احتمال تعلیق مجدد فوتبال ایران

نویسنده

ferderationfotball.jpg

محبوبه نیک نهاد

در حالی که معاون احمدی نژاد در سازمان تربیت بدنی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال را به تاخیر بیندازد، فیفا به کمیته انتقالی این فدراسیون اخطار داد که اگر این انتخابات تا پایان ماه اوت (9 شهریور) برگزار نشود، فوتبال ایران مجددا تعلیق خواهد شد.

روز گذشته یکی از نمایندگان فیفا در کمیته انتقالی اعلام کرد که فیفا به‌طور شفاهی تا پایان ماه آگوست به کمیته انتقالی فرصت داده است تا تکلیف فدراسیون فوتبال را مشخص کند. مهدی خبیری، یکی از سه نماینده فیفا در کمیته انتقالی گفت: “از طرف فیفا به صفایی فراهانی (رییس این کمیته) گفته شده که انتخابات فدراسیون فوتبال باید تا آخر ماه میلادی جاری برگزار شود. نامه فیفا الزام‌آور است و احتمال دارد این مسئله فوتبال ما را اذیت کند و دوباره فوتبالمان تعلیق شود. ” وی ادامه داد: “اساسنامه فدراسیون فوتبال باید در کوتاهترین زمان ممکن به تصویب هیات دولت برسد و انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود.”

محسن صفایی فراهانی، رئیس کمیته انتقالی روز دوشنبه این هفته در پی لغو جلسه کمیته انتقالی که دستور کار آن تعیین روند برگزاری انتخابات برای تعیین رییس فدراسیون بود، تهدید کرد در صورتی که این جلسات بار دیگر به تاخیر بیفتد، ضمن استعفا از سمت خود، مراتب را به فیفا گزارش خواهد کرد.

او تاکید کرده بود که فیفا خواهان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال ایران تا پایان ماه جاری میلادی است و از روند بررسی اساسنامه در هیات دولت نیز انتقاد کرده و گفته بود: “نمایندگان سازمان تربیت بدنی در کمیته انتقالی برخلاف وعده قبلی خود مبنی بر تصویب نهایی اساسنامه ظرف مدت یک تا دو هفته، سعی در تعویق انتخابات دارند. “

اساسنامه فدراسیون فوتبال پس از تدوین توسط کمیته انتقالی توسط فیفا تایید شد. اما سازمان تربیت بدنی اعلام کرد که این اساسنامه باید در هیات دولت تصویب شود. دولت هم آن را به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده تا مورد بررسی قرار گیرد. غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نیز در این خصوص گفت: “کمیسیون فرهنگی درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال اقدام به نظرخواهی کرده است و در حال دریافت نظرات دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال است و پس از بررسی آنها، اساسنامه را برای تصویب به هیات دولت ارائه خواهد کرد.”

این اقدام دولت، نگرانی کارشناسان ورزشی را برانگیخته است. چرا که اصلی‌ترین ایراد فیفا به ایران این بوده که چرا دولت در امور ورزش دخالت می‌کند، حال آنکه تعلل در تصویب این اساسنامه حاکی از این است که دولت نهم بنا دارد اصلاحاتی را در متن اساسنامه فدراسیون فوتبال اعمال کند. اصلاحاتی که به گفته خبیری، عضو کمیته انتقالی فدراسیون، “اگر در آن استانداردها و چارچوب فیفا رعایت نشود آنگاه چالشی جدی ایجاد خواهد شد.”

پیش از این هم صفایی فراهانی رییس این کمیته هشدار داده بود که هرگونه تغییر در اساسنامه اصلاح شده توسط هیات دولت باعث ارسال مجدد آن به فیفا خواهد شد. کیومرث هاشمی، نماینده دولت در کمیته انتقالی، نیز ابراز امیدواری کرده بود که هیات دولت اساسنامه را بدون آنکه تغییری در آن ایجاد کند به تصویب برساند چراکه نظرات دولت از طریق نمایندگان سازمان در کمیته انتقالی در اساسنامه جدید اعمال شده است.

محمد علی‌آبادی، معاون احمدی نژاد و رییس سازمان تربیت بدنی، پیش از این گفته بود که اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال خارج از نوبت در دستور کار هیات دولت قرار می‌گیرد. با این حال به نظر می‌رسد توقف این مصوبه در دولت بیش از حد انتظار بوده و همین امر به اعتراض صفایی فراهانی و دیگر اعضای کمیته انتقالی منجر شده است.

رضا افتخاری نایب‌رییس فدراسیون فوتبال نیز در این خصوص گفت: “پیش از این گفته می‌شد به مدت یک تا دو ماه هیات دولت به اساسنامه پاسخ می‌دهد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌کردیم انتخابات شهریورماه برگزار شود اما هیات دولت آن را برای بررسی کارشناسی به کمیته‌های تخصصی ارسال کرده است و تا اساسنامه به تصویب دولت نرسد نمی‌توانیم انتخابات را برگزار کنیم.”