کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی


هنر روز، در بخش کتاب روز می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مسائلی درخور دارند را به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود و این به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.

po box 94000 creteil cedex

France10014


K1_b.jpg

واژه های رقصان

نریشه شناسی چند واژه ی موسیقی/ نویسنده: اکبر یاووریان/ ناشر: “سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان/ نوبت چاپ: اول 1385

کتاب ریشه شناسی چند واژه ی موسیقی، کتاب چندان قطوری نیست، اتفاقا کم حجم است اما در همین حجم کم به برخی از واژ ه های بسیار کلیدی پرداخته سات و برای هر یک توضیحی آورده که این ویژگی می تواند خواننده را بسیار مجذوب کند.

در اصل این کتاب دایرةالمعارف محدود اما بسیارعمیقی است برای چند وژه ی موسیقی همچون موسیقی، ماهور، نی، مهیب، رامشگر، چنگ، غنا، مغنی، رنگ، گورگه، مویه، شهرآشوب، خسروانی، گوشه و… و هم از این روست که بسیار جالب و مهم است.

یاوریان در مقدمه ی کتاب درباره ی این واژ ها می نویسد: “تحقیق و بررسی فرهنگ موسیقیایی هر سرزمین نیز به اندازه ی زبان آن در این روشنگری موثر و شاید بتوان گفت موثر تر است”.

در قسمتی از این کتاب در باره ی “رباب” آمده است”ساز رباب از طریق ایران و کشورهای عربی به مغرب زمین راه یافته و سرانجام تغییر شکل داده و به نام های ویولون و ویول تسمیه شده است. این نخستین سازی است که باکمانه (آرشه) نواخته شده است”.

K2_b.jpg

اندیشه در نوشته های آسمانی

نام کتاب: متون مقدس/ نویسنده: تقی رحمانی/ ناشر: انتشارات صمدیه/ نوبت چاپ: اول 1385

کتاب “متون مقدس” همانطور که اسمش نیز پیداست نوشته هایی است در خصوص کتاب ها و متون مقدس و دینی توسط تقی رحمانی.

“متون مقدس”از چهار فصل تشکیل شده که در هر فصل به موضوعی جدید پرداخته شده است.

فصل اول “تعامل میان اناجیل اربعه و عهد جدید-تورات و عهد عتیق- قرآن” نام دارد و به ویژ گی های این منابع و تفوتهایش با قران می پردازد. فصل دوم به تعامل فرم و محتوا مربوط می شود. در فصل سومعهد جدید و تعامل با عهد عتیق مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت فصل چهارم به تعامل قرآن با عهدین جدید و قدیم می پردازد.

تقی رحمانی از روشنفکران و فعالان سیاسی اما بیشتر تئوریکی است که همواره به نزدیکی به اندیشه های دکتر علی شریعتی نزدیک بود اما او اکنون انتقاد هایی هم از دکتر شریعتی دارد. رحمانی در پیشگفتار اینم کتاب می نویسد: “ کتاب متون مقدس تعامل ها و تقابل ها با پژوهش در درون متون عهد عتیق، عهد جدید و قرآن، سه روش را مورد توجه قرار داده است1-نگاه بینا متنی. 2-روش در نگاه بینا متنی. 3-متدولوژی تحقیق تطبیقی- تإویلی”.

K3_b.jpg

آثار محمدمسعود بعد از نیم قرن

در تلاش معاش؛ تفریحات شب؛ اشرف مخلوقات؛ گلهایی که در جهنم می رویند؛ بهار عمر

نویسنده: محمد مسعود/ به کوشش: ژینت مسعود/ ناشر: انتشارات تلاونگ/ نوبت چاپ: اول بعد از نیم قرن 1385

سرانجام پس از سپری شدن بیش از نیم قرن مجوعه آثار روزنامه نگاری که در 22 بهمن 1326 به ضرب گلوله کشته شد، تجدید چاپ شدند.

محمد مسعود که با تلاش “داور” وزیرعدلیه بورس تحصیلی گرفت و برای ادامه ی تحصیل در روز نامه نگاری عازم اروپا شده بود از خود 5 اثر غیر از کارهای روزنامه ای اش بر جای گذاشت که اکنون چاپ شده اند. این اثار اکنون با تلاش ژینت مسعودفتنها بازمانده اش به چاپ رسیده اند.

آثار محمد مسعود سرشار از مسایل اجتماعی هستند. این آثار نشان می دهد که مسعود زبان تمام طبقات اجتماعی ایران را از بر بود.

“در تلاش معاش” طبق مقدمه ی ژینت مسعود، اولین اثری است که مسعود نوشت. این کتاب داستانی از پنج دوست است به نام های پکر، گوجه فرنگی، فیلسوف، اسکلت و راوی که به نظرمی رسد خود مسعود باشد.

مسعود در خلال رفتار و سرگذشت شخصیت های داستانش سراغ درد بزرگ و اصلی می رود. از نظر او مشکل بزرگ آن است که مردم از سوی حاکمیت بی سواد، گشنه و بی فرهنگ بار آورده شده اند. “اشرف مخلوقات”دومین اثر محمد مسعود هم کا بیش پی رنگی همچون “در تلاش معاش” دارد. همه ی آثار مسعود اساسا روایت جنگ مردم با مردم و مردم با حاکمیت و در این میان تنزل اخلاق و سروری دروغ و تملق است.

مسعود در نوشته هایش یکسره سراغ آنچیزهایی می رود که به نظرش در تباهی جامعه نقش دارند. نامردی، زن، دزدی، چاپلوسی و مسایلی از این دست عامل فسار و تباهی جامعه اند. خوبی ها در جامعه ای که مسعود نقاش آن است بسیارنادرند و تازه اگر هم باشند بسیار کم هستند. “اکثر مردم همینطور هستند دوستی و ارادت آنها مولد غرض شخصی و منفعت مادی است. هر کس به شما چرب تر سلام کرد یقین بدانید قبایی برای شما دوخته است. هر کس ارادت بیشتر کرد قیچی خود را به کیسه ی شما نزدیک تر می کند”. (صفحه ی 68 اشرف مخلوقات)

K4_b.jpg

“تفریحات شب” سومین اثر محمد مسعود هم بی شک دنباله ی دیگر کارهای قبلی او به لحاظ پرداختن به مسایل اجتماعی است.

 

اما چهارمین و پنجمین آثار محمد مسعود هر چند که باز به مسایل اجتماعی می پردازد اما تفاوتی ماهوی دارد. “گل هایی که در جهنم می رویند؟” و “بهار عمر” را یقینا می توان روایت محمد مسعود از زندگی خود برای دخترش ژینت دانست.

او با نگاه خود به همان مسایلی که در سه کتاب قبلی اشاره می کرذد همچون فساد، دزدی، زن، دروغگویی و.. در این دو اثر با توالی به هم پیوسته ای کودکی خود را ترسیم کرده است. او در دنیای کودکی خود هر آنچه دیده که سبب انحراف مردم می شد را نوشته است تا به این صورت انتقادی از اجتماعی که او را پرورد داشته باشد.

K5_b.jpg

خواندن کتابهای محمد مسعود بسیار مهم و ارزشمند است. ارزشمند از این جهت که بدانیم محمد مسعود 60 سال قبل تر از ما وقتی در این مملکت روزنامه نگار بود چگونه می اندیشید.

در قسمتی از کتاب در تلاش معاش می خوانیم “ناگهان در اتاق رئیس باز شد…. آقای رئیس با سه نفر خانم از اتاق خارج شد…. ماهیچه های پای آنها به قدری دلربا و ظریف است که انسان از نگاه کردن به آنها سیر نمی شود ولی صورتهای آنها حالت خورشید را دارد و نمی شود به آنها زیاد نگاه کرد…. خانم قد بلند پوست روباهی را روی شانه انداخته….. با صدایی بلند که ار سینه ی بی غم و خنده ی نمکینی که از قلب شاد بیرون می آید خنده و صحبت می کنند”.

K6_b.jpg