عیسی سحرخیز با دنده شکسته در سلول انفرادی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اتهام، توهین به آیت الله خامنه ای

بعد از گذشت بیش از 40 روز از بازداشت عیسی سحرخیز، وکیل این روزنامه نگار سرشناس دیروز موفق به دیدار با وی شد. سحرخیز که بادنده شکسته، همچنان در بند الف  سپاه در زندان اوین و در سلول انفرادی زندانی است، با اتهاماتی چون” شرکت در اغتشاشات”، “تشویق به شرکت در اغتشاشات” و توهین به آیت الله خامنه ای روبروست. نسرین ستوده، وکیل و همسر سحرخیز در مصاحبه با روز از وضعیت وی سخن گفته اند.

خانم سحرخیز با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی همسرش به “روز” گفت: با وجودی که روز دستگیری، دنده های آقای سحرخیز را شکسته اند اما تاکنون او را تحت مداوا قرار نداده و پیش پزشکی نبرده اند و این مساله به شدت ما را نگران کرده است.
او در عین حال خبر داد که قرار است روز دوشنبه به همراه دخترش در زندان اوین با آقای سحرخیز دیدار خواهد کرد.
خانم سحرخیز افزود: یکبار به آقای سحرخیز گفته اند که به زودی آزادت می کنیم و به فکر تهیه وثیقه باش اما به قول خود عمل نکرده و او را آزاد نکرده اند و او اکنون در بند 2 الف سپاه نگهداری می شود.
نسرین ستوده، وکیل عیسی سحرخیز هم که دیروز با او در زندان اوین ملاقات داشته به روز گفت: “اولین اتهامی که در روزهای نخست بازداشت  به آقای سحرخیز تفهیم کرده اند «شرکت در اغتشاشات» و «تشویق به شرکت در اغتشاشات» بوده، در حالیکه هیچ گونه مدرک و سندی دال بر این قضیه ندارند. چون آقای سحرخیز را در منزلی مسکونی در شمال کشور بازداشت کرده اند و او در تجمعات حضور نداشته است.”
خانم ستوده افزود: “البته از لحاظ قانونی، حضور در تجمعات به هیچ عنوان جرم محسوب نمی شود اما هیچ نوع مدرک و دلیلی نیز برای اثبات چنین چیزی درباره آقای سحرخیز وجود ندارد.”
به گفته خانم ستوده، سه هفته پس از بازداشت، آقای سحرخیز را به بازپرسی منتقل و سه اتهام جدید به او تفهیم کرده اند.
وکیل سحرخیز در این مورد توضیح داد: “توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور سه اتهامی است که به آقای سحرخیز تفهیم کرده اند در حالیکه این اتهامات دارای اشکالات عدیده قانونی است و برخلاف قانون، سه هفته پس از بازداشت به ایشان تفهیم شده است. از سوی دیگر امروز آقای سحرخیز را با لباس زندان برای ملاقات آورده بودند که این امر نیز کاملا خلاف آئین نامه زندان ها است.”
خانم ستوده با اشاره به اینکه موکلش در بند 2 الف سپاه زندانی است، افزود: “در ملاقات  دیروزمتوجه شدم که علیرغم دستور 3 روز پیش قاضی پرونده برای انتقال آقای سحرخیز به بند عمومی، او همچنان در بند 2 الف سپاه در سلولی انفرادی به همراه 3 زندانی دیگر نگهداری می شود و در بی اطلاعی کامل  به سر می برد. اواز روزیکه بازداشت شده هیچ گونه خبری از خارج از زندان و امکان تلفن، روزنامه و کتاب نیز ندارد در حالیکه باید با دستوری که قاضی پرونده صادر کرده در اسرع وقت به بند عمومی منتقل شود و از امکان تلفن و دسترسی به روزنامه و کتاب بهره مند شود.”
به گفته او، موکلش تنها یک جلد قرآن در اختیار دارد و کتاب نهج البلاغه را نیز از زندانیان دیگر گرفته است.
وی وضعیت روحی سحرخیز را «بسیار خوب» توصیف کرد و گفت: “آنچه که باعث نگرانی شدید من به عنوان وکیل ایشان و خانواده آقای سحرخیز شده شکستگی دنده است که هنگام بازداشت شکسته اند و علیرغم اصرار ایشان تاکنون هیچ گونه مداوایی در این جهت صورت نگرفته است. از سوی دیگر آقای سحرخیز دچار آلرژی شدید و خطرناکی هستند که می تواند وضعیت مخاطره آمیزی برای او ایجاد کند.”
گفتنی است خانم ستوده به همراه نسیم غنوی و مینا جعفری، وکالت عیسی سحرخیز را بر عهده دارند.