ظهور یک ایران جدید

نویسنده
لوریان لوژور

» نگاه لوریان لوژور به تحولات روحانی

سالروز اولین سال به قدرت رسیدن حسن روحانی نه تنها با لبخندهای او، بلکه با پیشرفت های وی درخصوص اصلاحات داخلی و راهکارهای ژئواستراتژیک همراه بوده.

اکنون روحانی می گوید که ایران آماده است تا با ایالات متحده درخصوص پرونده عراق همکاری کند. تهدید فاجعه آمیزی که ازسوی خلافت اسلامی علیه منافع ایران و آمریکا اعمال می شود، باعث شده تا این دو کشور به یکدیگر نزدیک شوند.

اگر نزدیک شدن ایران و کشورهای غربی به وقوع بپیوندد، لغو تحریم های بین المللی مربوط به برنامه اتمی ایران جهش بزرگی به سیاست اقتصادی روحانی خواهد داد. این موضوع تا حدی حائزاهمیت بوده که وی انرژی بسیاری را برای آن صرف کرده و آن را یکی از مسایل اصلی دوره ریاست جمهوری خود خوانده است.

او در زمان به قدرت رسیدن یک اولویت داشت: بلند کردن اقتصاد زانو زده ایران که طی هشت سال سوءمدیریت رییس جمهور سابق محمود احمدی نژاد متحمل انواع ناملایمات و بی تدبیری ها شد. او مهره های ناتوان احمدی نژاد را با شخصیت های نسبتاً کارآمد و مدیران خوب جایگزین کرد و برنامه های بزرگ اندیشانه بسیاری را آغاز نمود: توسعه اقتصادی، سلامت و بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست.

او با اینکه نتوانسته در زمینه افزایش تورم لجام گیسخته کاری از پیش ببرد، ولی به نظر می رسد که شرایط برای شرکت های کوچک و طبقه متوسطی از کارفرمایان بهتر شده است. در اوایل ماه ژوئن، در شهر شیراز در برابر هتل بزرگ که یک ساختمان لوکس جدید است، با تعجب شاهد افتتاح یک سری رستوران های مدرن بودم که از مشتریان متمول پر شده بود.

روحانی با کشورهای حوزه خلیج فارس، به ویژه کویت که در اوایل ماه ژوئن پذیرای رهبر آن بود، روابط نزدیکی را آغاز کرده. او کمی پس از آن، برای یک دیدار رسمی به ترکیه رفت و ۱۰ قرارداد برای دو برابر کردن مبادلات بازرگانی دوجانبه منعقد نمود. میزان این مبادلات در سال ۲۰۱۵ به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید. او درخصوص محیط زیست درتلاش است تا صدمات وارد شده ازسوی سلف خود را ترمیم کند. در تهران، از زمان وارد کردن بنزین با درصد بالای اکتان و اتخاذ برخی رویکردهای اصولی، آلودی هوا کاهش یافته. کمی قبل تر از آن، کسانی که از اختلالات تنفسی رنج می بردند، بنزین احمدی نژاد را که دارای شاخص کمی از اکتان بود، مسبب آلودگی می دانستند.

روحانی همچنین یک برنامه بیمه را در سطح ملی برای سلامتی افراد آغاز کرده و به بیمارستان های عمومی دستور داده که میزان مشارکت بیمار در هزینه درمان را تا ۱۰ درصد تعیین کنند. او بسیاری از یارانه ها را قطع کرده و می خواهد با حذف یارانه ماهیانه که در زمان احمدی نژاد به بیش از ۷۴ میلیون شهروند پرداخت می شد، هزینه های درمان را پرداخت نماید.

عامل اصلی به سود روحانی، این است که او در سیاست داخلی خود و همچنین در مذاکرات هسته ای از حمایت رهبر انقلاب علی خامنه ای برخوردار است. او برخلاف محمد خاتمی که بیشتر به عنوان رهبر اپوزیسیون شناخته می شد، در ارتباط تناتنگی با خامنه ای قرار دارد.

روابط روحانی با سپاه پاسداران و دیگر نیروهای امنیتی می تواند مشکلاتی را در کوتاه مدت به وجود آورد. درهمین راستا، اعدام یک بازرگان بسیار متمول در ماه گذشته که ازسوی نیروهای امنیتی بازداشت و به فساد مالی متهم شده بود، نشان دهنده انشقاق میان رییس جمهور و نیروهای امنیتی کشور است.

با این حال، تنش ها به مانند آتش های زیر خاکسترند. به نظر می رسد که روحانی به امپراطوری اقتصادی سپاه پاسداران خاتمه داده. ولی فرمانده آن، ژنرال محمدعلی جعفری، به طور رسمی نسبت به خصومت خود با دولت روحانی سخن گفته و این درحالی است که فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح، ژنرال حسن فیروزآبادی، حمایت خود را از رییس جمهور اعلام کرده است.

با این حال، ایران در جناح عراق با ملغمه ای از مسایل پیچیده در قالب چالش و فرصت دست به گریبان است. ایران که مصم به جلوگیری از تجزیه عراق می باشد، از دولت نخست وزیر مالکی به لحاظ سیاسی و نظامی حمایت می کند. ازسوی دیگر، همسویی در سیاست ایران و ایالات متحده نیز قابل مشاهده است، زیرا هر دو کشور مصمم اند که مانع از پیشروی تندروهای اسلام گرا در عراق و سوریه شوند. اطرافیان روحانی آماده اند تا برای رویارویی با این بحران با مقامات آمریکایی تماس برقرار کنند.

پس از یک سال از به قدرت رسیدن روحانی، برنامه های او در زمینه های توسعه اقتصادی، بهداشت عمومی و مبارزه علیه آلودگی بدون روبرو شدن با هیچ مانعی درحال پیشروی است. ولی او با توجه به شرایط ناپایدار در سیاست داخلی و بین المللی نسبت به موفقیت خود چندان مطمئن نیست. بسیاری از مسایل بستگی به آن دارد که آیا ایران و جامعه بین المللی به یک توافق جامع دست خواهند یافت یا خیر. احتمال رسیدن به چنین توافقی به دلیل منافع مشترک ایران و آمریکا در جلوگیری از فروپاشی عراق به شکلی غیرمنتظره افزایش یافته است. 

منبع: لوریان لوژور، ۱۹ ژوئیه