شهامت قبول اشتباه ندارند

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» پس از محرومیت بانوان ایران از مسابقات کاراته اسلامی، دستوردهنده تکذیب کرد

هفته پیش در رقابتهای کاراته بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی در اندونزی، تیم کاراته بانوان ایران به دلیل اضافه کردن غیرمجاز به پوشش اسلامی مورد تایید کنفدراسیون آسیایی و بین المللی کاراته، با اعتراض تیم مصر از رسیدن به مدال طلا محروم شد. ایران در مرحله نیمه پایانی با پیروزی قاطع چهار بر یک بر تیم مصر «فینالیست» شده بود، که این رویداد تاسفبار رخ داد.

هنگامی که این رویداد در یک کشور اسلامی رخ داد و بهرام افشارزاده به عنوان دبیرکل کمیته ملی المپیک اعلام کرد که مرضیه اکبرآبادی (معاون وزارت ورزش در امور بانوان) این دستور را تلفنی ابلاغ کرده است، از یک سو اکبرآبادی آن را تکذیب و از سوی دیگر رییس فدراسیون کاراته،عضو ایرانی شورای داوری کاراته آسیا را مقصر اعلام کرد. اما صبح شنبه محمد علی مردانی (داور متهم به محرومیت تیم بانوان ایران) در خبرگزاری مهر اعلام کرد: “مقصر حذف تیم کاراته بانوان از بازیهای اسلامی من نیستم، تصمیم خانم اکبرآبادی بود.”

 

ساق بند غیر مجاز و نه پارچه ای بین کلاه و یقه

در خبر هفته پیش چنین اعلام شد که محرومیت بانوان ایرانی در پیکارهای کاتای تیمی به دلیل افزودن پارچه ای بین کلاه و یقه پیراهن کاراته کاران بوده است. اما آقای مردانی توضیح می دهد که: “نزدیک به یک سال است که حجاب به توصیه مراجع قانونی کاراته رسیده و همه آقایان و خانم ها از وضعیت آن اطلاع دارند. با این وجود مرا متهم می کنند تا اشتباه خود را توجیه کنند. این در حالی است که مسوولان تیم در تماس با خانم اکبرآبادی موضوع را به وی اعلام کردند و ایشان هم تصمیم گرفتند که بانوان ساق ‌بند ببندند.”

به گزارش خبرنگار مهر “در پی این اتفاق سرمربی و اعضای تیم ملی کاتا محمدعلی مردانی عضو ایرانی شورای داوری کاراته آسیا را مقصر اصلی از دست رفتن مدال طلا معرفی کردند… و محمدعلی مردانی گفت: این گونه صحبت کردن فقط برای توجیه اشتباه خودشان است.”

بعد از پیروزی مقابل تیم مصر و راهیابی به دیدار پایانی، مصری‌ها نسبت به پوشش خلاف قانون ساق بند اعتراض کردند و هیئت ژوری جریان را بررسی کرد و رای به نفع تیم مصر داد.

به گفته داور متهم به پشتببانی از اعتراض مصریها اکنون دو سال است که در جریان مسابقات وقتی اعتراضی صورت می گیرد دیگر نماینده کشور ذینفع در هیئت ژوری حضور نخواهد داشت و این اعتراض نیز توسط هیاتی متشکل از نمایندگان ژاپن، استرالیا و تایوان بررسی و اعلام شد. لیم رئیس کمیته داوران آسیا هم اعلام کردکه استفاده از این ساق بند باعث افزایش نیرو می شود. خانم امینی (نایب رییس فدراسیون کاراته در امور بانوان) هم در مصاحبه های خود اذعان داشته که اعضای تیم با خانم اکبرآبادی در تهران تماس گرفته اند و ایشان هم تصمیم به استفاده از ساق بند گرفته که مورد اعتراض قرار گرفت. 

گفتنی است که علیرضا سمندر (رییس فدراسیون کاراته) هم در خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرد: “ملی‌پوشان ما طلایی بودند،‌ به اعتقادات خود باختند. با سرداور ایرانی برخورد می ‌کنیم… ما در حال حاضر هم با او (محمد علی مردانی) برخورد ‌کرده‌ایم و کاری با این سرداور نداریم، اما به محض این که به ایران برسیم در این باره تصمیم گیری خواهیم کرد.”