سخنگویی دولت گران تمام شد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» اخراج الهام از جبهه پایداری

غلامحسین الهام که پیش از این به علت داشتن مسئولیت رسمی اجرایی از عضویت در شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی جا مانده بود، با قبول مسئولیت سخنگویی دولت، از این مجموعه اخراج شد.

سخنگوی جبهه پایداری، روز گذشته از حذف الهام از جبهه پایداری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ها، کامران باقری لنکرانی سخنگوی جبهه پایداری در حاشیه مراسم بزرگداشت مصطفی احمدی‌روشن، یکی از دست اندرکاران ترورشده برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت تشکیل شورای فقهی این جبهه گفت: “هنوز تشکیل شورای فقهی این جبهه نهایی نشده است و ما می‌خواهیم کار با استحضار علما جلو برود تا از هر گونه انحراف جلوگیری شود.”

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره عدم حضور الهام در جلسات شورای مرکزی جبهه پایداری و چندین سمت دولتی افزود: “ما قبلا گفته‌ایم که جبهه پایداری تصمیم دارد کسانی که عضو شورای مرکزی هستند، در مناصب دولتی حضور نداشته باشند.”

سخنگوی جبهه پایداری ادامه داد: “با توجه به سمت دولتی آقای الهام، عضویت ایشان در جبهه منتفی می‌شود.”

این اظهارات در حالی بیان شده که غلامحسین الهام، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نبوده است.

باقری لنکرانی خود در مهر ماه سال جاری، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، ‌صادق محصولی، اصغر زارعی، کامران باقری‌لنکرانی، مجید متقی‌فر، سقای بی‌ریا، سیدمحمود نبویان، محمد سلیمانی، غلامحسین رضوانی، زهره طبیب‌زاده، فاطمه آلیا، قاسم روانبخش، سیدمحمدرضا حسینی، علی خطیبی شریفیه، میثم نیلی و هاشم موسوی را به عنوان اعضای اصلی شورای مرکزی جبهه پایداری معرفی کرده بود.

سخنگوی جبهه پایداری آن هنگام در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا غلامحسین الهام در لیست شورای مرکزی این جبهه حضور ندارد، گفت: “یکی از شروط جبهه پایداری این است که افرادی که دارای منصب اداری و اجرایی رسمی هستند، و باید به این منصب متعهد باشند، در ارکان تصمیم‌گیری جبهه حضور نداشته باشند. دکتر الهام نیز که از برادران متعهد و ارزشمند ماست، با نظر خودشان و همچنین جمع با شورای مرکزی با توجه به دلیل ذکر شده حضور پیدا نکردند.”

 

به دولت نزدیک شدیم

پیش از این نیز صادق محصولی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری درباره انتخاب غلامحسین الهام به عنوان سخنگوی دولت و ارتباط آن با نزدیکی جبهه پایداری به دولت گفته بود: “جبهه پایداری همواره نه با دولت بوده و نه ضد دولت، اما عنوان می شود که با حضور آقای الهام در دولت به آنها نزدیک شده ایم.”

غلامحسین الهام روز ۲۱ آذر برای یک بار دیگر به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شد. در حکم جدید احمدی نژاد برای الهام آمده بود که او با توجه به “تعهد و سوابق ارزشمند و تجارب مفید” به ریاست شورای اطلاع رسانی و سخنگویی دولت منصوب می شود.

خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد که کامران باقری لنکرانی سخنگوی جبهه پایداری قرار است عصر امروز و پس از اعلام خبر برکناری الهام از این جبهه به ملاقات آیت‌الله مصباح یزدی عضو شورای فقهی این جبهه برود.

پیش از این باقری لنکرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس درباره دیدار خصوصی خود با آیت‌الله مصباح گفته بود که “ما توفیق داریم هر چند وقت یکبار خدمت ایشان رسیده و از صحبت‌های آیت‌الله مصباح استفاده ‌کنیم که برای بنده درس‌آموز است”.

 

ناپایداری در جبهه پایداری

خبر اخراج الهام از جبهه پایداری در شرایطی منتشر شده که پیش از این برخی گزارش ها حاکی از انصراف غلامحسین الهام از حضور در جبهه پایداری و در حمایت از دولت بود. در خبرها آمده بود که در یکی از جلسات اعضای شورای مرکزی با آیت الله مصباح یزدی، برخی اعضا انتقادات تندی را در خصوص اعلام انصراف غلامحسین الهام از عضویت در شورای مرکزی مطرح کرده اند و کامران باقری لنکرانی مامور به تلاش برای بازگشت غلامحسین الهام شده است.

همچنین بر اساس این گزارش ها در این جلسه برخی از اعضای شورای مرکزی به مصاحبه اخیر غلامحسین الهام با ویژه نامه روزنامه ایران و دفاع قاطعانه او از دولت و آنچه به جریان انحرافی موسوم است اعتراض کرده بودند.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی عمدتا از اشخاصی تشکیل شده که در سال ۱۳۸۴هسته اصلی ستادهای انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد را تشکیل می‌دادند و سپس یا به دولت او راه یافتند، یا در حمایت از او وارد مجلس شدند و یا با انجام فعالیت‌هایی خارج از این دو نهاد، به حمایت از احمدی‌نژاد و دولت پرداختند.

به مرور زمان و با قدرت گرفتن اسفندیار رحیم مشایی در نزد محمود احمدی‌نژاد، بسیاری از این افراد از دولت حذف شدند و در سال ۱۳۸۴ که احمدی نژاد چند روزی در برابر حکم رهبر جمهوری اسلامی برای برکناری رحیم مشایی از پست معاون اولی خود مقاومت کرد، رسما به موضع گیری علیه او پرداختند.

از آن پس و همزمان با آغاز جنبش اعتراضی سبز به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که توسط سیدعلی خامنه ای و دیگر مسئولان حکومتی “فتنه” توصیف شد، این طیف خود را مخالف همزمان فتنه و جریان انحرافی که به رحیم مشایی و حامیان و نزدیکان او اطلاق می شد، معرفی کرد.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی در انتخابات دوره نهم مجلس حاضر به همکاری کامل با جبهه متحد اصولگرایان، که ائتلافی با همکاری جناح راست سنتی و طیف امنیتی – سپاهی اصولگرایان در جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و به مدیریت محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری بود، نشد.