کاهش قیمت نفت و فشار بر حزب الله

یاهو
یاهو

» گزارش یاهو از اثر کمبود درآمد ایران

کاهش قیمت های جهانی نفت و تحریم های ناشی از برنامه هسته ای ایران، وضعیت این کشور را برای حمایت از حزب الله لبنان و کمک های میلیاردی به سوریه بیش از پیش دشوار کرده است. در حالیکه ایران مشغول سفت کردن کمربند هاست، حزب الله مجبور به کاهش دستمزد ها و تعویق پرداخت ها به تامین کنندگان کالاها و همچنین کاهش میزان پرداختی به متحدان سیاسی خود در لبنان است. طیف وسیعی از منابع سیاسی و دیپلماتیک در بیروت موارد فوق را تائید کرده اند.

مشکلات مالی حزب الله تهدیدی فوری برای محبوبیت سیاسی و حمایت مردمی حزب الله به شمار نمی آید. از آن گذشته انتقال مالی کمک های ایران توسط آیت الله خامنه ای کنترل می شود که بخشی از بودجه وابسته به نفت دولت نیست.

با این وجود کاهش کمک های ایران نشان دهنده آن است که حزب الله تا چه حد برای تامین زندگی جنگجویان خود و گرداندن شبکه رفاهی مدارس و بیمارستان های خود در لبنان، وابسته به شرایط مالی ایران است.

راندا اسلیم، یک متخصص حزب الله و رئیس موسسه خاورمیانه در واشنگتن، گفت: “نجات رژیم سوریه و جنگ علیه داعش در عراق، باعث شده تا ایران منابع کمتری را به حزب الله اختصاص دهد، چرا که منابع ایران نیز اکنون تحت فشار قرار گرفته است.“ 

ایران، که حامی معنوی و تدارکاتی حزب الله است، مدت درازی است که منابع مالی این گروه را نیز فراهم می آورد. هر چند ذکر ارقام دقیق در این زمینه ممکن نیست، ولی تحلیلگران این میزان را در دهه گذشته بین ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در سال تخمین می زنند. زمانی که حزب الله در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک نیروی شیعه در لبنان ظهور کرد، ایران حمایت خود از این گروه را آغاز نمود. این گروه از آن زمان به فعالیت های متفاوت قانونی و غیر قانونی متوسل شده است تا شبکه خود را حفظ کند.

تنزل ۵۰ درصدی قیمت نفت از ژوئن گذشته، ایران را، که بودجه آن بر اساس نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار تنظیم شده است، دچار مشکل ساخته است.

به گفته منابع لبنانی نزدیک به حزب الله، دستمزد برخی از مدیران نصف شده است و پرداخت به متحدان غیر شیعه این گروه در لبنان حذف شده است. به گفته این منابع مثلا دستمزد یک افسر سابق ارتش لبنان در یکی از جناح های متحد حزب الله از ماهیانه ۶۰ هزار دلار به ۱۵ هزار دلار کاهش یافته است.

 یک منبع مطلع دیگر گفت بیمارستان رسول الاعظم بیروت که توسط حزب الله اداره می شود و هزاران نفر از زخمی های نبردهای سوریه را درمان کرده است، قبلا هزینه مواد مصرفی خود را هر سه ماه یک بار پرداخت می کرد. اکنون این پرداخت ها شش ماهه انجام می شود و توسط یک مقام ایرانی که به محل پرواز می کند پرداخت می شود.

یک سیاستمدار نزدیک به حزب الله می گوید: “همه چیز دارد متلاشی می شود. فساد هم از سوی دیگر بیداد می کند.”

در سال ۲۰۰۹ ، حزب الله از بر ملا شدن اقدام یک تاجر شیعه در سوء استفاده از ۱۰ هزار سرمایه گذار با حدود ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری، عمیقا نگران شد. این ماجرا شهرت سنتی حزب الله را در لبنان خدشه دار کرد. لیکن از دوره جنگ سال ۲۰۰۶ با اسرائیل، نیروی انسانی حزب الله توسعه  یافته و نفوذ سیاسی، اجتماعی و نظامی آن افزایش یافته است.

منبع: یاهو - 3 ژانویه  ۲۰۱۵