سرکوب در آستانه روز دانشجو

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در آستانه فرارسیدن روز دانشجو، دهها دانشجو در سرتاسر کشور احضار و شماری هم بازداشت شدند. میلاد اسدی، از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در این هفته دستگیر شد؛ همچنین میلاد فدایی از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد تهران بازداشت گردید. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران هم خبر داد که “در سه هفته گذشته 90 دانشجو بازداشت شده اند”.

از بازداشتهای دانشجویی که بگذریم، احضارهای این هفته فله ای بودند. از یک سو بهاره هدایت، مهدی عرب شاهی و فرید هاشمی به دادگاه احضار شدند و از طرف دیگر در مشهد 20 فعال دانشگاه علوم پزشکی به کمیته انضباطی احضار گشتند. بعلاوه، در دانشگاه ارومیه 12 دانشجو و در دانشگاه خواجه نصیر هم 11 دانشجو به کمیته های انضباطی احضار گردیدند.

در شیراز برای شماری از دانشجویان احکام سنگین انضباطی صادر شد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، علی صالح پور، احسان هاشمی، پویا مهرگان، اشکان قندی و پرنیان تقی زادگان هر کدام به 2 ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند و سجاد فتاحی و امیر یلدایی با حکم توبیخ کتبی و درج در پرونده روبرو شده اند. همچنین 11 دانشجو در یاسوج، حکم انضباطی دریافت کردند؛ دو نفر اخراج و بقیه جمعا 12 ترم از تحصیل محروم شدند. برای 23 دانشجوی دیگر نیز در دانشگاه شهر کرد احکام انضباطی صادر گردید.

همه این فشارها در آستانه روز دانشجو صورت گرفت. فشارهایی که به باور ارون رادرز از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران “بعید است که نقض حقوق بنیادین دانشجویان باعث بشود که آنها از خواسته هایشان منصرف بشوند و دست بکشند”.

آنطرف تر، برخورد با  فعالان حقوق بشر هم در این هفته تشدید شد. بعد از ضبط جایزه نوبل شیرین عبادی، نروژ و آمریکا به این اقدام جمهوری اسلامی اعتراض کردند اما اینبار نیروهای امنیتی خانواده برنده نوبل صلح را هم تحت فشار قرار دادند. نرگس محمدی هم به جرم دفاع از حقوق بشر از کار اخراج شد.

در همین حال، فشارها بر اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر هم بالا گرفت. از یک طرف، سعید کلانکی و سعید جلالی فر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر دستگیر شدند و از طرف دیگر، سعید حبیبی عضو دیگر این کمیته به وزارت اطلاعات احضار شد و همزمان، علی کلایی از اعضای این نهاد حقوق بشری دادگاهی شد. این در حالی است که در هفته های گذشته، کوهیار گودرزی از اعضای کمیته به دلیل فعالیتهای حقوق بشری از دانشگاه اخراج و شیوا نظر آهاری هم مدتی بازداشت شده بود.

در کردستان هم خانواده محمد صدیق کبودوند، رییس سازمان حقوق بشر کردستان با انتشار نامه ای از وخامت حال وی و شرایط سخت زندان و فشارهای روانی بر وی خبر دادند.

آنسوتر، احکام سنگینی برای شماری از زندانیان صادر شد. یک فعال سیاسی به نام ایوب پرکار به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شد. سعید لیلاز، روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی به 9 سال زندان محکوم گردید. هنگامه شهیدی به شش سال و سه ماه و یک روز زندان محکوم گردید. برای شاپور کاظمی، حکم یک سال زندان صادر شد. افزون بر اینها، کمپین بین المللی حقوق بشر هم به صدور چهار سال حبس برای عاطفه نبوی اعتراض کرد.

در همین حال، برخی منابع خبری از احتمال اعدام قریب الوقوع زینب جلالیان فعال سیاسی کرد خبر دادند. بعلاوه، خانواده سلمان سیما، فعال دانشجویی زندانی، از ضرب و شتم شدید فرزندشان در جریان بازجوییها خبر دادند.

و در آخر، خانواده سیامک پورزند، روزنامه نگار 78 ساله ایرانی شدیدا از وضعیت وخیم وی ابراز نگرانی کردند و از ادامه فشارهای نیروهای امنیتی بر وی خبر دادند.