‎تولید احمدی نژاد،توقیف روحانی

نویسنده
‎نیکو بهمنی

» گزارش

 

وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید با مجلس شورای اسلامی برای توقیف  ۸فیلم که بیشتر انها در زمان محمود احمدی نژاد ساخته شده بودند، به توافق رسیدند.
‎حسین نوش آبادی ، مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه ندای ولایت، که به تازگی با حکم علی جنتی سخنگوی وزارت ارشاد شده است، در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود از توافق وزارت ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس بر سر توقیف ۸ فیلم خبر داد.

پیش از این کمیسیون فرهنگی مجلس در نامه ای به وزارت ارشاد خواهان خارج شدن ۸ فیلم از برنامه اکران شده بود‫.این نامه مورد اعتراض سخنگویان نهاد های صنفی سینمایی واقع شده بود‫.

 نوش آبادی دلایلی برای اکران نشدن هر یک از این فیلم ها برشمرده و گفته است که وزارت ارشاد تعهدی در باره فیلم هایی که در دولت پیش مجوز اکران یا فیلم نامه آنها صادر شده است ندارد‫.
‎من عصبانی نیستم،رضا درمنشیان، خیابان های آرام،کمال تبریزی، پاداش، کمال تبریزی، خانه پدری، کیانوش عیاری، گزارش یک جشن، ابراهیم حاتمی کیا، صد سال به این سال ها، ساسان مقدم، آشغال های دوست داشتنی، محسن امیریوسفی، قصه ها، رخشان بنی اعتماد،فیلم ها و کارگردانانی هستند که از برنامه اکران به دور مانده اند‫.
سخنگوی وزارت ارشاد‌ با تاکید بر اینکه مجوز ساخت “عصبانی نیستم” در دولت گذشته صادر شده گفته است :“ما بررسی خواهیم کرد که اگر تولید فیلم براساس فیلمنامه مصوب بوده باشد‌، خسارت فیلمساز را تامین خواهیم کرد اما در هر صورت اکران نشدن این فیلم براساس ملاحظات موجود است.”
 اگرچه اصلاحات مختلفی بر روی “عصبانی نیستم” انجام شده است ،اما عدم اکران آن در حال حاضر به معنای اکران نشدن همیشگی‌اش نیست و وزارت ارشاد تنها می‌گوید این فیلم از دستور اکران خارج شده است و اگر ملاحظات شکل بگیرد و با اصلاحات بیشتر نظر وزیر و سایر نهادها تامین شود‌، فیلم اکران خواهد شد.

یک نویسنده سینمایی به “هنر روز” می گوید: “این ترفندی است قدیمی که در مورد توقیف هر فیلمی بکار گرفته می شود: حواله کردن سرنوشت فیلم به آینده نا معلوم.”
نوش آبادی در بخشی دیگر از سخنان خود در توضیح “کران نشدن این فیلم ها”- یعنی همان توقیف- گفته است که “خیابان‌های آرام” به کارگردانی کمال تبریزی اصلا متقاضی اکران نبوده است. “پاداش” کمال تبریزی نیز فعلا برنامه قطعی برای اکران ندارد. “خانه پدری‌” به کارگردانی کیانوش عیاری هنوز پروانه نمایش نگرفته است و ما اصلاحاتی به آن داده‌ایم و برای انجام آن در حال تعامل با کارگردان هستیم.

به گفته یک روزنامه نویس در تهران: “منظور از “اصلاحات” ارشاد، حذف سکانس اصلی این فیلم است که از شاهکارهای سینما ایران به حساب می آید.”

 به گفته مدیر مسئول هفته نامه ندای ولایت که در عین ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری تهران هم هست: “گزارش یک جشن ابراهیم حاتمی‌کیا در دولت گذشته توسط موسسه رسانه‌های تصویری خریداری شد و عملا وزارت ارشاد صاحب آن است و درخواستی برای اکران آن وجود ندارد.”
او همچنین گفته است “صد سال به این سال‌ها” به کارگردانی سامان مقدم در دوره قبل پروانه نمایش گرفت، اما در این دوره فعلا برنامه‌ای برای اکران آن وجود ندارد. “آشغال‌های دوست داشتنی” به کارگردانی محسن امیریوسفی که علی رغم اصرار تهیه‌کننده و برخی‌ از شخصیت‌های سیاسی هنوز پروانه نمایش نگرفته است و در وزارت ارشاد متوقف است و بنایی برای اکران آن وجود ندارد. “عصبانی نیستم” به کارگردانی رضا درمیشیان که علی رغم اصلاحات چند باره آن به دستور وزیر ارشاد فعلا از گردونه اکران خارج شده است و “قصه‌ها” به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد که در دوره قبل پروانه نمایش ویدئویی گرفت و در این دوره به نسخه سینمایی تبدیل شد، اما فعلا درخواستی برای اکران آن نشده است. نوش آبادی همچنین تاکید کرده است که در باره فیلم عصبانی نیستم برخی نهاد ها نظراتی داشته اند اما دستور توقف اکران توسط وزیر ارشاد صادر شده است.
معاون حقوقی وزارت ارشاد در باره میزان پایبندی وزارت ارشاد به مجوز هایی که صادر می کند گفته است: “در حوزه فیلم‌، کتاب‌ و موسیقی اگر تشریفات قانونی طی شده باشد‌، وزارت ارشاد خود را پایبند به تعهداتش می‌داند. مگر آنکه تولید فیلم یا محتوا با فیلمنامه مغایرت داشته باشد و در این صورت ما تعهدی نسبت به فیلم نخواهیم داشت. یا اینکه ما تعهدی نسبت به مجوز فیلمنامه‌هایی که در دوره گذشته با انگیزه‌های خاص صادر شده است‌، نداریم .”