کدام فرمانده دیگر به درد نمی خورد؟

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» فیروزآبادی: نباید برای دل رییس جمهور کار کرد

در شرایطی که در سالهای اخیر تعداد زیادی از فرماندهان نظامی از جمله فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش وارد دولت یا مجلس شده اند، رییس ستاد کل نیروهای مسلح در اظهاراتی با کنایه گفته “فرمانده نظامی نباید برای دل رئیس‌جمهور کار کند” و مدعی شده است که “فرماندهی که عشق به سازمانش نداشته باشد، فرمانده نیست و بدرد نمی خورد.”

حسن فیروزآبادی در جریان مراسمی با عنوان “همایش تبیین علمی فرماندهی مطلوب از منظر فرماندهی کل قوا” گفته: “یکی از شاخص‌های طراحی الگوی فرماندهی مطلوب در نیروهای مسلح اندیشه‌های نظامی فرمانده معظم کل قواست.اندیشه نظامی آقا بدلیل سوابق او مهمترین فاکتور تربیت فرمانده مطلوب است.”

او همچنین اضافه کرده که “در انتصاب‌ها بسیار مراقب باشید، از فرماندهی دسته تا فرماندهی سپاه مراقبت کنید که مبادا فرماندهی آلوده به کار گماشته شود که این توصیه امیرالمومنین است.”

رییس ستاد کل نیروهای مسلح بدون اینکه از فرمانده ای نام ببرد همچنین گفته است: “فرمانده نباید برای دل رییس جمهور و اینکه مثلا «وزیر ارتباطات» شود، کاری کند بلکه نظامی یعنی کسی که فقط نیروهای مسلح را ببیند و نه چیز دیگری. فرماندهی که عشق به سازمانش نداشته باشد فرمانده نیست وبه درد نمی‌خورد.”

او همچنین در سخنان خود از محسن رضایی، غلامعلی رشید، حسین حسنی سعدی، عطاءالله صالحی، محمد باقری، حسین سلامی، عزیزجعفری، قاسم سلیمانی به عنوان “الگو و اسوه” فرماندهان نظامی یاد کرده است.

حسن فیروزآبادی در شرایطی این اظهارات را مطرح کرده که پیش از انتصاب به عنوان ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و دریافت درجه “سرلشکر بسیجی” از سوی آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۶۸تنها سابقه حضور در هلال احمر و جهاد سازندگی استان خراسان را داشته است. سوابق او که پزشک متخصص تغذیه است در جریان جنگ ۸ساله ایران و عراق نیز به مسئولیتش در “سازمان امداد و درمان جنگ” و ریاست “امور پناهگاه ها و دفاع غیرعامل” برمی گردد.

البته با توجه به اینکه او در اظهارات کنایه دار خود نامی از کسی نبرده است به طور دقیق مشخص نیست که منظور او از فرماندهی که به واسطه کار دولتی یا کار برای دولت “به درد نمی خورد” چه کسی است اما گزینه هایی را در این ارتباط می شود یافت.

حسن فیروزآبادی به طور مشخص در مثالی که عنوان کرده از “وزیر ارتباطات” نام برده است. “سرتیپ محمدحسن نامی” از فرماندهان عالی رتبه ارتش بود که در سال ۱۳۹۱از سوی محمود احمدی نژاد رییس وقت دولت جمهوری اسلامی به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب و با رای مجلس در یک سال آخر دولت او با این سمت فعالیت کرد.

اما به نظر نمی رسد که کنایه فیروزآبادی به محمدحسن نامی باشد چرا که خود او در ۱۹شهریورماه سال ۱۳۹۲پس از پایان کار دولت احمدی نژاد، سرتیپ محمدحسن نامی را طی حکمی به عنوان جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس منصوب کرد و نامی هم اکنون شغل دولتی ندارد.

در سالهای اخیر اکثر اعضای نهادهای نظامی بویژه سپاه پاسداران که وارد دولت شده بودند پس از پایان کار به نهادهای نظامی خود برگشته اند. از جمله پرویز فتاح که در دولت نخست محمود احمدی نژاد از قائم مقامی در قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه به وزارت نیرو رسید پس از پایان کار با حکم فرمانده سپاه مجدد به این نهاد نظامی بازگشت و به ریاست بنیاد تعاون سپاه منصوب شد.

تعدادی دیگر از اعضای سپاه همچون محمدحسین صفارهرندی، وزیر ارشاد اسلامی ویا حیدرمصلحی، وزیر اطلاعات نیز پس از برکناری و پایان کار در دولت هم اکنون با سمت هایی همچون معاون فرهنگی راهبردی و یا مشاور عالی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه دوباره در این نهاد نظامی فعالیت می کنند.

به نظر می رسد که بازگرداندن مجدد اعضای سپاه پاسداران پس از شغل دولتی به این نهاد نظامی به نوعی مورد تایید بودن فعالیت های این افراد در دولت از سوی سپاه پاسداران، فرمانده کل این نهاد نظامی و نماینده آیت آلله خامنه ای است.

اما یکی از فرماندهانی که به نظر می رسد کنایه حسن فیروزآبادی می تواند متوجه او باشد، سرتیپ پاسداررستم قاسمی فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا سپاه و وزیر نفت در دولت احمدی نژاد است.

رستم قاسمی که فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا سپاه را از سال ۱۳۸۰و پس از محمدعلی (عزیز) جعفری فرمانده کنونی کل سپاه برعهده داشت، در مردادماه ۱۳۹۰از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی و با رای اعتماد بالا به این سمت منصوب شد.

رستم قاسمی تنها کسی از مجموعه سپاه است که پس از پایان کارش در دولت احمدی نژاد به سپاه بازنگشت. او ابتدا در تابستان ۹۲ از سوی سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع در دولت حسن روحانی به عنوان مشاور عالی وزیر منصوب و مدتی بعد نیز از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی به عنوان مشاور معاون اول رییس جمهور منصوب شد. او دبیری ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با ریاست اسحاق جهانگیری و همچنین دبیری ستاد توسعه اقتصادی ایران و سوریه به ریاست حسن روحانی را نیز برعهده دارد.

رستم قاسمی ۲۷دی ماه در گفت و گویی با خبرگزاری فارس درباره اینکه چطور از وزارت نفت در دولت احمدی نژاد به اشتغال در دولت حسن روحانی رسیده است گفته بود: “من سرباز انقلابم و هرجا لازم باشد خدمتگزارم و امروز هم احساس کردیم که کار در عراق و سوریه که علاوه بر جنبه‌های اقتصادی پیچیدگی‌های خاص خود را نیز دارد فعالیت کنیم، دوستان پیشنهاد دادند و با توجه به اینکه پرونده عراق و سوریه به دست دوستان و همکارانمان پیگیری می‌شود، برای من پست و مسئولیت مهم نیست در همه دولت‌ها تا آنجا که توان داشته باشم به نظام خدمت کردم و امروز کار در سوریه و عراق برای نظام مهم است.”

وی همچنین درباره اینکه آیا پس از وزارت نفت و در دوره سمت های جدید خود در دولت حسن روحانی با قرارگاه خاتم الانبیای سپاه رابطه ای دارد نیز اعلام کرده بود که “من مسئولیتی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء ندارم اما مشورت‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهم.”

او در این گفت و گو به طور مشخص اشاره نکرده بود که “مشورت ها” درباره قرار گاه خاتم الانبیاء را به چه کسانی می دهد.
رستم قاسمی از سوی دیگر کسی است که نام او در جریان پرونده اختلاس بابک زنجانی مطرح شده است.۱۶مهرماه امیرعباس سلطانی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از پرونده بابک زنجانی گفته بود: “پای آقایان مصلحی، حسینی، قاسمی و بهمنی در تایید نام زنجانی آمده است.”
او البته توضیح داده بود که رستم قاسمی “در این زمینه مطلع نبوده است. مثلا احمدی نژاد یک بار دستور داده با این فرد یعنی زنجانی همکاری شود. رستم قاسمی هم به استناد به سخن احمدی نژاد این دستور را به معاونانش داده است و این گونه نبوده که با هر مراجعه زنجانی به وزارت نفت از وزیر اجازه گرفته باشد. به استناد سفارش رئیس جمهور وقت و وزیر کارهای او انجام می شده است.”

حسن روحانی رییس کنونی دولت جمهوری اسلامی ۸ اسفندماه در جریان سفر به استان هرمزگان در جمع نمایندگان این استان گفته بود: “گروهی به عنوان دور زدن تحریم‌ها، منافع ملی را دور زدند و پول بیت‌المال را برداشتند، اما امیدواریم که با همکاری تمام دستگاه‌های کشور این پول به بیت‌المال بازگردانده شود…دیدیم که چطور «یک گروه» با عنوان دور زدن تحریم‌ها چگونه منافع ملی را دور زدند و پول ملت را برداشتند و ما امیدواریم که با همکاری تمام دستگاه‌ها این پول به بیت‌المال برگردانده شود.”

او بدون ذکر نام بابک زنجانی به جزییات بیشتری در این باره اشاره وتاکید کرده بود که “دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری که گفته می‌شود همه‌اش پول نقد نیست، بخش بزرگی از آن پول نقدی است که به او داده بودند که بدهی‌های ما را پرداخت کند. عده‌ای در کشور سختی می‌کشند و دچار مشکل هستند و عده‌ای با حیله پول بیت‌المال را برداشتند؛ آن هم نه به مقدار کم. زمانی که بحث فساد سه هزار میلیارد تومانی مطرح بود، دهان‌ها از این میزان باز بود و اکنون ۹ هزار میلیارد تومان است. تازه ما مطمئن نیستیم که این ۹ هزار میلیارد تومان همه‌اش باشد و ممکن است «چیزهای دیگری» هم باشد که بعداً کشف شود.”