دستگیری سه تروریست مرتبط با ایران

نویسنده

» گزارش آتلانتیک بلک استار از نیجریه

نیک چایلز

سرویس های اطلاعاتی نیجریه امروز اعلام کردند که سه نیجریایی تروریست در ایران آموزش دیده بودند. گفته می شود که ایران گروه قصد داشتند تا با هدف ایجاد بی ثباتی در غرب، به اهداف اسرائیلی و آمریکایی در نیجریه حمله کنند.

اما ایران این اظهارات را تکذیب کردند.

حسن امیر عبداللهیان، معاون وزرات اطلاعات گفت که او گزارش های رسانه های نیجریه و غرب را در مورد ایران تکذیب می کند.

وی از مقامات نیجریه خواست که این اتهامات در روابط رو به توسعه ایران و نیجریه تاثیر می گذارد.

سرویس امنیتی نیجریه اعلام کرد که آنها عبداللهی مصطفی برنده و دو نیجریایی دیگر در ماه دسامبر دستگیر شدند.

آنها می گویند که دستگیری عبداللهی مصطفی برنده به دلیل چندین سفر مشکوک وی به ایران و دیدار با افراد مشکوک ایرانی وابسته به شبکه های تروریستی بوده است.

سخنگوی سرویس اطلاعاتی نیجریه، مارلین اوگار، می گوید: “حامیان ایرانی وی از او خواسته بودند که در مورد هویت آمریکایی ها و اسرائیلی ها و هتل هایی که به آن رفت و آمد می کنند تا حمله احتمالی آسان تر شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد وی با واسطه های ایرانی در ارتباط بوده است و امنیت ملی نیجریه را به خطر انداخته است.”

اوگار می گوید که برنده رهبر یک فرقه شیعه در شهر مرکزی ایلورین است. او می گوید که برنده اسام دیکتاتور  سابق نیجریه ابراهیم بابانگیدا و رهبر مسلمانان نیجر، ابراهیم داسوکی را بعنوان هدف به ایرانی ها داده بود، اگرچه معلوم نیست حمله به این افراد ثبات غرب را بر هم می زند. یکی دیگر از اهداف ساختمان های آمریکایی ها و مرکز یهودیان نیجر در لاگوس بود.

اوگار می گوید، برنده پنجاه ساله را شش ماه تعقیب می کردند. وی به بهانه کار و تجارت به ایران رفته بود و قصد داشت یک شبکه تروریستی در لاگوس را راه اندازی کند.

آتلانتیک بلک استار، 22 فوریه