سپر موشکی فصل الخطاب دفاع نیست

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش جمهوری اسلامی به سامانه دفاعی ناتو

یک روز پس از آنکه وزیر دفاع استقرار سپر دفاع موشکی ناتو را “عامل ناامنی” نامید، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا تاکید کرد این سیستم قادر نیست “صد در صد” جلو تهدیدهای موشکی را بگیرد. همزمان یک مقام بلند پایه کویتی خبر داد این کشور در رویارویی با جمهوری اسلامی در “خط مقدم” خواهد ایستاد؛ تهدید کویتی ها درست یک هفته پس از هشدارهای رئیس جمهوری فرانسه پیرامون بلندپروازی های موشکی جمهوری اسلامی مطرح می شود.

“استقرار سپر موشکی فصل الخطاب دفاع نیست.” این را روز گذشته سرتیپ فرزاد اسماعیلی، در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا عنوان کرد. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ارتش با رد این موضوع که استقرار سپر موشکی تاتو، تامین کننده “امنیت” کشورهای منطقه باشد، خاطرنشان کرد این سامانه دفاعی قادر نیست مقابل همه تهاجم ها را بگیرد. وی متذکر شد: “بسیاری از امکانات و تجهیزات نوین امروز کشورهای مختلف نمی تواند جلوی تمامی تهدیدها را بگیرد و صرف اینکه چنین سیستمی در ترکیه یا روسیه بر ضد موشک های قاره پیما استقرار یابد، نمی تواند به طور صد در صد جلوی همه تهاجم ها را بگیرد.”

این مقام ارشد نظامی کارکرد سپر موشکی ناتو را “بازدارندگی” عنوان کرد. سرتیپ اسماعیلی اعتقاد دارد استقرار چنین سیستمی موجب می شود دیگر کشورها “قانع” شوند، تا به کشور برخوردار از این سامانه “تهاجم موشکی” نکنند. وی البته توضیح نداده است آیا جمهوری اسلامی در این زمینه قانع شده است یا خیر.

 

آمریکا زحمت موشکی ما را کم کرد

اوایل تیرماه امسال فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اعلام اینکه برد موشک های ایران ۲۰۰۰ کیلومتر است، گفته بود: “اهداف آمریکایی در منطقه و اسرائیل تحت سیطره موشک های ایران است.”

سردار امیرعلی حاجی‌زاده تهدید کرده بود: “اسرائیل را می‌توانیم از سمت دامغان و سمنان مورد اصابت موشک‌هایمان قرار دهیم.”

 وی همچنین به در دسترس بودن اهداف آمریکایی اشاره کرد. به باور وی آمریکا “زحمت” جمهوری اسلامی را “کم” کرده است چرا که “پایگاه‌هایش از ۱۲۰ کیلومتر تا ۷۰۰ کیلومتر در اطراف ایران وجود دارد و با همین موشک‌ها می‌توان همه اهداف آمریکایی در منطقه را مورد اصابت قرار داد.”

چنین تهدید هایی بود که باعث شد ایالات آمریکا و هم پیمانان  نظامی اش در ناتو تصمیم بگیرند در خاک ترکیه سپر دفاع موشکی نصب کنند که به باور کارشناسان می تواند خطرات حملات موشکی جمهوری اسلامی را کاهش دهد. شش روز پیش وزارت امورخارجه ترکیه هم اعلام کرد با این تصمیم موافق است. ترکیه تنها کشور اسلامی عضو پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو- است.

 

سامانه عامل نا امنی است

موافقت اخیر آنکارا، نگرانی های نظامیان در تهران را به همراه داشته است. روز سه شنبه سردار وحید، وزیر دفاع در گفتگو با خبرگزاری فارس – نزدیک به سپاه- در انتقاد شدید از توافقنامه دفاعی اخیر میان ناتو و ترکیه، چنین سامانه ای را عامل “نا امنی” عنوان و خاطرنشان کرد: “ما حضور آمریکایی ها و غربی ها در کشورهای اسلامی را همواره یک عنصر مزاحم، مخل امنیت و آسیب‌زا در کشورهای اسلامی می دانیم.”

در همین راستا اواخر هفته گذشته نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، پس از ابراز نگرانی نسبت به “بلندپروازی های نظامی، اتمی و موشک های بالستیک” جمهوری اسلامی هشدار داده بود: “فرانسه می خواهد به هر قیمتی که شده از این امر جلوگیری کند.”

دو روز پیش سردار وحید در پاسخ به اظهارات رئیس دولت فرانسه، این سخنان را “گزافه‌گویی” عنوان و سارکوزی را فردی توصیف کرد که  “حرف‌هایش تاکنون همه نقش بر آب شده است.”

 

کویت در خط مقدم

همزمان با این تنش ها، پای کویت نیز به مناقشات نظامی با جمهوری اسلامی باز شده است. دیروز روزنامه کویتی الوطن به نقل از سامی الفرج، رئیس مرکز بررسی های استراتژیک کویت  از حضور این کشور در “خط مقدم” رویارویی با جمهوری اسلامی سخن گفت: “اگر جمهوری اسلامی رویکرد فعلی خود را ادامه دهد قطعا با اقدام نظامی کشورهای غربی روبه رو خواهد شد تا روند فعالیت های هسته ای این کشور، متوقف شود و در صورت آغاز جنگ با ایران، به طور قطع، کویت یکی از کشورهایی خواهد بود که در خط مقدم رویارویی با ایران، حضور خواهد داشت.”

این مقام کویتی، از افزایش سامانه های دفاعی ضد موشکی مستقر در کشتی ها در شرق دریای مدیترانه و دریایی سیاه از ماه ژوئن(خرداد ) خبر داده است و انگیزه برپایی این سامانه های دفاعی را مقابله با “هر گونه شلیک موشکی” از پایگاه موشکی جمهوری اسلامی در شهر “تبریز” به سمت ترکیه عنوان کرده است.

 

شمشیرآمریکا پنهان زیر سپر

اوایل ماه مرداد،  روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از دمیتری راگوزین، نماینده دائم روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، نوشته بود، سپر دفاع ضد موشکی در اروپا، می‌تواند مقدمه‌ای برای حمله نظامی امریکا به جمهوری اسلامی باشد. او ادعای خود را قالب این تعبیر مطرح کرده بود که “ سپر همیشه برای پنهان کردن شمشیر به کار می رود.”

یک ماه پیش از آن، زمانی که زمزمه های توافق ترکیه با ناتو برای نصب سامانه موشکی شنیده می شد مرکز پژوهش های مجلس هشتم  با انتشار گزارشی استقرار این سامانه در همسایگی ایران در مجموع “تهدیدی  جدی” علیه جمهوری اسلامی دانسته بود.

این گزارش با تاکید بر اینکه ناتو “بیم اشاعه” سلاح های متعارف ( موشک بالستیک) و سلاح های نامتعارف ( سلاح اتمی) را دارد نوشته بود: “با توجه به اتهامات غرب علیه ایران برنامه موشکی کشورمان و نیز فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز کشور مسلماً در زمره تهدیدات امنیتی قرار می‌گیرند. ناتو اساساً همانند سند NPR ایالات متحده، اصل غنی‌سازی توسط کشورها را تهدید و مساوی اشاعه دانسته و طبعاً به مقابله با آن اقدام می‌کند.”