پیشرفت مذاکرات هسته ای

نویسنده
هافینگتون پست

» گفته های اندی شرمن به صدای آمریکا

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا بر سر مسئله هسته‌ای ایران، روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با سرویس فارسی صدای آمریکا گفت، امید برای توافق نهایی هنوز وجود دارد.

وندی شرمن با اشاره به دور آخر مذاکرات در نیویورک که با مجمع عمومی سازمان ملل تلاقی دارد گفت: “من اعتقاد دارم در حال پیشرفت هستیم. تصمیمات بسیاری مهمی وجود دارد که باید گرفته شود.”

وی افزود: “این مذاکراتِ بسیار بسیار پیچیده‌ای است که جزئیات تکنیکی زیادی دارد. به نظر در مجمع سازمان ملل پیشرفت کردیم و تقریبا تمام وزرای خارجه ۱+۵ بصورت دوجانبه با ایران دیدار کردند که به پیشرفت درک متقابل کمک می‌کند.”

شرمن گفت، درک متقابل بین ایران و آمریکا حیاتی است.

وی گفت: “هر دو باید نسبت در رفتار با طرف مقابل تغییر کنیم. اهداف ساده‌ای داریم. مجموعه ۱+۵ اهداف ساده‌ای دارد… ما می‌خواهیم مطمئن شویم ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.”

ماهیت دقیق مذاکرات نامشخص است اما شرمن گفت، مذاکرات با همتایان ایرانی بر دو موضوع تمرکز داشته است. “مسلما یکی مذاکرات هسته‌ای است که در مباحثات ما مرکزیت دارد. دیگری شهروندان آمریکایی است که در ایران زندانی هستند.”

جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست در تهران و همسرش در ایران زندانی هستند. وی گفت: “ما اصلا دلیل آن را نمی‌دانیم.” وی افزود،‌ حسن روحانی و جواد ظریف در استفاده از رسانه‌های آزاد آمریکا بسیار حرفه‌ای هستند.

وی گفت:‌ “با این حال یک خبرنگار روزنامه بسیار بزرگ آمریکا، بدون هیچ دلیلی در کشور ما زندانی است. ما شهروندان آمریکایی، امیر حکمتی و کشیش عابدینی را داریم که مدتهای طولانی است در این کشور زندانی هستند و واقعا امیدوار بودیم پرزیدنت روحانی هنگام آمدن به آمریکا رفتاری بشردوستانه انجام می‌داد.”

رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی در سازمان ملل به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: “هیچکس نباید شک داشته باشد که مصالحه و توافق در این مسئله به نفع همه، خصوصا کشورهای منطقه است.”

روحانی همچنین به تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا و اروپا اشاره کرد و گفت: “اراده ملت ما مذاکرات با قدرت‌های غربی را در برنامه گذاشته است، نه تحریم و تهدید.”

شرمن در گفتگو با صدای آمریکا گفت، برداشتن تحریم‌ها برای ایران یک نعمت خواهد بود. وی گفت: “باید به شما بگویم به محض این‌که تحریم‌های اصلی را برداریم که در مراحل اولیه توافق صورت می‌گیرد، جهان به ایران سرازیر می‌شود. بسیاری از هیئت‌های بین‌المللی پیشاپیش به ایران رفته‌اند و شروع کرده‌اند ببینند چه کارهایی می‌توان انجام داد. مهم است که نشان دهیم توافق ماندگار است و سال ها ادامه می‌یابد چون مدت‌هاست که تلاش می‌کنیم مسائل حل شود.”

شرمن در مورد، گمانه‌زنی‌ها در مورد دیدار رودرروی باراک اوباما و حسن روحانی در حاشیه سازمان ملل یا حتی یک مکالمه تلفنی مانند سال گذشته، گفت: “چیزی که اکنون لازم است مذاکره بر سر جزئیات است و رهبران تصمیم‌گیرنده باید به جامعه بین‌المللی تضمین بدهند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.”

منبع: هافینگتون پست - 26 سپتامبر