هاشمی: دانشگاه را باید از تحجر نجات داد

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با واکنش افراطیون به برکناری رهبر

به فاصله یک روز پس از برکناری فرهاد رهبر که با واکنش تند افراطیون جمهوری اسلامی از یک سو، و خوشنودی دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران از دیگر سو همراه بود، رضا فرجی دانا، وزیرعلوم دولت روحانی در اجلاس دانشگاه آزاد شرکت کرد؛ اجلاسی که هاشمی رفسنجانی سخنران آن بود و در سخنان خود به طور تلویحی اقدام وزیر علوم را مورد تمجید قرار داد.

از روز سه شنبه که فرجی دانا، طی حکمی فرهاد رهبر را از سمت ریاست دانشگاه تهران برکنار کرده، رسانه ها و چهره های وابسته به افراطیون به شدت وی را مورد انتقاد قرار داده اند.

در این میان، مهدی کوچک زاده، نماینده وابسته به حلقه پایداری در تذکری در جلسه علنی دیروز، در واکنش به برکناری رهبر گفت: “نکته قابل توجه این است که آقای وزیر ما نمی‌دانیم باید برای اعضای هیات علمی دانشگاه تهران متاسف باشیم که در بین این جماعت کثیر یک نفر استاد پیدا نشد که وقت آزاد بیشتری داشته باشد و او را به سرپرستی دانشگاه تهران منصوب کنید، آیا این توهین به دانشگاهیان نیست و یا برای آقای وزیر متاسف باشیم که علیرغم تکیه زدن به این جایگاه امکان و اطلاعات لازم را ندارد و نتوانسته از بین اساتید محترم دانشگاه یک سرپرست پیدا کند. واقعا معاونت اداری مالی وزارتخانه باید رییس دانشگاه تهران نیز باشد؟ نکند اینها دستوراتی است که به آقای فرجی‌دانا داده می‌شود”.

سایت “صراط نیوز” نیز ازتشبیه “بولدوزر” برای تغییرات مدیران استفاده کرده و با اشاره به همزمانی تغییر فرهاد رهبر و گفته های جواد ظریف درخصوص تغییر ۴۰ سفیر، نوشته است:” تغییر رییس دانشگاه تهران آمار برکناری‌های وزارت علوم را به مرز ۹۰ رساند و وزارت خارجه که به گفته ظریف در روزهای آینده ۴۰ سفیر و سرکنسول در آن تغییر خواهند کرد نیز تا کنون تنها ۱۲ تغییر را به خود دیده است. باید منتظر ماند و دید موج دوم برکناری های دولت چه سرنوشتی را برای مدیران باقیمانده از دولت پیشین رقم خواهد زد”.

خبرگزاری تسنیم هم در واکنش به این تغییر نوشت: “با گذشت حدود ۱۱۲ روز از حضور رضا فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم، دانشگاه‌های کشور شاهد تغییرات و تحولاتی در بدنه اجرایی خود بخصوص در سطح ریاست دانشگاه بودند.در این بین تغییر رئیس دانشگاه تهران به عنوان مادر دانشگاه‌های ایران در صد و یازدهمین روز حضور فرجی‌دانا در وزارت علوم از مهمترین تغییرات در حوزه وزارت علوم بود.به نظر می‌رسد با این تغییر موج تازه‌ای از تغییرات در دانشگاه‌های تهران و دانشگاه‌هایی که رئیس آنها هنوز تغییر نکرده در راه است.وزیر علوم برای اولین بار در مراسم تودیع رئیس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه‌ خوارزمی به دفاع از تغییرات در وزارت علوم پرداخت و رقم تغییرات در سطح آموزش عالی را ۲۳ دانست و گفت: در یکی از رسانه‌ها عنوان شده بود که بیشترین عزل و نصب‌ها در تاریخ آموزش عالی در ۳ ماه اول فعالیت وزارت علوم در دولت یازدهم صورت گرفته، در صورتی که در ۱۰۰ روز اول دولت ۲۳ حکم برای روسای دانشگاه‌ها و مدیران ستادی صادر کرده‌ایم.این در حالی است که با گذشت ۱۱۲ روز از حضور فرجی‌دانا در وزات علوم شاهد ۳۲ تغییر در سطح ریاست دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده‌ایم”.

اما در برابر این انتقادات، در اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد، برخی از مقامات بلند پایه حکومت از جمله هاشمی رفسنجانی از اقدامات وزیر علوم دفاع کرده اند.

به نوشته بهارنیوز، هاشمی رفسنجانی در این مراسم گفته است: “اگر فضای دانشگاه بسته باشد به پیشرفت های بزرگ علمی نمی رسیم و هرکشوری به هرجایی رسیده از فضای آزاد رسیده است. دانشجویان باید جرات اظهارنظر خود را داشته باشند. توصیه می کنم اجازه کارهای متاصبانه و مرتجعانه را ندهید. فضا برای اظهار نظرهای باید منطقی باشد. در مقابل مواظب باشید با عواطف انسان های متدین متعهد و خانواده شهدا و ایثارگران آسیبی نرسد. باید از آزادی در دانشگاه ها حراست شود. سخت گیری و تحجر استادان و دانشجویان را رنج می دهد”.

به نوشته بهار نیوز، این اظهارات هاشمی با تشویق حضار همراه شده است.

در این نشست، عبدالله جاسبی نیز که با فشار محمود احمدی نژاد از ریاست دانشگاه آزاد برکنار شد و البته جانشین وی یعنی “فرهاد دانشجو” هم بلافاصله با روی کار آمدن دولت ۱۱ از این دانشگاه رفت، در سخنانی گفت: “دانشگاه آزاد از غصبی کوتاه رها شد. فکر نمی کردم به این زودی این روزگار سر آید”.

در این میان، صادق زیبا کلام، روزنامه نگار حامی دولت که مدتی ست بیش از قبل فعال شده، در درباره برکناری فرهاد رهبر گفته است: “دولت ها نباید روسای دانشگاه ها را تعیین کنند. معتقدم خیلی تاسف آور است که بعد از سی و پنج سال، دولت ها که عوض می شوند، روسای دانشگاه ها نیز تغییر پیدا می کنند. تاسف آور است که مصالح دانشگاه با آمدن و رفتن دولت ها بالا و پایین می رود. آرزوی دانشگاهیان در دوران انقلاب، داشتن استقلال بود. امروزه نه تنها روسای دانشگاه ها به دلایل سیاسی عزل و نصب شده بلکه روسای دانشکده ها هم به دلایل سیاسی عزل و نصب می شوند و استخدام استادان هم کاملا با دلایل صرف سیاسی انجام می شود”.

گفتنی ست، زیبا کلام وقتی محمود احمدی نژاد طی حکمی به کامران دانشجو، دستور برکناری فرهاد رهبر را صادر کرد در نامه ای سرگشاده از وی خواست به جای برکناری او، شریعتی رئیس وقت دانشگاه علامه را عزل کند.