اعدام شیطان و قاچاقچی مواد مخدر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» دست کم ۱۴ نفر دیگر به دار آویخته شدند

خبرگزاری‌های حکومتی از روز ۱۱ اردیبهشت ماه تا کنون از حدقل اعدام ۱۴ شهروند به اتهاماتی نظیر “قاچاق مواد” و “آزار و اذیت جنسی” در نقاط مختلف ایران خبر داده‌اند که در برخی از آن‌ها از افراد اعدام شده با صفت “شیطان” یادشده است.

 موارد اجرای احکام اعدام در ایران به صورت منظم و کامل منتشر نمی‌شوند، ‌اما آمارهای رسمی اعلام شده در ماه جاری نشان می‌دهد، ‌که شاخص آماری این مجازات سنگین نسبت به فرودین ماه که تنها در ده روزه پایانی آن ۲۷ مورد اعدام گزارش شده بود، کاهش یافته است.

در همین ماه همچنین کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از صدور حکم اعدام برای دو زندانی سیاسی کرد از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام محاربه خبرداده است؛ انتشار اخبار صدور این احکام تنها چند روز قبل از ۱۹ اردیبهشت، ‌سالگرد اعدام پنج زندانی سیاسی در زندان اوین که چهار تن آن‌ها کرد بودند، صورت گرفته است.

 

اعدام با اسامی اعلام شده

روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه خبرگزاری‌های رسمی از اعدام دست کم ۱۰ نفر در تهران و تبریز به اتهام مواد مخدر و “آزار و اذیت جنسی” خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، ۹ نفر از این افراد در ارتباط با دو پرونده جداگانه به صورت جمعی در محوطه زندان اوین در تهران به دارآویخته شده‌اند.

منابع خبری رسمی در مواردی از این دست معمولا از اعلام اسامی افراد اعدام شده خودداری می‌کنند، اما در این مورد اسامی افراد همراه گزارش منتشر شده است.

اسامی این افراد که محکومان “دو پرونده جداگانه” مرتبط با جرایم مواد مخدر هستند رضا گلشنی، ابوالفضل نوروزی، مجید حیدرخانی، مجید دوستی، مجید ماندهی، علی علایی و بابک پرآورزر، بهمن و بهزاد نبوی اعلام شده است.

در قوانین مجازات اسلامی، برای محکومانی که به اتهاماتی نظیر قاچاق مقادیر مشخصی از مواد مخدر، تجاوز، سرقت مسلحانه و ارتداد محکوم شوند، مجازات اعدام پیش بینی شده است.

در روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه همچنین خبرگزاری آفتاب در گزارشی با عنوان “اعدام شیطان در تبریز” از به دارآویخته شدن مردی “که دختران کم سن و سال را به بهانه‌های مختلف اغفال می‌کرد” در زندان تبریز خبر داده است.

این خبر روز دوشنبه، ۱۸ اریبهشت منتشر شده، اما سازمان حقوق بشر ایران، که کار مستندسازی آمار اعدام در ایران را به عهده دارد، بر اساس منابع خودش اعلام کرده که این فرد روز ۱۳ اردیبهشت ماه در تبریز اعدام شده است.

چند روز از اعلام این خبر، ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه، از اعدام چهار زندانی دیگر خبر داده که در زندان شاهرود به دار آویخته شدند.

ایسنا، ‌با اعلام اسامی اختصاری این چهار نفر، نوشته است که ۳ نفر از آن‌ها اهل ارومیه در غرب و یک نفر دیگر هم اهل رشت در شمال کشور است. اتهامات همگی آن‌ها حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام شده است.

به گزارش آژانس خبری “کردپا” یکی از این زندانیان به نام چنگیز مجیدی کُرد و اهل ارومیه بوده است.

روابط عمومی دادگستری استان سمنان در اطلاعیه‌ای که در رابطه با این اعدام‌ها منتشر کرده نوشته است: ‌”دستگاه قضایی با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در برابر کسانی که امنیت و سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازند و موجب تباهی خانواده‌ها و جوانان می‌شوند قاطعانه ایستاده و با اجرای احکام الهی نسبت به سالم سازی جامعه اقدام می‌کند.”

خبرگزاری‌های رسمی به جز موارد فوق در اردیبهشت ماه، موارد دیگری از اجرای احکام اعدام را گزارش نکرده‌اند، اما تنها در ۱۰ روز پایانی فروردین ماه دست کم ۲۷ مجرم مرتبط با مواد مخدر خبر داده‌اند.

در دو ماهه گذشته موارد زیادی از صدور احکام اعدام به اتهامات مختلف منتشر شده است.

در روز ۲۷ فروردین ماه، خبرگزاری فارس به نقل از رئیس کل دادگستری استان اردبیل از محکومیت ۸۵ نفر که از آن‌ها به عنوان “قاچاقچی عمده مواد مخدر” یاد شده است، به مجازات اعدام در استان اردبیل خبر داد.

 غلامعلی رضایی، رئیس کل دادگستری اردبیل در توضیح بیشتر گفته بود: “تعدادی از ۸۵ محکوم به اعدام در سال گذشته با صدور حکم به جزای اعمالشان رسیده‌اند و احکام دیگر محکومان به اعدام نیز امسال اجرا می‌شود”.

متوسط اعدام در ایران از آغاز سال ۲۰۱۱ تا کنون، بیش از دو نفر در روز بوده که جمهوری اسلامی را در مقام دومین اعدام کننده در جهان، پس از چین، قرار می‌دهد. آمارهای سال نود نشان می‌دهد، این نسبت در سال گذشته بیشتر شده است. فعالان حقوق بشر در آخرین روزهای سال ۹۰ پیش بینی کردند که در سال آینده جمهوری اسلامی به رتبه‌های بالاتری در این جدول صعود کند.

 

صدور حکم اعدام برای دو شهروند کُرد

گزارش‌های مرتبط با مجازات اعدام در اردیبهشت ماه اما محدود به صدور و اجرای احکام مرتکبان به جرایم کیفری محکوم نبود، در همین ماه منابع خبری چندین مورد صدور احکام اعدام را برای فعالان سیاسی گزارش کرده‌اند.

در یک مورد کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به نقل از منابع محلی اعلام کرده است دو شهروند کُرد اهل روستای نلاس از توابع شهرستان سردشت از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب پژاک در تاریخ ۲۲ فروردین به اعدام محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش ابراهیم عیس‌پور و سیروان نژاوی، روز ۱۴ تیرماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر ارومیه منتقل شده‌اند.

کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین اعلام کرده است که این افراد به مدت نزدیک به دو ماه و نیم در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر ارومیه در رابطه با اتهامات مطرح شده مورد بازجویی و شکنجه‌ قرار گرفته‌اند.

در سالهای گذشته جمهوری اسلامی تعدادی از زندانیان کرد را به اتهام همکاری با احزاب مخالفت حکومت اعدام کرده است.

بیش از دو سال پیش فرزاد کمانگر، ‌معلم، نویسنده و فعال مدنی کُرد، به همراه چهار زندانی عقیدتی دیگر که سه نفر آن‌ها کُرد بودند در ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ بدون اطلاع و حضور خانواده و وکلا در زندان مرکزی اوین اعدام شدند.

به گفته سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر در حال حاضر حکم دست کم ۱۶ زندانی سیاسی کرد به تائید مراجع قضایی رسیده و هر لحظه احتمال اجرای آن‌ها وجود دارد.