کاسه صبرها دارد لبریز می شود

نویسنده

» گزارش ایل سوله ۲۴ اوره از واکنش جهانی در برابر ایران

مارکو والسانیا

 

یک تجدید نظراخلاقی: مدارا، علیه خشونت و درجهت آزادی بیان و مذهب باید باشد. یک وعده سیاسی: آمریکا نباید در دنیا و خاومیانه عقب نشینی کند. حتی باید به رهبر خود و حمایت از آزادی و دموکراسی در منطقه ای ادامه بدهد که اخیرا دستخوش تنش های وحشتناک و اعتراضات ضد آمریکایی که منجر به کشته شدن سفیر این کشور در لیبی، کریس استیونس، شد. و درنهایت یک هشدار: هشدار به سوریه و ایران، دو حکومتی که امروز تهدیدی برای ثبات جهانی هستند.

باراک اوباما، در سخنرانی اش در شصت و هفتمین نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک یک پیام روشن برای بهار عربی و همه کشورهایی که در مقر سازمان ملل گرد آمده بودند، داشت: “هیچ دلیلی قتل بیگناهان را توجیه نمی کند.” وی در حالی که فیلمی ضد اسلامی که توسط یک تندور اهل کالیفرنیا محکوم می کرد گفت: “حملات دو هفته اخیر علیه همان ارزش هایی بوده است که سازمان ملل بر اساس آن بنا شده است.”

اوباما به دو بحران ساز بزرگ در خاورمیانه اشاره کرد: سوریه و ایران، اما راه حلی ارائه نکرد. وی در مورد حکومت بشار اسد که دستخوش اعتراض و بحران شده است، گفت که این حکومت به پایان خودش نزدیک می شود و آمریکا درصورت بی اعتنایی اسد به انتقال قدرت، به سیاست “تحریم” ادامه خواهد داد. وی شکنجه کودکان در سوریه را محکوم کرد و در مورد شورشیان سوریه گفت که این افراد به دنبال کشوری هستند که در آن تمامی مردم در مورد نحوه اداره کشور اظهار نظر کنند. این چیزی است که مورد حمایت آمریکا است.

امیر قطر، شیخ حماد بن خلیفه آل ثانی، با اشاره به شکست دیپلماسی ( با وتوی چین و روسیه) پیشنهاد کرد که کشورهای عربی در بحران سوریه مداخله کنند تا مانع بدتر شدن اوضاع بشوند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز به نوبه خود گفت که نقض وحشیانه حقوق بشر در سوریه ادامه دارد.

اوباما به روشنی اعلام کرد که جلوی هر نوع اقدام ایران برای اتمی شدن ایران را می گیرد. وی گفت: “آمریکا هر کاری بتواند، انجام می دهد. هنوز فضا برای برای راه حل دیپلماتیک وجود دارد.” اما هشدار داد که فرصت دارد تمام می شود و ایران اتمی قابل تحمل نیست. دسیابی ایران به بمب اتمی باعث می شود که سایر کشور ها بخواهند به این سلاح مجهز بشوند و این مغایر با پیمان منع تولید سلاح اتمی است. اوباما رهبران ایران را به دلیل حمایت از دیکتاتور سوریه و گروه های تروریستی، مورد انتقاد قرار داد. با این حال نسبت به ضرب العجل تازه اسرائیل در مورد ایران، بی اعتنا بود.

اما نکته اصلی سخنرانی اوباما، پاسخ وی از تحرکات جدید ضد آمریکایی در کشورهایی بود که بهار عربی را بوجود آورده بودند. شوکی که در این روزها آمریکا را دستخوش تغییرات ناگهانی کرده بود و کسانی که از سیاست های خارجی او در برابر رامنی دفاع می کردند نیز تحت تاثیر قرار داده بود. اما اوباما دیروز از مهارت سخنوری خود استفاده کرد و گفت: “می خواهم سخنانم را با صحبت درباره یک آمریکایی به نام کریس استیونس، آغاز کنم. کریس نماینده بهترین های آمریکا بود”. اوباما از تاثیر سفیر این کشور در تحولات لیبی سخن گفت و در ادامه به این نکته اشاره کرد: “باید مطمئن شویم که آینده توسط اشخاصی مثل او تضمین می شود نه قاتلان وی. باید مطمئن شویم که خشونت و عدم تعامل در سازمان ملل جایی ندارد. به شما قول می دهم که قاتلان وی به دست عدالت سپرده خواهند شد.”

وی فیلم ضد اسلامی را نیز مورد انتقاد قرار داد و آن را “منزجر کنند” توصیف کرد. اما واکنش ها را محکوم نکرد. وی گفت: “من بعنوان رئیس جمهور آمریکا قبول می کنم که مردم هر روز به من توهین بکنند. من از این حق آنان دفاع می کنم. تلاش برای محدود کردن آزادی بیان ممکن است بدل به ابزاری برای سرکوب انتقاد و خاموش کردن صدای اقلیت ها بشود.” وی در ادامه گفت “بهترین سلاح در برابر موضوعات اهانت آمیز سرکوب آن نیست. آمریکایی ها برای بدست آوردن حق آزادی بیان و دفاع از آن مبارزه کرده اند و کشته شده اند.”

یک روز قبل از سخنرانی رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد در سازمان ملل، باراک اوباما هشدار داده بود که آمریکا هرکاری بتواند می کند تا جلوی دستیابی ایران به سلاح اتمی را بگیرد و گفته بود که زمان برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک، نامحدود نیست. مسئله ایران یکی از مسائل اصلی در تبلیغات انتخاباتی آمریکاست و این درحالی است که بنیامین ناتنیاهو، از آمریکا انتقاد کرده است که خط قرمزی مشخص نکرده است تا بر اساس آن حمله نظامی به تاسیات اتمی ایران را تعیین کنند. آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه در ماه آوریل گفتگوهایشان را با ایران از سر گرفتند اما به نتیجه نرسیدند.

ایل سوله ۲۴ اوره، ۲۴ سپتامبر