جنجال سلفی بازیکنان در استرالیا

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در آستانه مسابقه با قطر

تیم ملی فوتبال ایران پس از پیروزی دو بر صفر در برابر تیم ملی بحرین، فردا (پنجشنبه) دیداری حساس با تیم ملی قطر دارد. پیروزی در این مسابقه تضمین کننده راهیابی به مرحله یک چهارم پایانی جام ۲۰۱۵ ملت های آسیا در استرالیا خواهد بود. اما دیروز خبری نگران کننده در خبرگزاریهای ایران انتشار یافت مبنی بر اینکه به فاصله دو روز پس از پیروزی بر بحرین و دو روز تا دیدار با قطر، تمرین ملی پوشان در غیاب سه بازیکن (آندرانیک تیموریان، مسعود شجاعی و امیرحسین صادقی) انجام شده است. گزارشگر اعزامی از سیمای جمهوری اسلامی از گفتن دلیل غیبت این سه بازیکن گذرا عبور کرده و ایلنا هم از مصدومیت جزئی آنها و خستگی مفرط و کارهای ویژه زیر نظر کادر پزشکی خبر داده اند. خبر خستگی مفرط در حالی منتشر شده که در میان این سه نفر،امیرحسین صادقی در روز مسابقه با بحرین اصلا به میدان نرفته بود.

 اما خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علت دیگری برای این غیبت عنوان کرده: “سلفی‌های ملی‌پوشان فوتبال، جنجالی شد”.

ایسنا در گزارشی به نقل از روزنامه شهروند ابتدا به کارلوس کی روش (سرمربی پرتغالی و موفق تیم ملی) پرداخته و نوشته “حضور تیم ملی فوتبال ایران در استرالیا با حاشیه‌هایی همراه بود که قرار گرفتن یک عکس در صفحه اجتماعی منتسب به کی‌روش را می‌توان اولینِ آن عنوان کرد. از طرف دیگر، از ملی‌پوشان که با خیل عظیم هواداران ایرانی در استرالیا مواجه هستند، عکس‌هایی منتشر شده که حواشی را ایجاد کرده است.”

 

حساسیت روی پرچم بدون آرم جمهوری اسلامی

شهروند در این مورد با علی‌اکبر محمدزاده رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به گفت و گو پرداخته و از زبان او نوشته صفحه فیس بوک کارلوس کی روش ساخته شده توسط دیگران است و کی روش آن را تکذیب می کند. محمدزاده افزوده: “در آن عکس پرچم‌هایی دیده می‌ شد که خلاف هنجارهایی است که در ایران آنها را رعایت می ‌کنیم. به همین خاطر با استرالیا تماسی برقرار کردیم و دلیل این مسأله را جویا شدیم که سرمربی تیم ملی داشتن حتی یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی را تکذیب کرد. من هم بعید می‌ دانم کی‌روش چنین اقدامی کرده باشد زیرا او بعد از بازی با بحرین صحبت‌ هایی در حمایت از ایران علیه تحریم‌ها انجام داده که قابل تقدیر است.”

گفتنی است کارلوس کی روش با توانایی های انکار ناپذیر در کار مربیگری و کسب نتیجه های خوب با وجود آشفته های انکار ناپذیر فوتبال ایران، با تجدید قرار داد معروف به “ترکمانچای” هر لحظه می تواند با دریافت مبلغ قراردادش از طریق فیفا، آن را لغو کند.

به گفته خبرنگاران ایرانی واکنش کی روش به بازداشتن سه بازیکن از تمرین به دلیل عکسهای سلفی به این شکل بوده است که با وجود هراس از نزدیکی ایرانیان به بازیکنان، در پایان تمرین دیروز با آنان خوش و بش گرمی کرده است. ایسنا هم با عنوان “حرکت عجیب کی ‌روش مورد استقبال هواداران ایرانی قرار گرفت” نوشته او حتی به آنان اجازه داده است برای گرفتن عکس و امضا به داخل اتوبوس ویژه تیم ملی بروند.

 

تهدید محمدزاده به برخورد با بازیکنان

رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در مورد عکسهای سلفی بازیکنان با هواداران تیم ملی در استرالیا هم که در صفحه های فیسبوک و اینستاگرام بازیکنان انتشار یافته، تهدیدآمیز برخورد کرده و گفته است: “صرف این‌ که بازیکنان تیم‌ملی با هواداران عکس سلفی بیندازند و به ابراز احساسات آنها پاسخ بدهند،‌ مشکلی ندارد اما در برخی از این عکس‌ها نکاتی دیده می‌ شود که برای ملی‌پوشان ایران که نماینده یک کشور در یک میدان بین‌المللی هستند، جالب نیست. بازیکنان تیم ملی باید مراقب باشند که از آنها به‌عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نشود تا کسانی که با آنها به‌عنوان هوادار ایران عکس می‌ گیرند،‌ بعداً از آن عکس علیه همین ملی ‌پوشان استفاده کنند. بر این اساس نباید با هرکسی عکس بیندازند. اگر بازیکنان رعایت نکنند، مجبور هستیم با آنها برخورد کنیم”.

او افزوده: “ما از طرق مختلف اتفاقاتی را که در اطراف تیم ملی رخ می‌ دهد رصد می ‌کنیم. البته نماینده حراست نیز همراه با تیم حضور دارد و اگر اتفاق خاصی رخ دهد،‌ سریعاً آن را به ما انتقال خواهد داد؛ اگرچه امیدوارم تمام اتفاقات پیرامون تیم ملی خوب باشد.”

در فشار قرار دادن تیم ملی در مسابقه ای که نیاز به آرامش و روحیه ای بالا دارد، می تواند نتایج نامطلوبی برای این تیم در پی داشته باشد.