری برای کنترل دسترسی به اینترنت باشد. اینترنت داخلی ایران هنوز راه اندازی نشده است اما با قطع شدن اخیر وی پی ان ها بعید نیست که بزودی کارش را آغاز کند.

اینترنشنال بیزنس تایم، 11 مارس